Finále StarCube se dožilo osm projektů, ukázaly svoje trumfy

People’s choice Award:
Jobote, OrganizeTube

iHned.cz Award:
NoteTracker

StarCube Show Award:
1. Be interactive
2. Matematika hrou
3. Braci

…pokud vás zajímal jen výsledek StarCube Show, tak tady to máte. Pokud se o jednotlivých projektech chcete dozvědět víc, čtete dál! Slyšeli jsme občas sice trochu moc obecných řečí o globálních vizích, místy slabší angličtinu a dobrá polovina týmů na demo day neměla hotový produkt, pokrok proti prvním elevator pitchům před třemi měsíci byl však nezpochybnitelný.

Matematika hrou

Na webu je spousta aplikací na cvičení matematiky, ale většinou vás víc úsilí stojí pochopení jejich fungování než samotné počítání. Matematika hrou dnes má každý den 1600 unikátních návštěvníků z Česka a Slovenska, kteří každý měsíc odehrají 100 tisíc her. Opírá se hlavně o silnou učitelskou komunitu se stovkami aktivních propagátorů. Zatím má pokrytou asi čtvrtinu matematiky pro základní školy, kromě ní ale chystá i další předměty a postupnou změnu monetizačního modelu, který je nyní postaven na reklamě a vynáší několik tisíc eur měsíčně. Důležité bude také spuštění automatického vyhodnocování domácích úkolů, které by učitelům mělo ušetřit až hodinu denně. Anglická verze se brzy objeví na JustPractise.com.

ExplosionApp

Snadný způsob, jak si pro svou facebookovou stránku „naklikat“ soutěžní záložkovou aplikaci. V podstatě konkurent pražských TabFoundry a dalších podobných služeb, který bojuje hlavně rychlostí, jednoduchostí a pomocí s tvorbou soutěžních pravidel v souladu se zákony a facebookovými guidelines. „Ostatní nenabízejí marketingový nástroj, ale spíš nástroj na hraní,“ shrnul na pódiu svůj přístup zakladatel služby. Cílovou skupinou jsou firmy a agentury, které si vzhled mohou částečně přizpůsobit. Dosavadní verze nepůsobila příliš atraktivně, ale počkáme si na tu konečnou, která se objeví za několik týdnů.

Be Interactive

Vítězství téhle party nás překvapilo, ale ne že bychom jí ho nepřáli. Be Interactive se snaží změnit fakt, že 40 % rodičů komunikuje s dětmi méně než 45 minut denně, a nabízí proto volnočasové aktivity pro rodiče, děti a jejich smartphony či tablety. V zásadě jde o takový rodinný geocaching spojený s různými zábavnými příběhy v hezké aplikaci. Vše navíc funguje offline. Hra je ovšem omezena na konkrétní místo (zatím Špilberk, brzy pražská ZOO a další) a první globální hry se dočkáme až příští rok. Spíše než o skutečnou platformu s velkou nabídkou her se tak zatím bude jednat o několik jednotlivých titulů. Propagace jde především cestou podpory ze strany médií a webů zaměřených na volný čas a rodiny.

FoodGraph

Každý den lidé v Česku učiní 50 milionů rozhodnutí o jídle a spousta z nich je špatná a nezdravá, a my to většinou sami tušíme. Lidem, kteří chtějí začít jíst zdravě, mobilní aplikace FoodGraph pomůže sestavit jídelníček podle zásad zdravé výživy, který ale zohledňuje i vlastní chutě. Také vám podle toho vytvoří nákupní seznam, připomene, kdy je čas na jídlo, a obecně usnadní plánování, na kterém jinak většina lid ztroskotá. Aplikace bude venku až s koncem letošního roku, ale pořád se nemůžeme zbavit pochybností o obchodním modelu (pomalý prodej přes výživové specialisty a měsíční paušál). Úhlavní konkurent v podobě Nutrina, který jde ještě o krok dál a umožňuje i samotný nákup jídla online, na to podle nás jde lépe.

NoteTracker

Pro humanitně vzdělané to může být překvapení, ale na technických či výzkumně zaměřených školách typu MIT se při přednáškách stále nejčastěji používají nejrůznější tabule. Když si ale přednášející ke svému fixu připevní malý kousek hardware od NoteTrackeru, všechny jeho nákresy a poznámky se v reálném čase přenášejí do počítačů, telefonů či tabletů studentů, kde si je později mohou také prohlížet či zpětně přehrávat. Jen škoda, že nezbytností je i velká dlouhá tyč připevněná k tabuli. Výrobní náklady jsou 20 dolarů, v plánu je prodej za 50 dolarů plus aplikace za 1 až 2 dolary měsíčně. NoteTracker funguje na jakémkoliv povrchu a nyní už se v Číně pracuje na první várce. V Česku má dohodu s Microsoftem a pilotní projekty u nás a v domovské Palestině.

Jobote

Služba z oblasti referral hiring slibuje firmám ušetřit až 70 % nákladů na hledání zaměstnanců. Postup je následující: HR oddělení si nechá vytvořit hezkou individualizovanou stránku pro konkrétní pozici -> služba pro ni vygeneruje speciální odkaz, který lze trackovat a v přehledném dashboardu sledovat výsledky -> odkaz se rozešle zaměstnancům, kteří ho sami šíří ve svých sociálních kruzích -> pokud je hledání úspěšné, dostane úspěšný zaměstnanec finanční odměnu. Česko americký Jobote už úspěšně našel 9 zaměstnanců a momentálně se implementuje ve firmách jako je AirBank, Webnode nebo Vykupto.

Braci

Ve Spojených státech je každé 3 hodiny zraněn neslyšící člověk při požáru a na každých 15 hodin připadá jedno úmrtí. Aplikace pro telefon spojená se speciálním náramkem umí rozpoznávat různé zvuky alarmů a upozornit na ně vibracemi. To samé ale platí také pro zvonky u dveří, budíky, klaksony a podobně. Funguje všude, nevyžaduje instalaci žádných speciálních zařízení v domácnosti a při testování dokázala upozornit i na zvuk alarmu, který byl lidským uchem neslyšitelný. Problémy se sluchem má dnes třetina starých lidí a podíl se zvyšuje, je tedy slušná šance, že by náramek prodávaný za 99 dolarů skrze partnery jako jsou domovy pro seniory mohl uspět. Od nevzhledného prototypu ke konečnému produktu je ještě kus cesty, vypadá to ale nadějně.

OrganizeTube

V podstatě alternativní UI pro YouTube s řadou užitečných funkcí. Umožňuje vytvářet sbírky a playlisty videí, třídit je a tagovat, sdílet s přáteli, usnadňuje vyhledávání, nonstop přehrávání a podobně. Momentálně podporuje YouTube a DailyMotion, v dohledné době ale přibude také Vimeo a další populární servery. Tým se opírá o investici od Y Softu a zatím má přibližně 3 tisíce registrovaných uživatelů. Vydělávat by měl především na prémiovém modelu (49 korun měsíčně), ve kterém nabídne více složek, pokročilé tagování, rozhraní bez reklam a další výhody.