Hithit, Startovač, KreativciSobě, Fondomat. Změní Česko crowdfunding?

Podle nedávné analýzy pomohl crowdfunding, který mimochodem zatím nemá ani český záznam na Wikipedii, za minulý rok po celém světě vybrat 2,7 miliardy dolarů kapitálu a jen Kickstarter podpořil skoro 20 tisíc projektů. Když jsme ale koncem minulého roku zkoumali, jak jsou na tom Češi s crowdfundingem, až na výjimky to opravdu nebylo příliš slavné. Od té doby se situace znatelně změnila.

Přispívat chceme. A můžeme

Dnes víme přinejmenším o pěti domácích serverech, které se navíc svým zaměřením částečně liší. Asi nejvíc se zatím mluvilo o Hithit.cz, mezi jeho čerstvé vyzyvatele ale patří i Startovac.cz nebo Kreativcisobe.cz, zřejmě nejstarším projektem u nás je Fondomat.cz, který má původ v komunitě pražských expatů, a zmínit lze také Nakopni.me.

HitHit.cz nedávno oznámil, že úspěšně rozdělil první milion korun, mezi jím podporované projekty patří třeba Dawntempo od Xaviera Baumaxy, projekt kulturního centra vyrobeného z kontejneru Containall, který pronikl i na iDnes, nebo vybudování letního kina. Startovač se zase zdá být poměrně úzce spjat s herní komunitou (ale nejen s ní) a rozhodně doporučujeme jeho videa na YouTube, pokud máte jako my rádi trochu debilní humor:

„Zatím se zdá, že Češi bez problémů podpoří kulturní aktivity, a naopak se jim moc nechce podporovat hry či webové aplikace, které nejvíc frčí na Kickstarteru. Nyní jsme ale blízko dokončení dohody s jedním silným partnerem, který by mohl pomoct to zlomit. A na co Češi nejvíc slyší? Stejně jako na Kickstarteru na atraktivní odměny, silný příběh v prezentaci, na člověčinu v pozadí projektu,“ říká Pavel Eichler z Hithit.

Nikdo vám nedá peníze zadarmo

Příležitosti už tedy existují a s postupem času se dá očekávat, že crowdfunding získá pozornost i mezi mainstreamovými médii a širší veřejností. Stejně tak ale ještě musí svůj kus cesty ujít ti, kteří své projekty na internet umisťují.

„Pamatuji si člověka, jehož projekt jsme podpořili na Kickstarteru. V životě marketing nedělal, nicméně než začal, přečetl si pár knih o direkt marketingu a sociálních médiích. Poté psal několik verzí e-mailů (jiný na přátele, na příbuzné, pro “náhodné kolemjdoucí”) a uzpůsobil kampani své chování na sociálních sítích. Jako naprostý začátečník vybral dvakrát tolik, než požadoval. U nás je však zatím nejčastější případ, že autoři místo videa použijí dva roky starý videoklip nebo obrázek, napíší čtyři věty textu a vymyslí nekreativní odměny. Nakonec udělají dva posty na svůj facebookový profil a diví se, že to nefunguje. Zakladatelé projektu si musí uvědomit, že peníze jim opravdu nikdo nedá úplně zadarmo,“ konstatuje Martin Brykner ze Startovače.

A podobně to vidí i jeho kolegové. „Nejvíc práce nám dá přimět autory projektů, aby nám odevzdali kvalitně zpracovaný projekt. Většina z nich má skvělý nápad, který neumí moc dobře prodat,“ dodává Eichler. K dispozici proto je i placená služba Hithit LAB, která zahrnuje vše od osobního coachingu Xavierem Baumaxou, přes copywriterské služby a komplexní přípravu multimédií až po nadstandardní PR servis na míru.

Kromě toho jako návod a inspiraci určitě doporučujeme i dva naše články Michala Hudečka z IdeasWatch:

Velké projekty, nebo spíš malé změny?

„Chtěli bychom dosáhnout hromadného využívaní crowdfundingu ve společnosti. Bylo by fajn, kdyby se z něj stal nástroj pro realizaci kreativních snů, ale i začínajících podnikatelských záměrů. Konkurenční portály vnímáme spíše jako kolegy. Máme totiž společný cíl, a to pomoci lidem realizovat jejich projekty a sny. Vypadá to, že každý z českých CF portálů se vydává trochu jiným směrem. My chceme objevovat osobnosti a zaměřit se na lokální projekty. O tom crowdfunding podle nás je. Libí se nám jeho využití jako nástroje pro zvelebování lokalit a podporu organizací, ve kterých se pohybujeme. Každému záleží na místě, kde žije,“ prohlašuje Přemek Koudela z Kreativcisobe.cz.

Na českých serverech se podle všeho zatím daří spíše menším projektům, které mohou často počítat s podporou úzké komunity. Uvidíme ale, jak se to změní s rostoucím povědomím o tom, jak celá tahle hra funguje.

„Například hudební trh tu vlastně neexistuje a vydavatelé nenabízejí navíc nic, co by si schopnější manažer interpreta nezvládl udělat sám a levněji. Podobně jsou na tom i mnohé další kreativní oblasti. A nejsme ani skeptičtí pokud jde o povahové vlastnosti Čechů a Slováků. Ročně posíláme spoustu peněz na charitu, na pomoc při katastrofách, utrácíme za dárky pro své blízké. Bude to samozřejmě běh na delší trať, ale myslíme si, že crowdfunding má v Česku a na Slovensku šanci uspět,“ dodává Brykner.