Forsáž: Jak chce pětice Brňanů lépe porozumět chování včel

Vítězem akceleračního programu 100-day Challenge se stal projekt Forsáž. Tento brněnský startup vymyslel, jak vzdáleně monitorovat stav včelstva. V podzimním běhu inkubátoru, který organizuje Impact Hub, obstála myšlenka nejlépe v konkurenci dalších 11 nápadů. 

Forsáž vznikl z iniciativy pěti nadšených Brňanů. Už druhým rokem pracuje na projektu, který má umožnit hlouběji porozumět chování včel a jejich vztahu s ekosystémem. Vyvíjí přitom zařízení, které zaznamenává zvukové projevy včelstva, měří váhu úlu nebo jeho teplotu. Ze zjištěných dat kreslí grafy s aktuálními hodnotami a jejich vývojem v čase, zároveň vyhodnocuje příchozí zvuky a hledá vzory, které indikují změny v úlu.

Startup vzniklý na hackathonu

Martin Špaňhel, jeden ze zakladatelů, dříve ani nepomyslel na to, že by choval včely. Všechno se však změnilo po rozhovoru se spolužákem z ČVUT, který začal včelařit a Martina nadchnul natolik, že se nakonec nechal včelařem vyučit.

S dalšími přáteli se pak před rokem a půl přihlásil na programovací soutěžní hackathon. Během čtyřiadvaceti hodin museli vymyslet zařízení, které propojí svět techniky s dalším oborem. A právě tam vznikl projekt Forsáž. Hackaton vyhráli a nebyl to zdaleka jejich poslední úspěch.

„Naše data ocení jak začínající, tak už zkušení včelaři. Pomůžou třeba včas odhalit oslabení včelstva, rojení, loupeže mezi včelstvy nebo začátek nektarové snůšky díky přírůstku na váze. Jedním z cílů je taky vytvořit expertní systém, který provede začínajícího včelaře jeho prvními kroky a dodá mu tím jistotu a zpětnou vazbu, kterou nepochybně při práci se včelami potřebuje,“ řekl Jan Dupal, jeden ze zakladatelů projektu Forsáž.

„Akcelerátor nám díky mentorským konzultacím od profesionálů pomohl zdokonalit se v různých důležitých oblastech. Od výroby přes marketing až třeba po finance. Získali jsme taky zdravý nadhled nad projektem, naučili jsme se naplňovat především potřeby zákazníka, nikoliv jen svoje představy o produktu,“ zhodnotil účast v programu 100-day Challenge Špaňhel.

„Forsáž jsme se rozhodli ocenit za soustavnou práci při přípravě celého týmu na další stupeň v podnikání, taky za spolupráci s mentorem a experty. Od začátku měli všichni členové hlavy otevřené a byli otevřeni diskusi nad důležitými tématy – od přístupu k zákazníkům, přes unikátní hodnoty až po prodej,“ uvedl David Kovalský, jeden z mentorů i porotců 100-day Challenge.

Kromě Forsáže se podzimního kola akceleračního programu účastnilo celkem 12 adeptů, mezi nimi například:

  • moderní platforma pro cestovatele Europe-Journey,
  • tiché knihy z plsti a bavlny pro děti Mukibooks,
  • aplikace monitorující second-handy v okolí Thriftigo
  • Terapio, kde je cílem rozšířit nabídku online služeb psychoterapeutů v České republice.

Akcelerátor 100-day Challenge se na podzim rozběhl už po sedmé. Jeho hlavní podstatou je pomoct startupům i běžným začínajícím podnikatelům vyvarovat se největších začátečnických chyb. Aktuálně startuje nový běh a přihlášky program přijímá do 24.2.

Diskuze k článku