Jak jsme zakládaly startup. Čtvrtý díl: Dejte o sobě vědět

Aby se vaše zboží prodávalo, musíte k sobě samozřejmě přivést zákazníky. Jak toho dosáhnout? Co si budeme povídat – opět tvrdou prací. Propagace vaší firmy či výrobku je totiž nikdy nekončící spirála. Zahrnuje mnoho oblastí, kterých se v jediném článku ani nestihneme dotknout. Budeme tedy trochu neslušní a zaměříme se hlavně na online propagaci. Ostatně, u e-shopu je nanejvýš důležitá.

Propagace FAN BASE byla a i po více než čtyřech měsících stále je z mé strany spíše intuitivní záležitostí. Ano, mám jistý přehled v možnostech jak na to, marketing mě v podnikání baví ze všeho nejvíc, ale… pečliví čtenáři tohoto seriálu si možná pamatují na první díl, ve kterém jsem zmiňovala nedostatek času. Pokud se musíte věnovat zároveň obchodu, obchodním jednáním, správě e-shopu, jednání s dodavateli i zákazníky a všem ostatním činnostem spojeným s podnikáním, bohužel se nemůžete full-time věnovat rozšiřování vaší zákaznické základny. A ano, peníze do toho také mají co mluvit, protože ne všechnu propagaci lze zajistit zadarmo. Ani jedno ale nesmíte používat jako výmluvu.

Pojďme se tedy podívat na to, co lze v případě e-shopu využít za nástroje. Předpokládejme, že jste již co nejpřesněji identifikovali jak konkurenci, tak vaše zákazníky. Určit cílové skupiny je velmi důležité při plánování nástrojů, které k propagaci použijete. Pokud tedy víte, komu a co chcete sdělit, máte následující možnosti:

PPC reklama

Předpokládám, že se mezi čtenáři tohoto seriálu nachází mnoho profesionálů, pro které bude tento díl tak trochu ze základní školy. Ale jsme i tací, kteří se sice s pojmy PPC nebo SEO setkáváme denně, ale nikdy jsme neměli příležitost či čas se jim věnovat detailněji, případně s nimi dokonce pracovat. A přesto jsou pro chod e-shopu VELMI důležité.

PPC reklama neboli platba za proklik je velmi výhodná v přesném cílení a efektivitě. Neplatíte za zobrazení, ale za skutečné kliknutí na váš inzerát. Ten se navíc zobrazuje těm, kteří opravdu vaše zboží či služby zrovna hledají – používá totiž vámi předem zvolená klíčová slova. Nejpopulárnější sítí je Google AdWords, v českých končinách můžete využít Seznam Sklik, ETARGET nebo Centrum adFOX. Nesmíme ale také zapomenout na Facebook reklamy.

Praxí se člověk učí nejvíce, navštívíme tedy rovnou stránku adwords.google.com a zaregistrujeme se. Systém s námi projde nastavením časového pásma, měny a zašle vám aktivační e-mail. V něm najdete mimo jiné i odkaz na průvodce pro začátečníky. Ten se určitě bude hodit všem, kteří používají Google AdWords poprvé. Po aktivaci již můžeme připravit první kampaň. Nezapomeňte nastavit fakturační údaje – bez nich se kampaň nespustí.

V nastavení kampaně zvolíte Typ kampaně. Na výběr máte následující: Výchozí – při této volbě se reklamy budou zobrazovat jak ve vyhledávací sítí, tak v obsahové. Pouze vyhledávací síť – v tomto případě se vaše kampaň zobrazí pouze na Google a jeho stránkách ve vyhledávání. Pouze obsahová síť – vaše reklama se bude zobrazovat na relevantních internetových stránkách.

Další možností jsou pouze mobilní zařízení a online videoreklamy, ale předpokládejme, že v rámci první kampaně nezvolíme ani jednu z těchto možností. Necháme výchozí. Kromě typu kampaně také zvolíte její název, lokalitu a jazyky, v jakých sítích a zařízeních se bude zobrazovat. A samozřejmě rozpočet. Finanční stránka je velmi důležitá, jedná se totiž o jistou formu aukce. Čím víc nabídnete za proklik, tím výš se vaše reklama zobrazí v souboji s ostatní konkurencí. Nastavujete také denní limit, který vám zaručí, že neutratíte víc, než si můžete dovolit.

Příštím krokem již tvoříte samotnou reklamu a vybíráte klíčová slova. Při volbě správných klíčových slov přemýšlejte jako zákazník. Musíte mu nabídnout své produkty přesně ve chvíli, kdy je opravdu hledá. Prozkoumejte obsah svého webu, zkoušejte vyhledávat, praktický je také nástroj AdWords – Návrhy klíčových slov. Pokud to s PPC kampaní myslíme vážně, určitě nebude stačit jeden článek. Máte (jako téměř u všeho) dvě možnosti – buď dlouhodobé samostudium a učení se praxí, nebo oslovit profesionály, kteří vám vytvoří analýzu klíčových slov, případně se vám o celou kampaň postarají. Také můžete spojit tyto dvě možnosti a využít některé z nabízených profesionálních školení, které nabízí například Dobrý Web nebo H1.

Doporučuji:
Větrovka blog – Petra Větrovská
Pohled na český svět PPC reklamy – Robert Štípek

SEO optimalizace

Optimalizace pro vyhledávače už je trochu větší věda než PPC. Začíná již tvorbou webu/e-shopu a pokračuje neustálým upravováním, opečováváním a přiživováním během chodu. Cílem je získat co nejlepší pozici ve vyhledávání těch návštěvníků, které na své stránky chcete dostat. Prvním krokem je již programování stránek tak, aby byly čitelné pro automatické zpracování internetovými prohlížeči.

Musíte si hlídat mnoho aspektů – používat co nejméně překážek pro indexaci vaší stránky (tedy co nejčistší kód, pokud možno bez skriptů), mít co nejkvalitnější a nejrelevantnější obsah, validní kód… např. Google kdysi uvedl, že kvalitu stránky v jeho algoritmech určuje přes 200 různých faktorů. Vyhledávač musí na vašich stránkách jednoduše vyhledat správné téma a nabídnout ho těm, kteří po něm pátrají.

Dalším krokem jsou v případě e-shopu jednotlivé produkty. Každý z nich by měl vyhledávačům o sobě předat co nejpřesnější informace. Každá podstránka a každý produkt by měl mít vlastní možnosti nastavení klíčových slov a správné description. Musíte sledovat (jako v případě PPC kampaní) výsledky optimalizace a průběžně ji na základě získaných informací upravovat.

A velmi důležitou součástí je tzv. linkbuilding, neboli budování zpětných odkazů. Pro vyhledávače je jistým znakem kvality i počet cizích stránek, které na vás odkazují. Důležitá je ale i kvalita odkazujících stránek. V případě SEO ještě více než u PPC reklamy doporučuji se obrátit na odborníky, pokud to vaše finanční možnosti dovolují. Náklady budou sice v desetitisících, ale zpětně se určitě projeví na kvalitě stránky a zvýšení tržeb.

Doporučuji:
Odborný blog H1
Ataxo Blog
Colabim.cz
Majestic SEO

Sociální sítě

Být na sociálních sítích je většinou nejméně nákladná část internetového marketingu. Na internetu najdete stovky návodů na to, jak používat Facebook, Twitter a jiné sociální sítě ke své propagaci. Dozvíte se, co dělat správně a co nedělat, abyste nepřišli o čtenáře. Pravdou je, že nejdůležitější je naučit se jednotlivé služby používat a znát jejich potenciál. Poté už musíte jednat zcela dle vašich instinktů a znalostí vašich zákazníků. Sociální sítě totiž hlavně slouží k budování vztahů. Což platí i ve vzorečku firma – zákazník.

Marketing na sociálních sítích je výrazně virální, musíte tedy čtenáře zaujmout, bavit, držet jejich pozornost a donutit je informaci o vás sdílet. Musíte vhodně komunikovat, být slušní a projevit o čtenáře zájem. Přemýšlejte jako vaši zákazníci a dejte jim přesně to, co byste sami očekávali. Komunikujte s nimi o vašich společných zájmech, nabízejte jim zajímavý obsah.

V současné době je téměř hříchem nemít firemní či produktovou Facebook Page. O praktické použitelnosti Twitteru se v českých končinách stále diskutuje, přesto neuškodí a je zadarmo. Obě tyto sítě jsou naprosto ideálním nástrojem k přímé komunikaci se zákazníkem. Pro každého je totiž mnohem jednodušší se na cokoliv zeptat přes jednu z těchto služeb, než přes e-mail. Takovým “osobnějším kontaktem” se dozvíte o zájmech a potřebách zákazníků mnohem víc.

Obecně se dá říct, že máte napůl vyhráno, pokud opravdu upřímně věříte svému produktu, své firmě a vaše práce vás baví. Bude to poznat z každého příspěvku. Jen to s tím nadšením nepřehánějte, abyste naopak množstvím příspěvků čtenáře neodehnali. Ve FAN BASE používáme naši Facebook Page k informacím o novém zboží, aktualitách ve firmě, připravovaných novinkách, organizujeme zde akce v kamenné prodejně (přednášky, autogramiády, křesty knih apod.), ale protože jsme také fanynky, diskutujeme o filmech a seriálech. Pokud je potřeba, nebojíme se našich “fanoušků” zeptat na jejich názor a odezva je téměř okamžitá (rozhodně rychlejší, než u jakékoliv jiné formy komunikace). Podobným způsobem používáme i Twitter účet.

Vzhledem k tomu, že máme kamennou prodejnu a jsem nadšeným fanouškem geolokačních služeb, máme venue (včetně special) na Foursquare i na Gowalle. Nedávno jsme také využily nové možnosti Foursquare Pages a založily si i firemní profil, na kterém chceme postupně přidávat tipy na venues, které jsou zajímavé pro filmové a seriálové fanoušky.

Doporučuji:
Eikasia.cz
BuzzMag
All Facebook
We are social
Social Media Examiner

Další možnosti propagace

Jednoduše musíte být vidět a musíte se dostat co nejvíce do povědomí. Možností, jak toho dosáhnout, je troufám si říct stejně, jako vašich zákazníků. Každý váš kontakt se zákazníkem je marketing. Informace na webových stránkách jsou marketing, informace, které zákazník dostává při objednávce jsou marketing. E-mailová i telefonická komunikace se zákazníkem je marketing. Jakákoliv zmínka o vaší firmě z cizích zdrojů je marketing. Veškeré akce vaší firmy jsou marketing (obzvlášť když jsou správně komunikované), pozitivní komunikace s obchodními partnery je marketing … a takhle bych mohla pokračovat donekonečna.

Nezapomínejte také na klasická média, publikujte odborné články, zaměřte se na servery či časopisy, které zajímají vaše zákazníky. A občas není na škodu využit i standardních PR metod, jakými jsou například tiskové zprávy. Tiskovou zprávu jsme zatím připravovaly pouze 2x – při spuštění e-shopu a před autogramiádou amerického herce Ricka Worthyho. Opět šlo o tvorbu vlastními silami, rozhodla jsem se tedy v rámci tohoto článku poprosit Honzu Felta, specialistu na marketingovou komunikaci a autora odborného blogu CyberFootprint o spolupráci. Tentokrát ale nepůjde o slovní hodnocení, místo toho jsem ho poprosila o upravenou verzi.

Naši původní tiskovou zprávu si můžete přečíst zde – FAN BASE je online
A jak by ji napsal profesionál? – FAN BASE dobývá český trh po internetu i offline

Závěrem

Pro marketingovou propagaci potřebujete co nejlépe znát všechny skupiny svých zákazníků a přesně vědět, jakou informaci jim chcete předat. V případě finančních investic do propagace neutrácejte bezhlavě a i pokud máte nedostatek peněz, nemyslete si, že nulovou investicí ušetříte. Pečlivě plánujte, jaké náklady vám přinesou potřebné zisky. Vždy se chovejte prozákaznicky a nesnažte se za každou cenu na každém kupujícím maximálně vydělat. Již dávno řekl David Ogilvy: “Spotřebitel není idiot, je to vaše žena.” Pokud budete se svými zákazníky zacházet s úctou v každém kroku vaší komunikace, odmění vás věrností, kterou potřebujete mnohem víc než momentální výdělek.

 

První díl: Chybami se člověk učí
Druhý díl: Firma chce peníze
Třetí díl: Strasti s e-shopem