Jak český Leadspicker pomocí strojového učení hledá zajímavé a perspektivní startupy

Najít na jakémkoliv trhu zajímavé a perspektivní startupy. Automaticky a během pár vteřin. Projekt Leadspicker kamarádů a absolventů Vysokého učení technického v Brně Vlastimila Vodičky [na úvodní foto vlevo] a Jana Skácela využívá algoritmus založený na strojovém učení, pomocí kterého odhaluje i začínající lokální startupy.

O služby Leadspickeru mají zájem jak velké mezinárodní společnosti, tak investiční fondy. Firma, která má na dvě stě padesát klientů v šestatřiceti zemích světa, nyní expanduje do Ameriky. Kromě specifického vyhledávání nabízí klientům nově i předplacený přístup do svých databází a vlastní platformu pro oslovení a hodnocení vyhledaných firem.

Ušetřit zbytečnou práci

Snaha ušetřit si zbytečnou práci. To byla podle Vlastimila Vodičky prvotní motivace, která nakonec vedla k založení společnosti Leadspicker. Firmy, která se minulý týden umístila v žebříčku Deloitte CE Technology Fast 50 na sedmém místě v rámci Česka a šestnáctém v rámci střední Evropy v kategorii Rising Stars. Nápad vznikl před čtyřmi lety ve Vídni, když už Vodičku nebavilo dělat každý den to samé.

„Pro jednu společnost jsem vyhledával nové firmy a technologie ve světě. Zejména na trzích, kde ještě netušili, co je to startup. Postup byl jednoduchý. Zadal jsem klíčová slova do Googlu, procházel výsledky vyhledávání, databáze, různé články a hledal zmínky o vhodných firmách, které by odpovídaly zadání. Zapsal jsem si je do tabulky, oslovil je a předpřipravil seznam pro oddělení výzkumu a vývoje. Byl to proces, který trval několik týdnů, pořád se opakoval a měnila se pouze klíčová slova,“ popsal Vodička, kterého napadlo, zda by některé části jeho práce nešly zautomatizovat.

Vlastimil Vodička a Jan Skácel

S nápadem se obrátil na svého dlouholetého kamaráda a absolventa Fakulty informačních technologií VUT Jana Skácela, který v té době pracoval pro Seznam. „Honza se věnoval jak automatizaci, tak i vývoji umělé inteligence. Já jsem mu popsal v jednotlivých krocích, co dělám. On následně označil ty části, které by mohly být zautomatizované. Zkusili jsme postupně zapojovat do celého procesu technologie a já nakonec dospěl do fáze, kdy jsem zvládl mnohem více projektů v kratším čase a s lepšími výsledky. Napadlo nás, že by o něco takového mohlo být zájem mezi akcelerátory a většími firmam. Tak jsme se osamostatnili a začali službu nabízet,“ přiblížil začátek Leadspickeru Vodička.

Od té doby přibylo k Vodičkovi a Skácelovi téměř dvacet nových kolegů a služby Leadspickeru pravidelně využívá na dvě stě padesát firem v šestatřiceti zemích světa. „Naše služby se dělí na samotné vyhledávání a automatizaci určitých procesů. Přemýšleli jsme, jak nejlépe objevit novou firmu, o které ještě nikdo jiný neví. Když si člověk založí startup, obvykle k němu vytvoří webovou stránku. Na LinkedIn si napíše, že je CEO, CTO nebo něco podobného. Na Facebooku se přidá do určitých skupin, bude sledovat určitý typ obsahu. My jsme se rozhodli lidi s podobným profilem hledat po celém internetu. Náš nástroj prochází webové stránky, sociální sítě i startupové databáze a jejich obsah porovnává s naší databází již existujících firem. V momentu, kdy objeví něco, co se podobá jiné firmě z databáze, tak upozorní na skutečnost, že se pravděpodobně jedná o nový startup,“ vysvětlil hlavní princip algoritmu Vodička.

Analytici Leadspickeru následně informace překontrolují a označí, do jaké míry bylo vyhledávání správné a užitečné. Neuronová síť tak neustále zdokonaluje svůj výpočetní model a zpřesňuje vyhledávání i doporučení pro hledané startupy v konkrétním odvětví.

Úspěch neodhadne ani nejlepší algoritmus

Leadspicker doposud používal nástroje pouze interně a klientům, mezi které se řadí například PwC, Thomson Reuters, Singapore Airlines či Axel Springer dodával již kompletní službu. Firmy tak dostaly přístup do platformy, kde mohou finální výsledky projít, ohodnotit a vybrané startupy oslovit.

„Tato služba stále tvoří většinu našich příjmů. Zároveň se ale postupně posouváme i my k větší automatizaci, takže se nám vloni podařilo spustit Scouting platformu, kterou mohou klienti sami využívat,“ dodal Vodička s tím, že zájemci si nyní mohou službu předplatit a v interních databázích Leadspickeru si sami vyhledávat, co potřebují.

Team Leadspicker

„Původně jsme začali u startupů, protože to byla oblast, na kterou jsem se profesně dlouhodobě soustředil. Náš nástroj je ale možné použít na vyhledávání jakýchkoliv firem a technologií v jakémkoliv odvětví. Stále častěji se na nás proto obrací, abychom jim našeli nové klienty nebo byznysové partnery,“ upozornil Vodička.

Firma se nyní soustředí především na vylepšení vzhledu a uživatelského prostředí nového datového portálu. A také na expanzi do Spojených států. „Několik amerických klientů se nám podařilo získat už z Evropy. Zároveň je to ale velmi specifický trh a naznali jsme, že je potřeba být přímo tady,“ podotkl Vodička, který je nyní většinu času právě ve Spojených státech, kde kromě nových klientů hledá i další partnery a kancelář.

Že by sami začali investovat do nadějných startupů, o kterých ještě nikdo neví, nevylučují. Podle Vodičky však úspěch na začátku neumí odhadnout nikdo. Ani ten nejlepší algoritmus. „Na začátku nikdy nevíte, co bude dobré. Já už jsem ze zkušenosti velmi opatrný. Viděli jsme skvělé technologie, ale neuspěly. Tým to nezvládl, trh nebyl připravený. A také jsme viděli ty největší banality, o kterých jsme byli přesvědčení, že nebudou fungovat. Řada z nich dnes slaví mezinárodní úspěch. Třeba Skinners. Před lety jsme je objevili a říkali si, že to je to přece obyčejná ponožka bez senzorů a softwaru. Ve finále jsou naprosto neskuteční. V blízké budoucnosti proto budeme u startupů v naší platformě měřit takzvaný growth faktor, kdy zaznamenáme i růst počtu a typu zaměstnanců podle profilů na LinkedInu, změny v návštěvnosti webu, zmínky v mediích. Díky tomu uvidíme, když firma začne rychleji růst, nebo že je v něčem unikátní a narůstá o ni zájem. Že bychom ale uměli předpovědět, kdo bude nový Google nebo Facebook, to neumíme. Jisté je jen to, že nový Google už nebude v ničem podobný tomu stávajícímu a nový Facebook bude taky úplně jiný. Úspěšné firmy budoucnosti si zatím prostě můžeme jen představovat,“ uzavřel Vodička.

Diskuze k článku