Infografika: Jak roste potravinářský startup Heaven Labs a jeho revoluční jídlo Mana

Společnost Heaven Labs je příkladem úspěšné české startupové firmy s technologicko potravinářským zaměřením. Zakladatel Jakub Krejčík se společníky vymysleli v roce 2014 jídlo v prášku nazvané po biblickém pokrmu Mana. Unikátní funkční strava podle svých tvůrců dodá tělu přesně to, co potřebuje – a nic zbytečného a špatného navíc. Poté, co se Mana v Česku dostala i na pulty běžných řetězců, míří na globální trh.

Funkční potravina Mana se vyrábí ve verzi prášku, který se smíchá s vodou a během pár vteřin tak vznikne nutričně vyvážené jídlo. Druhým produktem je již hotový nápoj Mana drink připravený k okamžitému užití. Jedna porce Many obsahuje v obou případech 400 kcal, což představuje jednu pětinu denního příjmu potravy.

První verze práškové Many vznikla v roce 2015, drink o dva roky později. Oba produkty postupně prošly celou řadou inovací a vylepšení na základě klinických studií, ale fanoušci dlouho volali i po ochucených verzích této funkční potraviny. A dočkali se v tomto roce. Poté, co firma představila na začátku roku první ochucené verze drinků, přišla nedávno na trh i se stejnými příchutěmi ve verzi prášku. U obou produktů se firma rozhodla pro neotřelé pojmenování svých příchutí, název čokoláda nebo jahoda byste na obalu hledali marně.

Jakub Krejčík, zakladatel Heaven Labs

Neobvyklé názvy Dream, Love a Sunlight se osvědčily, obliba této alternativní stravy nadále roste nejen v Česku, ale i v zahraničí, kam míří už polovina všech prodejů. Od uvedení ochucených novinek vzrostly společnosti v uplynulých měsících prodeje o dvacet pět procent. Za tu dobu prodal Krejčíkův startup více než milion a půl porcí Many ve formě prášku či drinku.

Z alternativní stravy pro nadšence se stal běžně dostupný produkt

Krejčík Heaven Labs zakládal jen s manželkou a dvěma přáteli, bez většího kapitálu nebo investorů. Díky stále rostoucí pravidelné komunitě uživatelů a neustálému vývoji produktu se postupně vypracoval v jednoho z největších evropských výrobců funkční stravy. Za uplynulé čtyři roky se Heaven Labs mu podařilo otevřít v České republice zcela nový směr smýšlení o jídle a přístupu k němu. Poté, co byla Mana v prvních letech k dostání pouze ve vlastním eshopu, začal ji v roce 2017 prodávat i největší český eshop Alza.cz a také světový e-commerce gigant Amazon. Od roku 2018 pak Mana začala postupně dobývat také tradiční obchodní řetězce, nejprve hypermarkety Globus a trafiky Relay, tedy prodejny v okolí nádražích a velkých dopravních uzlů, kde lidé ocení funkci zdravého jídla, které stačí protřepat a vypít.

Masivní expanze do kamenných prodejen se Krejčíkovi podařila až v tomto roce. Z původně alternativního jídla pro pár tisíc uživatelů se definitivně stala běžně dostupná značka s globálním potenciálem. Jen v Česku je toto nutričně vyvážené jídlo dostupné už ve více než 750 prodejnách, například v Albertu, Tescu či Bille, ale také v drogeriích Rossmann či DM nebo třeba na čerpacích stanicích Shell, OMV a Benzina. Počet prodejen přitom průběžně narůstá. Do konce roku by jich mělo být i dvojnásob. I nadále ale Mana zůstává silná v internetovém prostředí, což dokumentují i její nové prodejní kanály jako Mall.cz, Kosik.cz nebo například Pilulka.cz.

Mana se chce stát globální značkou

Nyní má Mana v Česku, na Slovensku a v německy mluvících zemích desítky tisíc pravidelných zákazníků, kteří chtějí jíst efektivně a kvalitně. Prodává se jí více než tři sta tun měsíčně a rychle přibývají i desítky nových zaměstnanců.

Domácí trh proto již začíná být Krejčíkovi a jeho Maně malý. Mladý podnikatel již zahájil plánovaný vstup na globální trh. Svou první zahraniční pobočku spustil vloni v německém Hannoveru, a přestože Manu prodává zatím pouze v online prostředí na webu drink-mana.de, obrat firmy zde strmě roste a brzy by měl být už vyšší než v Česku. Zde firma už vloni výrazně přesáhla obrat přes sto milionů.

Kromě expanze do Německa český startup plánuje vstoupit i do USA a do Velké Británie, kde chce spustit lokalizovanou výrobu už v druhé polovině tohoto roku. Proto firma také ve velkém investuje do vlastních výrobních technologií. V loňském roce pražský startup představil novou výrobní linku a hlavně unikátní výrobní technologii míchání za studena “High-speed cold mixing”, kterou si nechal i patentovat.

Heaven Labs se také snaží naplňovat dlouhodobé cíle s ohledem na snižování zátěže na životní prostředí, energetickou náročnost i vyšší úsporu výrobního materiálu. „Od začátku jsme chtěli mít potravinu, která bude nutričně maximální, ale přitom v kompaktním balení a šetrná k planetě,“ řekl Krejčík před rokem, kdy firma oproti předchozímu výrobku zredukovala použití plastu o 50 procent, papíru o 20 procent a výrazně snížila také uhlíkovou stopu a spotřebovanou energii během výroby. Krejčíkovým cílem do následujících let je, aby se Heaven Labs stala jedním z prvních potravinářských výrobců, kterému se podaří dosáhnout záporné uhlíkové stopy.

Diskuze k článku