Hlavenka a Rozhoň investují do Retina, e-shopům pomáhá řešit vratky a reklamace zboží

Český startup Retino, který e-shopům pomáhá s procesem vrácení zboží, získal investici od angel investorů Jiřího Hlavenky a Martina Rozhoně. Investice se zúčastnil také akcelerátor StartupYard, který firmu podpořil již dříve.

V Evropě se ročně vrátí stovky milionů objednávek e-shopů, ať už ve formě vratek nebo reklamací. Jak se s tímto procesem dokáže e-shop vypořádat, ovlivňuje celkovou zákaznickou zkušenost a spokojenost, proto ponákupní servis v e-commerce získává na významu.

A právě díky Retinu mohou obchodníci nabídnout zákazníkům servis, na který jsou zvyklí z větších obchodů. Nástroj dokáže plně automatizovat proces vrácení zboží včetně řešení dopravy a refundací, a současně snížit provozní náklady se zpracováním vratek.

Zakladatelé Retino: Vlevo Kryštof Řeháček, vpravo Petr Boroš

„Po dvou letech vývoje Retino používají stovky zákazníků ze 4 zemí a zpracovali jsme desítky tisíc případů. Protéká námi jedno procento české e-commerce,“ říká zakladatel služby Petr Boroš. Plány startupu jsou však velké, a v jejich plnění mu teď pomůže nová investice.

Pokud Retino naplní cíle, dostane desítky milionů

„Střední miliony“ korun do Retina vložil zakladatel Vivantisu Martin Rozhoň, Jiří Hlavenka a StartupYard, což startup ocenilo na přibližně 20 milionů korun. Pokud se ale Retinu podaří naplnit plánované vize společnosti, investice se navýší až na desítky milionů.

„Efektivita zpětné logistiky je pro ekonomiku e-shopů velmi důležité téma. Systémově není v drtivé většině případů podchycena, což je neefektivní a snižuje to kvalitu služby pro zákazníka. Zde vidím velký potenciál pro Retino, a proto jsem se rozhodl do něho investovat,“ uvedl Rozhoň.

Martin Rozhoň

Cíle pro další investici jsou definované obratově, objemově a týmově (HR). Pokud je do jednoho roka tým vedený Borošem dokáže naplnit, Retino dostane přibližně dvoj až trojnásobek současné investice a stejně tak navýší i svou valuaci.

„Je to v podstatě druhá tranše, akorát některé startupy uvádějí hned to koncové vysoké číslo, na které se pak reálně dostanou třeba ze čtvrtiny. Mám pro to nějaké pochopení, protože tím vzbudíš větší hype, ale raději to prezentujeme tak, jak to je,“ popisuje Boroš s úsměvem.

Cílem je stát se světovým lídrem v e-commerce aftercare

Jedním z plánů je rozšiřovat se na globální e-commerce platformy jako Shopify, Prestashop nebo Magento. Zkušenosti s podobnou integrací už má Retino s největší místní e-shopovou platformou Shoptet. Již příští rok chce startup zpracovat čtvrt milionu vratek – což je objem, kterého dosahují největší české e-shopy. Celkovým cílem pak je stát se světovým lídrem v oblasti e-commerce aftercare (ponákupní servis).

Že se tyto cíle podaří Borošovi naplnit, věří i investor Hlavenka: „Z mé strany je to investice do zakladatele, u kterého věřím v jeho vytrvalost a urputnou bojovnost, se kterou překoná všechny překážky.“

Důkazem o tom může přitom být i samotná investice. Původní plán na získaní dalších prostředků na rozvoj Retina byl vstup na investiční platformu Crowdberry. Ten se však nevyvíjel podle představ.

„Crowdberry kampaň měla příliš pomalou odezvu. Sice jsme kontinuálně sbírali zájem, ale bylo to příliš pomalé. U kampaní je to tak, že musíš rychle konvertovat do hard commitmentů. Nám se nepodařilo vzbudit velký hype v krátkém časovém období, a tak to failnulo,“ přiznává Boroš, který však nakonec dokázal financování získat.

„Když jsme přijali Retino do našeho akcelerátoru, měl Petr pilotní projekt a nekompletní produkt. Za poslední dva roky nám dokázal, že je schopný business rozjet a vyrůst na stovky zákazníků. Dává nám smysl s financováním pokračovat, protože si myslíme, že je to teprve začátek,“ vysvětluje ředitel StartupYardu Cedric Maloux.

Diskuze k článku