Infografika: Jak je na tom carsharing v České republice

Donedávna české carsharingové služby půjčovaly zákazníkům zejména auta z vlastní flotily, v průběhu loňského roku se ale na trhu objevily dvě služby zaměřující se na půjčování aut lidem od lidíSmileCar a HoppyGo. Jak je na tom tento mladý trh?

Zájem o carsharing v Česku roste. Počet sdílených automobilů se na konci loňského roku odhadoval na 1 500 a počet uživatelů na zhruba 20 tisíc s tím, že další tisíce přibývají každý měsíc. Co se týče regionálního rozložení, nejvíc služby zaujali Středočeský, Moravskoslezský a Jihomoravský kraj.

„Rostoucí obliba carsharingu jako služby sdílené ekonomiky je do budoucna velkým příslibem. Sdílení volných kapacit vozidel se už nyní projevuje na generování dodatečných příjmů jejich vlastníkům a může se časem podílet také na přísunu financí do státního rozpočtu,“ říká Jan Charouz, CEO SmileCar, který statistiky o trhu zpracovával.

Podle dalších předpovědí do roku 2025 nebude téměř polovina lidí mladších 35 let považovat vlastnictví vozu za nutné. K tomu se pak přidává silný ekonomický aspekt: průměrný automobil stojí až 96 procent času nevyužitý na ulici nebo v garáži. Majitel ho tak využívá jen ze 4 procent kapacity.

Carsharing lidem vydělal přes 3 miliony

Carsharing SmileCar se zároveň podělil i o své vlastní výsledky. Za necelý rok působení na trhu zákazníkům vyplatil přes tři miliony korun a obsluhuje flotilu o více než 600 automobilech. Jeho uživatele najezdili více než milion kilometrů.

Diskuze k článku