Google definitivně (snad) koupil Waze, minimálně za miliardu dolarů

Waze mělo v hledáčku v posledních měsících hned několik velkých společností, nejvíce se mluvilo loni o Applu a před puhými několika týdny o Facebooku. Nakonec se ale izraelskému startupu nejvíc zalíbila nabídka Googlu, jak jsme již informovali v pondělí. Během včerejška společnosti akvizici potvrdily.

Lepší než burza

Zatímco se během víkendu spekulovalo o ceně 1,3 miliardy dolarů, skutečná cena byla podle čerstvějších informací nakonec o něco nižší, soudě z nejčastějších reportů mezi miliardou až 1,1 miliardy dolarů. Oficiálně ale cena zveřejněna nebyla, takže stále jde pouze o nepotvrzené spekulace.

Waze bude pod Googlem fungovat nezávisle a zůstane také v Izraeli, odkud v současnosti působí. Vedení startupu zdůvodňuje akvizici tím, že nezávislá existence pod taktovkou největšího vyhledávače, a také tvůrce jedněch z nejkvalitnějších map na světě, je lákavější než budoucí možnost vstupu na burzy a zodpovídání se analytikům z Wall Streetu. Akvizice Googlem by měla startupu zajistit relativně bezproblémovou budoucnost a možnost ještě více se soustředit na tvorbu a zdokonalování produktu pro jeho uživatele. O tom, že přístup k technologiím, databázím a profesionálům Googlu také není k zahození, snad ani netřeba mluvit.

Interaktivní prvek, který Googlu chybí

Pro Google je Waze zajímavou akvizicí z několika důvodů, a všechny souvisí s tím, jak jeho navigační aplikace funguje. Nejde totiž o klasickou aplikaci na základě statického počítání trasy, naopak snad nic nemůže být vzdálenější od její skutečné podoby. Waze sbírá od svých dnes již zhruba 50 milionů uživatelů v reálném čase data, ať už pomocí GPS lokace, kdy sleduje jejich polohu a rychlost, nebo pomocí ručního reportování situací jako jsou nehody, uzavírky a podobné problémy v dopravě. Z těchto informací algoritmus vytváří v reálném čase model, jaká situace je v dopravní infrastruktuře právě teď, na jehož základě pak řidičům doporučuje nejrychlejší a nejpohodlnější trasu. Tuto trasu navíc systém dokáže v průběhu jízdy upravovat podle nových informací, které průběžně získává od dalších uživatelů.

Právě tento průběžný systém fungování navigační aplikace na základě dat získaných od uživatelů z reálného světa a právě teď je tím, co mapám Googlu tak trochu chybí. Mapy sice dokáží vypočítat trasu, jde ale víc o statické počítání bez zohledňování dopravní situace, a to přesto, že nové mapy od Googlu již i o hustotě dopravy částečně informovat dovedou. Přestože tedy Google má v současnosti asi nejkvalitnější mapy na světě, technologie Waze je může při šikovném využití a implementaci ještě výrazně vylepšit.

Ochrana před možnou konkurencí

Zatímco pro Google Waze znamená vylepšení jeho již teď nejlepšího produktu, v rukách Facebooku či Applu by startup byl mocnou zbraní, jak náskok Googlu v oblasti map a navigace snížit. To je také druhým hlavním důvodem, proč se Googlu akvizice vyplatí – udržet Waze v bezpečí před konkurencí, která by se časem mohla rozhodnout nabídnout startupu takové podmínky akvizice, které by nešlo odmítnout.

Uplně nepodstatná pak nemusí být ani možnost lokální inzerce, se kterou si již v minulosti Waze postupně začal hrát, a integrace Google+, která by mohla přinést v celkovém součtu pár dalších bodů sociální síti Googlu. V obou těchto oblastech již Waze své funkce má – v sociální oblasti integrace s Facebookem umožňuje, aby řidič sledoval polohu ostatních řidičů, kteří míří na stejnou facebookovou událost jako on. Pokud jde o lokální inzerci, lze přes aplikaci objevovat blízké restaurace a další služby, které řidičům během jejich cest mohou přijít vhod. Propojením těchto funkcí s Google+ a s databázemi lokálních obchodníků, které Google má, získají všichni zúčastnění včetně koncových uživatelů.

Vyplatit přes miliardu dolarů za navigační aplikaci sice může být zarážející krok, vzhledem k výše řečenému je tato částka ale snad přeci jen o trochu pochopitelnější. Se zvědavostí budeme sledovat, jak se nově vzniklé partnerství obou společností v budoucnu na jejich službách projeví.