Jak Andreessen a Horowitz změnili investování ve Valley

Když před třemi roky Marc Andreessen a Ben Horowitz zakládali novou venture investorskou firmu Andreessen Horowitz, lidem, kterým nabízeli vstup do jejího prvního fondu, slibovali, že do deseti let by se nová společnost mohla dostat mezi pět nejdůležitějších investorů v Silicon Valley. Do jejich odhadu se ale tehdy vloudila drobná nepřesnost. Mezi pět nejlepších jednoznačně patří již tři roky po založení a mnohými jsou označováni za jasnou jedničku.

Koho by v roce 2009 napadlo, že místo prvotního fondu o objemu 300 milionů dolarů budou spravovat tři fondy v hodnotě 2,7 miliardy, že budou mít svůj podíl v každém žhavém startupu současnosti, a že každý podnikatel, zakladatel a investor z oboru bude jejich jméno znát a pronášet s respektem. Jak se takového přelomového úspěchu vůbec dosahuje, navíc v oboru, kde je hlavní nabízený artikl naprosto zaměnitelný a v rukou máte stejné peníze jako vaši konkurenti?

Podle zakladatelů Andreessen Horowitz zkrátka tak, že děláte věci jinak než ostatní. Tento článek by snad měl vysvětlit, proč jsme vždycky tak nadšení, když čeští Good Data oznámí další obří investici právě od této společnosti, a jaké důsledky a pozadí něco takového má.

Osudové setkání

Jména Marc Andreessen a Ben Horowitz ani před úspěchem nové investorské společnosti rozhodně nebyla ve Valley neznámá. Populárnější z obou dvou byl určitě Marc Andreessen, člověk, který v první polovině devadesátých let stál za zrodem internetového prohlížeče, dnes zcela běžného nástroje, bez něhož byste si nepřečetli ani tento článek.

Ben Horowitz byl tehdy Andreessenovým aktivitám velmi blízko, po angažmá v Silicon Graphics počátkem 90. let se stal zprvu produktovým manažerem a velmi rychle také viceprezidentem a generálním manažerem ve společnosti Netscape Communications, se kterou se Andreessen snažil komerčně prorazit s prohlížečem Netscape Navigator. Netscape byl ideovým následovníkem prvního Andreessenova prohlížeče Mosaic, který Marc vyvinul v době, kdy ještě jako student na částečný úvazek působil v NCSA.

Loudcloud, Opsware a velmi úspěšný exit

Po akvizici Netscapu AOLem v roce 1998 Horowitz i Andreessen krátce pracovali pro AOL, následující rok ale společnost opustili a založili hostingovou firmu Loudcloud. Ta se v roce 2003 dostala do krize, kvůli níž Horowitz působící jako prezident a CEO musel veškeré obchodní závazky (a tím také příjmy) prodat a začít divokou transformaci v Opsware. Společnost přitom byla obchodovaná na burze a sami si asi dovedete představit, jak se prodej celé příjmové stránky veřejně obchodované společnosti projeví na radosti jejích akcionářů a tím i vývoji cen akcií. I přes velké riziko se ale krok zúročil v roce 2007, když se dvojici povedlo Opsware prodat společnosti Hewlett-Packard za 1,6 miliardy dolarů.

Již během posledních let fungování Opsware Ben i Marc sbírali své první zkušenosti s investováním. Až do roku 2009 oba dva působili jako andělští investoři a celkem vložili kolem 4 milionů dolarů do 45 společností včetně Twitteru. Andělské investování jim stačilo až do doby, kdy se v jejich hlavě zrodil plán na velmi odvážný projekt zabývající se venture investicemi (Pro doplnění: Andělské investice jsou menší investice v prvotních fázích života startupů, venture investoři se soustřeďují na rozvinutější firmy a investují podstatně více. Andělské investice jsou obecně rizikovější, ale úspěšná investice se více znásobí, venture investice mají nižší riziko, poměr výnos versus investice je ale při úspěšné investici nižší.)

Založení

Společnost Andreessen Horowitz se zrodila 6. července 2009, a to s celou řadou ideálů. Hlavním mottem a důvodem jejího vzniku byla snaha vytvořit takovou venture investorskou firmu, jakou by partneři nejvíce ocenili v době, kdy zakládali svoje vlastní technologické společnosti. Rozsáhlé zkušenosti z Netscapu a Loudcloudu zde dvojice zúročila v tom, že přesně věděla, jaké problémy jsou pro začínající zakladatele nejpalčivější a jak jim z pozice investorů mohou nejvíce pomoci. Doplňme, že Marc Andreessen a Ben Horowitz nejsou v současnosti jedinými partnery, těch má společnost celkem šest a všichni za sebou mají historii zakládání startupů.

Souvisejícími ideály pak bylo přesvědčení o postavení technologií jako hybné síly pokroku lidstva, o centrální úloze zakládajícího týmu pro úspěch startupu, o důležitosti důvěry a o tom, že neustálý vývoj nových technologií umožňuje podnikavým lidem vytvářet stále nové a nové společnosti nabízející praktické a potřebné služby.

První fond, se kterým dvojice začala investovat a z něhož mimo jiné nakoupila za 50 milionů dolarů podíl v tehdy nepříliš prosperujícím Skypu, měl hodnotu 300 milionů dolarů. A právě Skype, i přes tehdejší nemalou mediální kritiku této investice, pomohl později nové firmě s pozitivní image v silikonovém údolí.

Podpora startupů

V začátcích nicméně to, že Skype jednou koupí Microsoft za 8,5 miliardy dolarů a a16z svou investici více než trojnásobně zúročí za pouhých 18 měsíců, mohl tušit jen málokdo. A tak musel úspěch nové společnosti stát na jiných základech. Jedním z klíčových stavebních kamenů se stal zcela nezvyklý způsob, jak přistupuje ke svým startupům. Mimochodem, a16z je vlastní zkratka názvu společnosti, která obsahuje její první a poslední písmeno a počet znaků mezi nimi.

Zatímco zaběhnutý model ve Valley byl takový, že každý partner v investorské společnosti měl na starosti svoje odvětví a startupům v této oblasti se věnoval výhradně a pouze on, a16z startupům otevřeli celou společnost. Jak všichni partneři, tak tým několika desítek poradců, analytiků a mentorů, kteří jsou součástí podpůrné infrastruktury pro zakladatele, jsou neustále k dispozici všem startupům bez jakéhokoliv rozdílu. Podpora, které se společnostem s investicí od Andreessen Horowitz dostává, je v tomto ohledu velmi široká. Model se inspiroval strategií agentury CAA, která stejným způsobem ovládla hledání talentů v Hollywoodu v 70. letech minulého století.

Šéf zakladatel je pro startup výhrou

Základní princip této strategie, kolem kterého se vše točí, popsal na svém blogu Ben Horowitz. Cílem celého systému, v němž investorská firma funguje jako rozsáhlá síť služeb a kontaktů, do které se startup může napojit, je co nejrychleji ze zakladatelů vychovat profesionální manažery.

Šéf zakladatel totiž podle zkušeností Andreessena a Horowitze vždy společnost vede inovativněji a díky tomu lépe z dlouhodobého úhlu pohledu, než profesionální CEO, který sice má mnoho zkušeností a nedělá chyby, ale vede konzervativně a na jistotu. Zakladatelům navíc dlouhodobý úspěch společnosti leží na srdci víc než profesionálům odměňovaným podle krátkodobého účetního hospodaření.

Premisou celé strategie proto je umožnit zakladatelům, aby co nejrychleji, nejefektivněji a bez zbytečných chyb získali návyky a zkušenosti profesionálního šéfa. Předat profesionálnímu manažerovi nadšení a inovativnost zakladatelů totiž možné obvykle není (Horowitz zmiňuje jako výjimky Erica Schmidta z Googlu a Johna Mordridge z Cisca), tyto vlastnosti jsou ale pro dlouhodobý úspěch startupu důležitější.

A je tu ještě jedna věc, kde je hluboká podpora startupů pro a16z výhodná. Díky této úzké spolupráci se totiž dostanou k informacím a vědomostem, které ostatní venture investory velkým obloukem minou.

Jak se zviditelnit? Otevřeností

Ani výborný plán pro podporu startupů by ale pro tak neskutečný úspěch na investorském trhu nestačil. Ruku v ruce s ním musí jít i další aktivity, které investorovi zajistí, že se do těch nejdůležitějších startupů se svými penězi dostane. V tomto ohledu zapojili Andreessen Horowitz mimo jiné i sílu blogů. Andreessen psal blog již dříve, Horowitz začal v roce 2010 a jeho web se velmi rychle stal pro profesionální obyvatele Silicon Valley jednou z těch publikací, které číst je prakticky povinností.

Dvojici zakladatelů se tímto způsobem povedlo zúročit svá známá jména a otevřeností o svých hodnotách, strategiích a myšlenkách dosáhnout zájmu startupů. Tento zájem dále prohlubují tím, že startupistům nabízí velmi dobré investiční podmínky. Podle konkurentů, ostatních venture investorů, jsou nabídky firmy Andreessen Horowitz natolik přemrštěné, že zbytečně tlačí ceny investic a tržní ocenění startupů vzhůru. Vliv na ceny investic, který ve Valley dostal přezdívku „Andreessen Horowitz Effect„, ale Ben Horowitz odmítá s tím, že nabídky jen odpovídají potenciálu, který ve startupech vidí.

Investice ano, ale bez kontroly nad společností

A z hlediska zakladatelů tu existuje ještě jeden další výhodný trend, který a16z u svých startupů podporují, a to podvojná akciová struktura těchto společností. V podstatě nejde o nic jiného než o udržení hlasovací pozice i přes získávání dalších a dalších investic a případného vstupu na burzu.

Z právního hlediska podstatou tohoto systému je, že existuje několik typů vydaných akcií. Obvykle dva, ale nic nebrání tomu, aby jich bylo ještě víc. Oba typy mají stejnou nominální hodnotu a váží se k nim stejné či velmi podobné finanční nároky vůči společnosti, akcie držené zakladateli ale s sebou nesou několikanásobně vyšší hlasovací práva pro hlasování na valné hromadě. Typickým příkladem takové struktury je Facebook, ve kterém i přes nedávné IPO a finanční podíl jen kolem 25 procent Mark Zuckerberg stále drží přes polovinu hlasovacích práv.

Výsledkem tohoto systému je, že společnost může získávat formou investic další prostředky, aniž by její zakladatelé ztratili kontrolu nad jejím směřováním. To je pro Silicon Valley poměrně nezvyklé, až donedávna se investoři naopak snažili získat i formální vliv na směřování společnosti, aby nad svou investicí měli větší kontrolu. Andreessen Horowitz namísto toho má na směřování startupu vliv díky rozsáhlé podpoře jeho provozních aktivit, a pokud jde o formální vliv prostřednictvím akcií, zakladatele společnost přímo vybízí k tomu, aby podvojnou akciovou strukturu zavedli a udrželi si hlasovací práva i po případném vstupu na burzu.

Nezvykle velké provize a polovina zisků na charitu

Snad i díky image, kterou se kolem Andreessen Horowitz povedlo v silikonovém údolí tak rychle vytvořit, si dvojice může dovolit požadovat nezvykle velké provize ze zisku. Venture investoři totiž nepracují se svými vlastními prostředky, místo toho založí fond, do kterého seženou investory, a z tohoto fondu poté vkládají peníze do startupů. Obvyklý model je, že fond nejprve musí zaplatit vklady svých investorů a z dalších vydělaných prostředků má venture kapitalista podíl, který běžně o mnoho nepřesahuje 20 procent.

Poslední fond, který společnost takto zakládala počátkem tohoto roku, dokázal při objemu 1,5 miliardy dolarů a i přes vysokou požadovanou provizi ze zisků ve výši 30 procent sehnat prostředky pro své naplnění za pouhé tři týdny. Vydělané peníze nicméně nepůjdou na drahé koníčky, koncem dubna tohoto roku totiž šestice partnerů veřejně ohlásila, že minimálně polovina jejich zisků půjde na dobročinné účely. A to i přesto, že řada podnikatelů v technologiích má dojem, že tvorbou nových společností, technologií a služeb prospívají světu víc, než kdyby investovali do charity. Tento úhel pohledu ale partnerům Andreessen Horowitz blízký není.

„Je pravda, že tyto společnosti vyváří pro společnost velké hodnoty,“ řekl Horowitz v dubnu TechCrunchi. „Jenomže lidé mimo technologie se na tom podílí také – učitelé na středních školách, policisté… je to velmi široké. Způsob, jakým fungují peníze, přitom zapříčiňuje, že většina jich končí u lidí jako jsme my. Myslíme si, že tím, že část prostředků vrátíme nazpět, můžeme podpořit, aby celý systém směřoval správným směrem.“

Zakladatelé této investorské společnosti prostě nejsou zajímaví jen tím, že dosáhli ohromného úspěchu. Je to ostatně znát už když mluví – za všechno hovoří dvouhodinové interview s Benem Horowitzem z červnové akce PandoMonthly, kde ho zpovídala Sarah Lacy.

Největší kritici společnosti vyčítají právě to, na čem svůj úspěch postavila. Zvolený model investování prý nechává příliš široký prostor zakladatelům, což se investorovi těžce nevyplatí tehdy, když zakladatel sejde ze správné cesty. V takovém případě totiž investor nebude mít možnost se zakladatele zbavit a do čela společnosti postavit někoho jiného. Zda Andreessen Horowitz skutečně na tento problém narazí, to ukáže jedině jejich další působení. Prozatím to ale vypadá, že nový model investování je vysoce efektivní a ostatním společnostem nezbude, než se zavedeným novinkám přizpůsobit.