Jak fungují Signslate a Deaf Travel, české startupy pro neslyšící

Uber pro tlumočníky do znakového jazyka a aplikace bourající bariéry při cestování. Dva české projekty pro neslyšící i nedoslýchavé lidi, které vznikly koncem loňského roku na prvním hackathonu tlumočeném do znakového jazyka s cílem ničit komunikační bariéry. Signslate a Deaf Travel poté podpořila Nadace Vodafone.

„Přemýšleli jsme, jestli do fáze akcelerace pustíme dva týmy věnující se oblasti neslyšících, nechtěli jsme je diskriminovat jen na základě oblasti. Oba nám přišly dostatečně dobré. I když jde o stejnou komunitu, řeší úplně jiné problémy,“ vysvětluje Adriana Dergam, místopředsedkyně správní rady Nadace Vodafone.

Šanci posunout se ze čtyřměsíční inkubace z celkových dvaceti projektů do fáze tříměsíční akcelerace tak dostaly oba startupy. Aktuálně se zaměřují na detailní zpracování všech parametrů podnikatelského záměru a na tvorbu minimálního produktu. A oba mají velké plány.

Vítězné týmy akcelerace Nadace Vodafone

Uber pro potřeby neslyšících

Představte si následující situaci. Z banky vám přijde upozornění, ale vy nerozumíte, o čem vlastně je. Zajdete tam dvakrát osobně, ale na přepážce vám to nedokážou vysvětlit. Pro neslyšící lidi relativně běžná situace, protože znakový jazyk umí jen málokdo a ani psaná čeština často není nejlepším způsobem komunikace.

Řešením situace v bance byl nakonec napotřetí FaceTime, díky kterému neslyšící zavolal svému kamarádovi tlumočníkovi. Za minutu se ukázalo, že zadával nesprávný PIN do internetbankingu a kvůli tomu mu zablokovali účet.

Tenhle příběh se skrývá za nápadem na vznik Signslate – tlumočníka do kapsy, respektive Uberu pro potřeby neslyšících, za kterým stojí pětičlenný tým vedený autorem projektu Robertem Jungmannem.

Aplikace má fungovat jednoduše, maximálně na dvě kliknutí. Původně mělo být jen jedno – na poptání tlumočníka do znakového jazyka. „Narazili jsme však na problém. Aplikace by fungovala jen při krátkém rozhovoru, například na policii je ale potřeba víc času a zkušenější tlumočníky,“ říká Lukáš Murín, programátor a spoluautor projektu.

Lukáš Murín

Právě proto se do aplikace rozhodli přidat druhý klik – a to pro vybrání oblasti, kterou je potřeba tlumočit. Samotní tlumočníci budou rozděleni do různých úrovní a až s dobrými hodnoceními budou moct postupovat na vyšší úrovně, ve kterých budou moct tlumočit náročnější situace, například v nemocnicích nebo při podpisech různých smluv.

Tlumočení v reálném čase

Tlumočníci by měli být přístupni pořád a v reálném čase – čímž se chce Signslate odlišit od konkurence, u které je potřeba objednávat si tlumočníky online předem na daný čas. Pomáhat svým uživatelům tak bude moci i v nepředvídatelných situacích. Aktuálně je celý projekt ve fázi akcelerace, aplikace tedy ještě není přístupná uživatelům ani v beta verzi a primárně teď Signslate hledá investora.

Aplikace by však neměla sloužit jen neslyšícím nebo nedoslýchavým, ale i vozíčkářům a imobilním lidem (kteří by byli propojování s asistenty v okolí) a také nevidomým. „Původně to byl malý trh, s tímto rozšířením jsme zajímavější i pro investory. Princip je stejný, jde jen o jiné služby. Je to zajímavější, ale mnohem větší sousto,“ přiznává Murín.

Také kvůli tomuto rozšíření by měla být beta aplikace hotová do jednoho roku (mírně delší doba je způsobena tím, že ani jeden z členů týmu se projektu nevěnuje na plný úvazek). Spouštět se má v České republice, na kterou pak naváže Slovensko a Polsko.

Do té doby však ještě tým musí vyřešit ten nejzásadnější problém, týkající se zejména sluchově postižených. „Ti jsou většinou zaměstnaní v chráněných dílnách, kde vydělají osm tisíc korun měsíčně. K aplikaci je přitom potřebný dobrý mobil, ale hlavně funguje pomocí videohovorů. A ty spotřebovávají mnoho dat, která jsou drahá,“ dodává Vojtěch Mrózek, jenž ve firmě pomáhá s know-how. Jeden z mentorů startupu se proto pokusí telekomunikační operátory přesvědčit, aby v tomhle případě uživatelé dostali slevu.

Tým Singslate (zleva Lukáš Murín, Madga Jandusová a Vojtěch Mrózek) a Adriana Dergam

Do dvou let jeden milion neslyšících uživatelů

Druhý startup z aktuálního akceleračního kola Nadace Vodafone pomáhající neslyšícím nebourá bariéry při každodenní komunikaci, ale při cestování. Neslyšící Jan Wirth je sám vášnivým cestovatelem, navštívil již několik desítek zemí – v podstatě celou Evropu, Indii, Thajsko, Kambodžu nebo třeba Spojené státy. „Chybí mi Afrika a Jižní Amerika, třeba díky Deaf Travelu se mi podaří navštívit i je,“ usmívá se během rozhovoru pro Tyinternety.

Jedním z hlavních problémů při cestování je, že jsou památky zpřístupněny nevidomým, tělesně postiženým, ale na neslyšící a informace ve znakovém jazyce se zapomíná. Tím pádem se neslyšící setkávají s informační bariérou při návštěvě těchto památek. Objednání tlumočníka nepřipadá v úvahu, jelikož toto tlumočení není hrazeno ze sociálních služeb.

Cílem Deaf Travelu je tuto situaci změnit – pomocí aplikace a platformy, na které budou uloženy průvodcovská videa od neslyšících pro neslyšící. V jejich případě totiž není možné (pochopitelně) využít audio průvodce, ve většině případů ani reálné osoby nebo knihy. Videa by měla začít v českém znakovém jazyce a v mezinárodním znakovém systému, přičemž se postupně budou doplňovat o další státní jazyky.

Podobně je plánovaná i geografická expanze. Prvním krokem jsou nejnavštěvovanější památky v České republice včetně těch, které jsou zapsány v seznamech UNESCO. Ty by měly být hotovy do konce roku. Pak přijdou na řadu evropská hlavní města a ta, která jsou oblíbená mezi turisty.

Jan Wirth

Deaf Travel je platforma, ve které budou uložena průvodcovská videa. Tým má více technických možností, které jsou schopni spolupracujícím památkám nabídnout. Záleží na jejich požadavcích a možnostech.

Do dvou let milion uživatelů

„To je ta jednoduchá forma. Později bychom chtěli složitější, kombinující několik funkcí. Plánem v delším horizontu je přinést zlepšení kvality neslyšících při cestování. Aby bylo bezstarostné a mohli si výlet naplánovat kamkoliv,“ vysvětluje Wirth.

Pokročilejší verze by proto měla umožňovat nahrávání videí dvěma typům reportérů – amatérům ve formě vlogů, ale i profesionálním tvůrcům s editovaným obsahem. Doplnit je pak může rozšíření na styl Yelpu, tedy s možnostmi vidět služby firem, institucí nebo organizací, které neslyšící podporují, například s kalendářem akcí.

Cíl má Deaf Travel nastaven opravdu ambiciózně. Na světě je přibližně půl miliardy sluchově postižených lidí a z toho je 70 milionů neslyšících. Do dvou let by si aplikaci pak měl stáhnout jeden milion uživatelů znakového jazyka.

„Uvidíme, jestli se nám to podaří. Nicméně všichni se setkávají s komunikační bariérou a naším cílem je jim pomoct tuto bariéru odstranit. Důležitá při tom bude provázanost komunity na celém světě. Existuje Světová federace neslyšících nebo Evropská unie neslyšících, budou nám pomáhat při šíření informací,“ věří Wirth.

Největší výzva však startup ještě čeká. Zatím potřebuje společně s mentory dopracovat byznys plán (konkrétní varianty prozrazovat nechce), v tom Deaf Travelu pomůže také účast v dalším kole startupového akcelerátoru StartupYard. Ještě náročnější však bude sehnat investora. Náklady na zaplacení spolupracovníků, technického vybavení a vývoj uživatelsky příjemné aplikace budou obrovské.

„Jsme ideálním projektem pro investory se srdcem na správném místě, kteří vidí nejen sociální stránku projektu, ale také obchodní, a kteří se nebojí investovat do projektů podporujících uzavřenou komunitu,“ vysvětluje Wirth. Vzorem pro něj je asijský startup, který také vyvíjí řešení pro nevidomé. Získal investici od telekomunikačního operátora v řádech desítek milionů. Projekt se díky tomu mohl rozběhnout naplno a operátor získal dobré jméno. „Doufáme, že se nám to podaří také,“ dodává Wirth.

Diskuze k článku