Heather Russel: Vykašlete se na okolí. Makejte na svém a ostatní přijde

„Když bílá holka přijede do  Tokia, tak má dvě možnosti – buď učí angličtinu, nebo jde šlapat. Já jsem změnila obvyklou praxi a radši si otevřela e-shop,“ vypráví Heather Russel. Obchůdek s japonským zbožím se rozrostl a nakonec byla její firma zařazena mezi nejrychleji rostoucí americké společnosti v letech 2007-2011.

Být jako cizinka v Japonsku je prokletí i požehnání zároveň. „Největší problém pro cizince v Japonsku není jenom japonština. Nezáleží na tom, jak dlouho jste ji studovali, nezáleží na tom, na jaké škole jste studovali japanologii. Jste cizinec a prostě budete cizinec. To se nemění,“ vysvětluje. Díky tomu se ale otevírá neuvěřitelný prostor pro v podstatě povinnou improvizaci.

Byznys rozjela skoro náhodou. Už v Americe přeprodávala japonské komixy a teď k nim měla neomezený přístup. „Chtěla jsem podnikat, abych mola řídit svůj svět. Že se to asi rozjelo jsem si uvědomila v okamžiku, kdy už jsem se ve svém bytě nemohla ani hnout, protože jsem měla všude zboží,“ vzpomíná na začátek firmy. Ani ne po roce už musela shánět první sklad a první zaměstnance.

Manga holka z Tokia

K Japonsku měla blízko od malička. Ke čtvrtým narozeninám už si přála Godzillu a střední školu v podstatě strávila v Chinatownu, kde sháněla anime videa. „Otec mi vždycky říkal, abych nikdy nenechala školu zasahovat do mého vzdělávání,“ usmívá se sympatická blondýna.

Její firma Rinkya se snaží myslet out of the box, ale zároveň také outside the country. „Při obchodování s Japonci totiž nejde jenom o překlad z angličtiny do japonštiny a naopak. Jde tu o překlad celé kultury,“ dodává.

Zná místní scénu a to včetně té startupové. „Scéna je tam velmi malá – přibližně 500 startupů. Situace se ale mění. Objevují se tam první inkubátory a svou japonskou mutaci už rozjel TechCrunch,“ popisuje a dodává, že japonská ekonomika si začíná pomalu uvědomovat, že jsou potřeba i menší firmy.

Mladí lidé už podle ní nechtějí spojovat svůj život jen s jednou korporací, a tak se objevuje plno mladých podnikatelů, které jsme byli na jaře okouknout na tokijském Startup Weekendu i my.

Snímek obrazovky 2013-08-11 v 23.25.09

Bez přípravy podnikání nefunguje

I do stagnující ekonomiky Japonska zavítala v roce 2008 krize. Díky padajícímu dolaru posílil jen a to přineslo problémy exportérům jako třeba Rynkia. „Po pádu Lehmann Brothers šel dolar do kytek. Během pár dnů posílil jen o dvacet procent a naše zboží bylo najednou pro Ameriku moc drahé,“ popisuje nejtěžší období svého podnikání.

„Bylo to kruté, ale moje metoda, jak se připravit i na to nejhorší, zabrala,“ popisuje svůj model byznysového otužování. „Pokud nemáte rádi čísla, dejte si kurs účetnictví. Prostě trénovat to, co člověk nemá rád a co ho nebaví. To jsou totiž věci, které ho pak většinou v podnikání dostihnou,“ vysvětluje.

Dnes už se ale situace srovnala a byznys jede dál. „Nejprodávanější jsou dlouhodobě autodíly pro tuning a samozřejmě roboti a manga,“ vysvětluje zakladatelka obchodu, která dnes už nechala japonský byznys běžet a řídí ho na dálku z Londýna.

Místní startupy jedou

Během své premiérové návštěvy Brna mentorovala několik firem z místního Innovation Parku. „Jsem velmi překvapená. Mají všech pět pohromadě, jsou technologicky na výši a byznys mají postavený na pevných základech. Líbí se mi to. Jejich byznys třeba není úplně sexy, nemusí o něm psát média, ale prostě vydělává,“ okomentovala své svěřence s tím, že jde o opravdové mladé byznysmeny a ne o ty, kteří si na to jenom hrají.

„Dala nám pár dobrých rad a doporučení především co se networkingu, zakládání pobočky a obecně podnikání v Japonsku týče,“ komentuje pohovor s Russel Jiří Tobola z Invea Technologies. Invea není jedinou firmou z brněnského podhoubí, která si na japonský trh myslí. Míří tam třeba i ORM designer, kteří nedávno získali investici od Michaela Poplara-Rostocka. Právě pro expanzi na japonský trh může Heather Russel poskytnout plno praktických informací a kontaktů.

Pro začínající podnikatele má blonďatá Heather tři zásadní rady. „Mluvte se svými zákazníky. Neseďte v kanceláři, jděte za nimi a mluvte s nimi. Vy jste autoři produktu a jen vy opravdu víte, co vlastně chcete nabídnout a jak to funguje. A jen vy jim to dokážete přesvědčivě vysvětlit. Druhá je ještě důležitější. Držte se při zemi. Makejte na svém byznyse, neposlouchejte média, neposlouchejte konkurenci, dělejte si na svém a ostatní přijde samo,“ posílá vzkaz českým startupům v rozhovoru.

Třetí radu přidala až na odpolední prezentaci. Na první pohled je zřejmé, že její nejoblíbenější kniha je Carneggieho klasika How to Win Friends and Influence People.

IMG_20130812_153239