Jak jsme zakládaly startup. Druhý díl: Firma chce peníze

Existují firmy, jejichž vznik nevyžaduje při startu příliš nákladů. Už v předchozí části jsem se zmínila o levnějších variantách našeho podnikání, například pokud bychom se rozhodly spravovat e-shop s nulovým nebo minimálním stavem na skladě. V případě FAN BASE, kde je velký důraz kladen na maximálně čtyřiadvacetihodinové odbavení zásilky a kamennou prodejnu, jsme věděly, že čím více peněz se nám do začátků podaří sehnat, tím snadnější bude rozjezd. Část investic šla s našich kapes, ale věděly jsme, že to na zaplnění prodejny rozhodně nebude stačit, nemluvě o vedlejších nákladech.

Rovnou jsme vynechaly jednání s bankami, kde jsme se obávaly zbytečné budoucí zátěže při splácení závazků, a také jsme nezkoušely profesionální investory. Ostatně Ondřej Bartoš, investor širší veřejnosti známý hlavně z pořadu Den D, sám uvádí několik případů, kdy nechodit za investorem. Hlavně dva z nich pro nás byly kritické.

Nechoďte za investorem, pokud si nejste jistí, že do toho chcete jít na 100 procent – nemůžete chodit do zaměstnání a zároveň podnikat.

To byl náš první zádrhel. Jakkoliv věříme našemu podnikání, moc dobře víme, že i když budeme ze začátku dávat do FAN BASE většinu svých sil, bude určitou dobu trvat, než dokážeme mít byť jediného zaměstnance. V tuto chvíli stále raději vydělané peníze vložíme zpět do nákupu dalšího zboží, než abychom je “utratily” za stoprocentní přítomnost jedné nebo více z nás.

Nechoďte za investorem, pokud nemáte ambice ideálně změnit svět – žádný z velkých podnikatelů nezačal podnikat s tím, že si potřebuje vydělat na Playstation.

S touto částí bychom také měly problémy. Máme sice velké ambice s českým trhem pro fanoušky, ale z této věty cítíme jasný (a logický) vzkaz, že “podnikání je hlavně o zisku”, o který v našem případě jde až na druhém místě. Na prvním pro nás stále je zákazník a dělání něčeho, co nás baví. Navíc bychom si asi raději koupily Xbox ;).

Business plán nejen pro investory

Rozhodly jsme se tedy vytvořit podnikatelský plán a s ním oslovit naše okolí. Rodiny, přátele a já osobně jsem vyzkoušela i Twitter. Kdo jiný by měl věřit vašemu podnikatelskému záměru víc, než vaše rodina a okolí? Možná budete příjemně překvapeni. Na moji Twitter výzvu reagoval i Honza Felt, kterého jsem s odstupem času požádala o vyjádření, čím ho FAN BASE zaujala, byť jsme se osobně neznali:

“Za prvé, FAN BASE měla od začátku dobře zpracovaný obchodní plán. Zpočátku mi jejich finanční predikce připadala jako věštění z křišťálové koule, ale když se začala postupně plnit, uvěřil jsem. Druhý přesvědčovací argument byl, že jsem neinvestoval do ničeho, co neznám. Sice nejsem fanoušek sci-fi, ale mám blízko ke komunitě fantazáků.

Vím, na jaké bázi podobné komunity fungují – podstatné plus, když se rozhodujete, kam dáte své peníze. Posledním argumentem byl průzkum trhu, který ukázal, že obchody prodávající úzce specializovaným komunitám fandů jsou v ČR ještě na počátku a je zde spousta nevyužitého potenciálu. Sečteno a podtrženo, pozitiva převážila nad negativy a doufám, že se FAN BASE bude dařit.”

Návody na to, jak má takový podnikatelský plán vypadat, těch na internetu najdete mnoho, zaměřte se ale na to, co od vás potenciální investoři budou chtít slyšet. Podnikatelský plán je důležitý nejen pro investory, ale i pro vlastní přípravu. Osobně si myslím, že jde o dokument, který by měl u každého projektu vzniknout jako první. Pomůže vám utřídit plány, na papíře uvidíte reálněji krizová místa i realizovatelnost podnikání. Určitě to neznamená, že co vám vyjde na papíře, platí i pro realitu, ale může jít o velmi praktické vodítko.

Stručně a k věci

Po pečlivém internetovém průzkumu jsme tedy zasedly a několik dní tvořily. Kolegyně finanční a obchodní části, já ten zbytek. A protože jsem slíbila, že se budeme při vytváření tohoto seriálu za své kroky co nejméně stydět (a protože je zbytečné rozepisovat teorii, když máte v ruce praxi), náš plán si můžete prohlédnout zde: http://bit.ly/hys2j4.

V rámci přípravy článku jsem poslala tento business plán i Ondřeji Raškovi, investorovi a spoluzakladateli společnosti Miton, aby zhodnotil jeho silné a slabé stránky:

“Jde o velmi pěkně udělanou analýzu. Dlouho jsem neviděl takhle kvalitně strukturovaný, přehledný business plán. Ale pokud jde o dokument potenciálnímu investorovi, tak je to dlouhé. Chybí mi na začátku jednostránkové shrnutí. Prvních 10 stránek bych zkrátil na: Konkurence je malá, pojďme do toho. Čím delší text, tím větší šance, že si ho nikdo ani nepřečte. Autorky odvedly velice detailní, pečlivou práci. Je potřeba se ale zamyslet, jestli ukazované vlastnosti v dokumentu jsou opravdu klíčové pro budoucí úspěch podniku a jsou důležité.

Žádný investor také nepůjde do rizikového podniku za 5-7 % p.a. Dejte podíl někomu, kdo tam přinese nejen peníze, ale i další strategickou výhodu (má zkušenost s retailem, je z oblasti filmového průmyslu, má vazby na distributory, atp.). I když merchandisingu nerozumím, tuším, že to bude zajímavý obor z pohledu velikosti. Doplnil bych čísla (případně odhady) tržeb v ČR. Kolik se předpokládá tržeb/zisku v 2010/2011? Kolik je to zákazníků, odkud přijdou, jaká je marže? Kam půjdou náklady?

Dobře, že je v plánu zmíněn tým. Jsou tam zastoupeny zkušenosti z důležitých oborů. Je vidět, že slečny jsou z oboru a samy jsou cílová skupina, což je super. Fandím týmu, aby se jim jejich sen podařil. Je vidět, že do toho dávají plno síly. Kdyby dělaly všechno tak dobře jako PR, tak se vůbec úspěchu nebojím.”

Zakládáme firmu

Kolik z vás by rádo podnikalo, ale obává se složitosti založení firmy, neznalosti systému a účetnictví? Nebojte se, základy účetnictví dnes probírat nebudeme, ale podíváme se na to, jak se v Česku zakládá společnost s ručením omezením.

Založení s.r.o. je vcelku zdlouhavý proces, který je náročný hlavně na váš čas. Také je velmi pravděpodobné, že se v něm budete více či méně ztrácet a bude vás stát více či méně nervů. Tato situace se dá obejít několika způsoby. Můžete si rovnou koupit hotovou firmu, která již je zapsaná v obchodním rejstříku. Založení vás nákladově bude stát víc peněz, ale firma bude připravena téměř ihned a nebudete muset řešit základní kapitál 200 tisíc Kč.

Druhou možnost vidím jako nejúčelnější – oslovit profesionální firmu, která veškeré papírování a úřadování vyřídí za vás a vytvoří společnost dle vašeho zadání. Jde o ideální krok v případě, že váš čas je drahý, ale také pokud se cítíte v úředních budovách poněkud nejistě. Zaplatíte sice o několik tisíc korun více za zprostředkování, ale zúčastníte se pouze konzultací a jediné návštěvy u notáře. Zbytek zařídí zprostředkovatelská firma.

Třetí možností je boj vlastními silami. V případě FAN BASE šlo vlastně o kombinaci druhé a třetí varianty. Souběžně jsem v tu dobu zakládala i účetní a poradenskou společnost (v podnikání totiž není nic důležitějšího, než účetní firma, ve kterou máte 100% důvěru). Moje kolegyně v této firmě připravily pro FAN BASE zkušeně všechny podklady a já se dobrovolně jala (patřičně instruována a post-itována) obíhat úřady, zajišťovat dokumenty a opět obíhat úřady.

Tato zkušenost mě donutila přidat do portfolia poradenské firmy i vznik soukromých společností. Po několika dalších založených firmách pro naše klienty, kdy i nadále dělám dobrovolně kolegyním poslíčka, už začínám pomalu získávat přehled, ale s FAN BASE jsem si připadala velmi ztraceně. Takže pokud to budete cítit podobně, neváhejte se ozvat, určitě pomůžeme.

Banky, soudy, notáři

Když se rozhodnete, že nechcete vložit do založení firmy ani o korunu víc, než bude potřeba, a máte chuť a čas se pustit do boje vlastními silami, určitě vám neuškodí několik rad do začátku. Prvním krokem byla schůzka u notáře, kde jsme již měly předpřipravenou společenskou smlouvu. Tento krok vás vyjde na 5 – 10 tisíc Kč. Notář vám dokument připraví a provede vás jeho obsahem. Je nutné se ale připravit předem. Velmi důležité například je, aby jméno vaší společnosti nebylo jakkoliv zaměnitelné s názvem již existující firmy. To nás dva roky předem při vymýšlení názvu FAN BASE vůbec nenapadlo, ale naštěstí vše dopadlo dobře.

V tomto dokumentu si mimo jiné určíte i správce vkladu, který poté zřídí bankovní účet a vloží na něj základní kapitál ve výši minimálně 200 tisíc Kč (minimálně 20 tisíc Kč na jednoho společníka). Banka tento účet zablokuje na dobu, než firma vznikne. Poplatky za zřízení podnikatelského účtu jsou různé, rozhodněte tedy dle svého vkusu, referencí a doporučení.

Zde si dovolím postěžovat na Českou spořitelnu, u které jsem strávila ve výsledku více času, než na ostatních úřadech a ani po třech týdnech náš účet nefungoval, neměly jsme platební kartu a dokumenty i po třech žádostech o změnu stále chodily na mé staré bydliště. Stálo mě to pět návštěv, každá průměrně jednu hodinu. Ve chvíli, kdy nám došly nervy, jsme za 30 minut měly funkční účet u Raiffeisenbank s platební kartou do 4 dnů v poštovní schránce (na správné adrese). Dobré reference slýchám od ostatních e-shopových prodejců i na Fio banku, kde se setkáte s minimem poplatků včetně absence poplatku za příchozí platby. Ale jako reklamu to neberte.

Zpět k zakládání firmy. Potřebujete také získat živnostenské oprávnění na živnostenském úřadě, k němuž bude vyžadován výpis z rejstříku trestů, ale i další dokumenty – jejich seznam vám rády sdělí pracovnice příslušného živnostenského úřadu. Když se na ně v pondělí hezky usmějete, budete mít oprávnění ve středu. Po jeho získání zbývá poslední krok. Tím je podání návrhu na zápis společnosti do obchodního rejstříku. S ním musíte na místní krajský soud (v Praze je to Městský soud ve Slezské ulici).

Nezapomeňte na odvolání

Soud má deset dní na rozhodnutí, během nichž si ještě může vyžádat doplnění materiálu. Jakékoliv rady od místních pracovnic při podání neočekávejte. S kamennými pohledy vás odkážou na vašeho notáře či advokáta. V podatelně pouze převezmou všechny potřebné dokumenty a nadiktují vám podací číslo.

Poté, co obdržíte poštou usnesení o zápisu, máte ještě 15 dnů na odvolání. Myslete na to, že až poté budete opravdu zapsáni a vyzvednete si výpis. Pokud se tedy nechcete proti usnesení odvolávat, zajděte opět na městský soud, vzdejte se možnosti odvolání a ještě ten den si budete moci vyzvednut výpis z obchodního rejstříku.

Takže – firma založena, podnikatelský plán připraven a dostatek peněz zajištěn? V tom případě se můžeme těšit na další díl, ve kterém se za 14 dní podíváme na výrobu e-shopu.

Už jste četli první díl seriálu Jak jsme zakládaly startup s podtitulem Chybami se člověk učí?