Flipkart získal miliardu dolarů na mobilní retail, větší investici má jen Uber

Indie možná není nejrozvinutější trh na světě, vedle Číny je ale jedním z největším potenciálem. Více než miliarda obyvatel, které obě tyhle země mají, sama o sobě bez dalšího znamená ohromný ekonomický kolos.

I v tom lze vidět jeden z důvodů pro investici ve výši miliardy dolarů, kterou obdržel indický Flipkart na rozvoj své mobilní verze. Flipkart je společnost provozující online tržiště podobné jako Amazon Marketplace, čínský Alibaba nebo třeba český Fler (i když ten je specificky zaměřen jen na rukodělné výrobky). Obchodníci přes Flipkart prodávají svoje zboží za ceny, které si sami určí, a Flipkart vydělává tím, že si bere z každého prodeje malou provizi. V roce 2007 ho založili dva bývalí manažeři Amazonu.

Prozatím má Flipkart „jen“ 22 milionů registrovaných uživatelů a 3 tisíce obchodníků, jen za posledních 12 měsíců na něm ale bylo prodáno zboží v souhrnné hodnotě přes miliardu dolarů. Přesto se možná může se zdát, že to není tolik, aby to miliardovou investici zdůvodňovalo.

Spolu s velikostí indického trhu, a započteme-li, že investice bude použita k převedení Flipkartu do mobilní podoby, která mnohonásobně zvýší počet potenciálních uživatelů, se však Flipkart pro takovou investici zdá být dostatečně zajímavý. Do roku 2020 má Indie mít půl miliardy mobilních uživatelů, v současnosti přístup k internetu má v nějaké formě asi 240 milionů obyvatel země.

Současná investice do Flipkartu je druhou největší jednorázovou investicí v historii. Tou největší prozatím zůstává červnová investice do Uberu ve výši 1,2 miliardy dolarů.