Jak chce pardubický Keylog, světově unikátní stojan na kolo, obohatit chytrá města

V Pardubicích díky novinovému článku vzniká světově unikátní stojan na kolo. Společnost Keylog se svým řešením zapadá do konceptu rozvoje smart city a kromě poskytování vyšší bezpečnosti pro obyčejné cyklisty se z něj časem může stát i řešení pro bikesharingy nebo nabíjení elektrokol.

Karel Hron už více než deset let působí v oblasti průmyslové elektrotechniky, ve svojí firmě Able Elements vyrábí třeba komponenty do strojů. Nikdy ale nevyráběl vlastní produkt nebo koncové zařízení. „Věřím, že jsem v elektrotechnice poměrně fundovaný. Nejsem specialista na nic konkrétního, ale mám všeobecný přehled a myslím, že ty věci umím spojovat dohromady,“ říká v rozhovoru pro Tyinternety.

Začal to článek v novinách

Koncem roku 2015 zahlédl článek v novinách o tom, že Pardubice, ve kterých žije, chtějí nakoupit větší množství cyklostojanů pro soukromá kola. Měla doplnit mobiliář a vytvořit pozitivní prostředí pro rozvoj cyklomobility. Napadla ho myšlenka samostatně fungujícího stojanu, na který by se kola mohla zamykat pomocí řetězu. Se svým nápadem rovnou zašel na magistrát, jestli je jeho nápad pro město zajímavý.

Karel Hron

„S veřejnou sférou jsem nikdy neobchodoval a nikdy jsme nevyráběli městský mobiliář, tak jsem byl zjistit, jestli jim dává můj koncept smysl. Řekli mi, že se jim to líbí. Ale aby to oni dokázali posunout dál, potřebovali mnohem víc než jen nějaký náčrtek na papíru. Tahle schůzka mi dala tolik odhodlání, abych do toho investoval peníze a spoustu času,“ popisuje Hron. A tak vznikl Keylog, do kterého Hron investoval již více než čtyři miliony korun.

Důraz na bezpečnost

Výsledkem je na první pohled obyčejně vypadající stojan na kolo. Jak už to ale bývá, zdání klame. Keylog podle jeho tvůrců nabízí světově unikátní řešení zapadající do konceptu chytrých měst. Z uživatelského hlediska funguje jednoduše: po příjezdu s kolem stačí zmáčknout tlačítko, identifikovat se pomocí bezkontaktní karty (nebo mobilu s NFC čipem) a díky řetězu kolo uzamknout. Odemčení se pak dělá stejným postupem, akorát na konci je kolo odpoutáno.

Stojan řeší hlavně problém bezpečnosti. Sedmdesát procent krádeží kol v tuzemsku probíhá ve veřejném prostoru a jen půl procenta z nich se vrátí svým majitelům. V Česku se přitom prodá přes 350 tisíc nových kol ročně, v Německu až čtyři miliony, a obava z odcizení je jedním z nejčastějších důvodů, proč lidé nechtějí kola využívat jako dopravní prostředek.

Pancéřový řetěz

Keylog je proto vybaven pancéřovým řetězem, který není možné překonat pákovými kleštěmi, jako je to možné u klasických lankových zámků. Kromě toho je plně autonomní s vlastním solárním nabíjením, a proto není potřeba překopávat ulici a připojovat jej na existující infrastrukturu. Dále disponuje připojením na internet a obsahuje čtečku všech standardně používaných bezkontaktních karet.

Stojan byl navržen jako součást městského mobiliáře, kromě měst je však řešení vhodné i pro další partnery. Díky možnosti umístit na něj reklamní plochy může být zajímavý pro reklamní agentury. Korporátním klientům zase umožňuje zapojit se do CSR a motivovat své zaměstnance, aby do práce jezdili na kolech. Zájem v Keylogu očekávají i ze stran restaurací nebo sportovních klubů.

Tím ale samotné využití stojanu nekončí. Tým vývojářů navrhl aplikaci tak, aby se mohla dále rozšiřovat – třeba na použití pro dobíjení elektrokol. Těch se jen v České republice ročně prodá více než 30 tisíc a díky jejich vyšší ceně jsou jejich majitelé o to více motivováni používat lepší zabezpečení proti krádeži. Další využití vidí v Keylogu také v rámci bikesharingových systémů.

Světově unikátní řešení

„Bikesharing je v konceptu, na který se chystáme. Počítáme s vlastními stanicemi, dokážeme stojany využít i na tento účel. Volné parkování kol se v některých městech potkává s neochotou, protože je lidé často parkují na nevhodných místech,“ popisuje Filip Hanek, vedoucí projektu.

Celá technologie Keylogu v podstatě funguje na zamykání a odemykání zámku, s čímž souvisí držení oprávnění pro konkrétního člověka – vše lze navíc propojit s platbami za vybrané služby. Proto je možné využít ji také v boxech na dobíjení elektrobaterii nebo jiných úložných boxech.

Zatím ale největší potenciál vidí ve využití jako stojanu na soukromá kola. „Je to světově unikátní. Nenašli jsme žádný jiný projekt fungující na podobném systému a takhle autonomně. Máme dvě konkurenční firmy, ale myslíme si, že jsme mnohem lepší,“ říká Hanek s úsměvem. Konkrétně naráží na společnost Bikeep a další lokální systém využívaný v Barceloně.

„Naše inovativnost spočívá v tom, že oba konkurenční systémy potřebují kabelovou přípojku. Musí se vykopat kabel a zapojit ke stojanu, nebo případně mít velký deštník se solárním panelem. Nám stačí malý solární panel, který je součástí stojanu, takže se nemusí dělat výkopy, a to je obrovský benefit. Když nějaké město bude chtít nasadit třeba tisíc stojanů, jsme na instalaci výrazně levnější. V podstatě se to jen ‚shazuje‘ z náklaďáků a může to být v ulicích,“ vysvětluje Hanek s mírnou nadsázkou.

Prototyp je hotový, hledá se 5 milionů

Jak už to při podnikání bývá, Karel Hron si původně myslel, že produkt bude hotový za tři měsíce. Dnes už na něm ale dělá rok a půl a stále není hotovo. „Špatně jsem odhadl softwarovou aplikaci, která to z cloudu řídí. Viděl jsem přínos, dokázat z jednoho centrálního bodu obsluhovat celou řadu zařízení. Ale neměl jsem reálnou zkušenost s tím, co všechno to bude obnášet. A to mě dovedlo ke spolupráci s Filipem,“ popisuje Hron.

Keylog má aktuálně dokončený prototyp, který se v nejbližší době chystají nabízet v rámci pilotů prvním partnerům. Zatím nejde o města, ale spíš o korporátní klienty. Během letošního roku by se mělo v praxi otestovat kolem dvou set stojanů s reálnými uživateli, což pomůže vychytat dětské nemoci. Pak přijde na řadu sériová výroba.

Návrh řešení Keylog pro bikesharing

Předtím ještě ale musí Keylog najít také finanční partnery. „Od začátku jsem věděl, že do projektu budu potřebovat externí peníze. V rámci svých možností jsem mohl financovat vývoj a dostat to do prototypové části. Jde však o projekt spojený s poměrně rozsáhlým cashflow – naskladnění, výroba v určitých sériích, bavíme se doslova o milionových částkách. A na to už potřebuju sehnat externího partnera,“ přiznává Hron s tím, že na rozvoj v nejbližší době potřebuje kolem pěti milionů korun.

S externími poradci již v Keylogu mají zkušenosti. Aktuálně se účastní programu CzechStarter, za kterým stojí agentura CzechInvest. V rámci něj firma získala 941 tisíc korun ve formě mentoringu a poradenských služeb od partnerů (Keylog z celkových nákladů platí 15 procent). Minimální rozsah mentoringu, který musí přečerpat, je 40 hodin. Kromě byznysových konzultací, třeba o expanzi, plánuje využít služby právnických kanceláří, a to pro nastavení obchodních podmínek, ochrany a zpracování dat.

Celkovým cílem Keylogu je pak expandovat k dalším výrobcům městského mobiliáře. „Jsme technologická firma, hlavní gró projektu je software, který to obsluhuje, a elektronika, která spíná zámky. V rámci rozvoje chceme tento koncept nabídnout i jiným výrobcům ‚železa‘, a to pomocí licencování a vstupu na zahraniční trhy,“ líčí budoucí plány Hron.

Diskuze k článku