Jak jsme jeli se 60seconds na startupovou konferenci Slush do Japonska

S příchodem jara se naskytla příležitost vyjet prezentovat náš start up 60seconds na festival startupů Slush, který se letos konal až v zemi vycházejícího slunce – v Japonsku. Takovou příležitost by bylo škoda zahodit, proto jsme se rozhodli po nějaké době vystrčit nos z Brna a vyrazit se ukázat světu.

Na začátek bude dobré zmínit, co vlastně v 60seconds děláme. A je to vpravdě jednoduché: prostě v jedné minutě vysvětlíme, co děláte vy. Na první pohled by se mohlo zdát, že ani nejsme typický startup. Pro nezasvěceného jsme zkrátka „ti, co dělají ty kreslený videa“.

Kreslená videa sice opravdu děláme, ale zároveň minutová, za fixní cenu a s pevným termínem dodání. Jediné, co z vás potřebujeme dostat, je, jaká je vaše cílovka a co jim potřebujete sdělit. Nejlíp to ostatně vysvětlí naše vlastní explainer video.

Díky dramatickému zjednodušení náročného procesu videoprodukce a vlastnímu sofistikovanému produkčnímu systému je naše služba dobře škálovatelná. Naprostá transparentnost videoprodukce kombinovaná s kreativitou a špičkovou kvalitou videí za rozumnou cenu se během prvního roku, kdy jsme projekt rozjeli v České republice, osvědčila a předčila naše očekávání.

V zemi císaře

A teď zase zpátky k císařství. Ze základky a z doslechu se člověk dozví o Japonsku ledacos. Například že je to ostrovní země, kde je pro všechny obyvatele samozřejmé pracovat dlouho a tvrdě, dodržovat pravidla a obývat zhruba polovinu výměry co my Evropané. Smrkat na veřejnosti je nepřípustné, zato chovat místo mazlíčků robůtky není až takový výstřelek.

Část těchto střípků se potvrdila, jiné nikoliv.

Přepravu na ostrov pro nás zajistily jihokorejské aerolinky a probíhala hladce. Člověk se jen trochu podivuje nad poměrem čisté letové doby a celkového součtu včetně všech drobných přesunů na letiště, přestupů a tak podobně. Je to v podstatě 1:1, ale to zřejmě každý, kdo létá častěji, ví.

Na Slush jsme vyrazili s jasným cílem: primárně se pokusit navázat partnerství s místními marketingovými agenturami, sekundárně pak s koncovými zákazníky. Přípravu „expozice“ jsme předem promysleli – naši výzbroj tvořil rollup s poutavou grafikou, firemní pruhovaná uniforma a drobné ruční „kresby“ pro dozdobení.

Příprava se vyplatila, náš stánek byl od začátku pod palbou a byli jsme rádi, že náporu čelíme ve dvou. Navštěvovali nás zájemci různého z různých sfér, ostatní startupisté, investoři, zástupci PR velkých korporací, ale ve velké míře také recruiteři. Ukázalo se totiž, že nábor zejména kvalifikovaných zaměstnanců ze zahraničí je v Japonsku zřejmě aktuální téma a tudíž také slušný byznys. Ručně kreslená videa z naší dílny mohou být také skvělým nástrojem i pro headhunterské aktivity.

Obřadní předání vizitky

Jak postupoval čas, zásoby našich vizitek se ztenčovaly a ve jménu rovnováhy náležitě tučněl balíček vizitek obdržených. Díky prvnímu dnu v režii CzechInvest jsme byli poučení, jak správně předat a přijmout vizitku. Zapomeňte na ledabylé nahlédnutí a zastrčení do kapsy po evropsku – Japonci mají k vizitkám zvláštní vztah.

Pokud vaši vizitku podáte místnímu partnerovi, je třeba ji předávat oběma rukama. Partner ji oběma rukama rovněž přijme a se zájmem si ji prohlíží. Posléze ji buď vloží do zásobníku na vizitky, nebo ji drží v ruce po celou dobu rozmluvy.

Slush nabízel opravdu bohatý program, který probíhal mimo jiné na několika pódiích. Zpravidla šlo o proslovy úspěšných stratupistů, případně soutěže v různých kategoriích, které hodnotila odborná komise. My jsme však díky značnému zájmu o naši firmu neměli příliš mnoho prostoru přihlížet dění na pódiu a tříbit si svoje myšlenky inspirací od zajímavých řečníků.

Oficiálně skončil Slush Tokyo ve čtvrtek 29. března okolo 17. hodiny, organizátoři však nabídli možnost těžit z tohoto setkání i neformální cestou. Kdo chtěl, mohl zůstat v hale i nadále a družit se s ostatními se sklenkou v ruce. My jsme však využili tento čas k návštěvě startup akcelerátoru 01booster, kde jsme probírali možnosti další spolupráce.

Jelikož přesuny po Tokiu jsou časově velenáročné, odebrali jsme se po schůzce rovnou na oficiální afterparty v místním klubu. Co se dělo tam, zůstane tam navždy.

Co říci závěrem? Naše obchodní mise byla velice intenzivní a jsem moc rád, že jsem u toho mohl být. Japonsko je svět sám pro sebe, který ale rozhodně stojí za to objevovat a mnohým se nechat inspirovat pro naši středoevropskou realitu. Poděkování patří samozřejmě i CzechInvestu, který podpořil naši zahraniční prezentaci.

Diskuze k článku