Filip Dřímalka (EF1): Kašlete na samotné startupy. Myslete jako startup

Filip DřímalkaEF1 pomáhá firmám s technologickými inovacemi a transformací jejich digitálních služeb. Mezi zákazníky jeho konzultační firmy patří například firmy AXA, T-Mobile nebo E.On. Zároveň působí jako mentor v akcelerátorech Deutsche Telekom hub:raum, JIC Starcube, Cosmote Startup, Greenlight nebo VŠE X-Port. Co všechno ví a jak umí firmám poradit ukázal na Startup Summitu.

A trošku nás překvapil. Jedním z hlavních odkazů jeho přednášky na letošním Startup Summitu bylo heslo: „Kašlete na startupy!“

„Pořád se bavíme o startupech, nebo jak by měly korporace inovovat. Já ale říkám, vykašleme se na startupy a dělejme společný technologický byznys,“ řekl na úvod přednášky s tím, že některé projekty, kterým pomáhal, nemají ani webové stránky, ale zato milionové obraty.

Nejdůležitější jsou vaši zaměstnanci

Startup je oblíbeným buzzwordem a téměř všichni se jimi proto i chtějí inspirovat při tvorbě inovací. „Startup ale neznamená inovaci. Startup znamená způsob, jak se ta inovace realizuje. Proto se to mohou naučit i velké firmy,“ říká. Příkladem může být O2 – jeho generální ředitel Tomáš Budník nám ve videorozhovoru popsal, že internetový projekt firma spustila za 14 dnů. Na velkou korporaci slušný výsledek.

Neplatí tak, že startupy vynikají v rychlosti inovací. Podobně lidé očekávají, že jsou startupy levnější, což ale z dlouhodobého hlediska vůbec nemusí být pravda – firmy jednoduše počítají s tím, kolik stojí teď a třeba další rok, nad dlouhodobými náklady se zamýšlí málokdo.

Filip Dřímalka

Filip Dřímalka

Při inovacích je podle Dřímalky zásadní zamyslet se nad množstvím práce, které někdo musí udělat. Proto vytvořil svůj vlastní inovační kvadrant skládající se ze zaměstnanců, partnerů, třetích stran a i samotných startupů.

Sexy startupy

Většina firem při inovacích na zaměstnance a své partnery často zapomíná. „Pro firmu je víc sexy bavit se o inovacích se startupem. Polovinu partnerů přitom mohou mít jako malé a střední firmy, nebo i konkurenty, se kterými by tu inovaci mohli vyvinout a realizovat,“ vysvětluje Dřímalka.

Pomoc ze strany třetích stran může firma využít například prostřednictvím platformy, díky které bude probíhat konverzace se zákazníky. Mnohdy může být toto řešení efektivnější než využít služeb startupu – ale jak dokazuje poslední inovační kvadrant, i ty hrají nepostradatelnou roli.

„I když tady máme čtyři kvadranty, tím nejdůležitějším jsou pořád zaměstnanci. Když jako startup přijdete do firmy, stejně to řešení musí koupit zaměstnanec. Když se chcete dostat do jejich distribučního kanálu, stejně to musí udělat člověk, který ho má na starosti,“ upozorňuje Dřímalka.

Potřebné je proto propojení inovací a byznysu – když se bude o prosazování inovací starat jen inovační oddělení nebo startupový fond, velké změny ve firmě nenastanou. „Obrovský problém, který dnes vidím, je, že korporace investují do startupů, ale nedokážou to pak tlačit, protože to zaměstnanci nemají zájem řešit. A často to vnímají negativně, co si to zase vedení vymyslelo,“ popisuje Dřímalka.

Filip Dřímalka

Filip Dřímalka

Jak podpořit inovativní myšlení ve firmě

1. Podpořte malé inovace. Poskytněte zaměstnancům prostor, aby se věnovali malým zlepšením přinášejícím větší efektivitu nebo i malé úspory. V konečném důsledku mohou přinést ještě větší změny než obrovské a disruptivní inovace.

2. Inspirujte lidi. „V rámci projektu O2 garáž, na kterém spolupracujeme, ukazujeme lidem, jaké všechny inovace existují. My tady [na Startup Summitu – pozn. red.] totiž žijeme v bublině. Všichni známe startupy, nástroje, Slack, Wunderlist, a tak dále. Lidé v korporacích je neznají, pořád pracují se stejnými nástroji, se kterými pracovali před deseti, patnácti lety,“ vysvětluje Dřímalka. Potřeba je proto ukazovat lidem nové možnosti, což povede k tomu, aby podobné vylepšení sami vyhledávali.

3. Sdílejte znalosti. „Zjistili jsme, že všechny velké korporace mají stejné problémy ve spolupráci se startupy nebo v rámci vlastních inovačních oddělení. Sdílejte je s ostatními, nebavte se jen na povrchu, ale jděte opravdu do hloubky. Pořád jsme na začátku, pořád jen zjišťujeme, co funguje nejlíp,“ říká Dřímalka.

4. Propojte zaměstnance. Poslední dva body s tímhle přímo souvisí – Dřímalka popisuje projekt IdeaHub, interní inovační platformy, na které si mohou zaměstnanci navzájem posílat nápady a popisovat zkušenosti s novými řešeními.

„Funguje to úplně neuvěřitelně. Někdo tam napíše, že se chystá dělat nový intranet a někdo další mu pošle odkaz na kanadský startup, který dělá plugin do intranetu a má perfektní funkcionalitu,“ popisuje reálné zkušenosti.

5. Myslete zdola nahoru. O inovacích a firemních změnách často rozhoduje jen vedení firem bez toho, aby vědělo, co chtějí obyčejní zaměstnanci. „Místo abyste do inovace investovali třista tisíc, investuje desetkrát třicet tisíc a podpořte zaměstnance, aby s novými nápady přicházeli oni. Za třicet tisíc se dá udělat prototyp čehokoliv.“

Jak si na to vůbec najít čas?

Co se lehko řekne, těžko se to dělá. Jak si na inovace vůbec najít čas, když všichni mají hromadu práce? „V tom je ten klíč. Potřeba je nejdřív inovovat svoji práci, najít zjednodušení a zlepšit efektivitu nebo automatizaci. Pak získáte čas na to, abyste mohli dělat velké inovace,“ vysvětluje Dřímalka.

Nebo to zaměstnancům sami ukážete – jaké nástroje používají startupy, jaké aplikace existují. Aby prostě nedělali věci stejně jako předtím.

Celou přednášku Filipa Dřímalky, stejně jako ostatní ze Startup Summitu, najdete na našem Facebooku.

Diskuze k článku