Dva důvody, proč by se vašemu ziskovému startupu hodila investice

Mám velký respekt ke všem zakladatelům, kteří jsou si vědomi kladů a záporů investic, rozhodnou se nepřijmout externí kapitál a živit firmu z vlastního zisku. Je to otázka životního postoje a nátury. Avšak většina zakladatelů, se kterými mluvím, a kteří se staví proti investicím, má prostě jen špatné informace.  Zdá se, že své rozhodnutí zakládají na zavádějících názorech ohledně toho, co to znamená získat VC investici (investoři převezmou kontrolu nad mojí firmou!), nebo podceňují důležitost růstu pro to, aby udrželi svůj byznys.

Cílem tohoto článku není vyvrátit veškeré mýty o VC investicích, i když vám budu znovu opakovat, že tyto fondy tu nejsou proto, aby vám ukradly firmu. Budu se soustředit na růst firmy, riziko pomalého růstu a podcenění toho, kolik takový růst může stát.

Je třeba růst rychleji

Jeden z hlavních důvodů, proč přijmout externí investici, nás vrací zpět k rozdílům mezi startupem a malou či střední firmou. Startup je jedinečným druhem společnosti, protože jeho cílem je co nejrychlejší, nejlépe exponenciální růst. Znám mnoho společností, které poté, co za rok dosáhly tržby 2 až 20 milionů dolarů, přestaly naplňovat svůj cíl růstu. Říkají k tomu něco ve smyslu: ano, plánujeme otevření pobočky na novém trhu, jakmile se nám na to podaří vydělat dost peněz.

Je těžké nečinně sledovat toto konzervativní myšlení, především když se jedná o technologické startupy, kde firmy rostou neuvěřitelnou rychlostí. Ve chvíli, kdy máte dostatek peněz na otevření nové pobočky, vaši konkurenti už jednají se zákazníky a váš produkt možná ztratil na své jedinečnosti. A co teprve, když vás vaši konkurenti začnou předbíhat. Můžete rychle zjistit, že expandují do vašeho teritoria takovým způsobem a s takovými prostředky, kterým se prostě nevyrovnáte.

Nechtěné následky nedostatečně rychlého růstu mohou nakonec vyústit ve stagnaci nebo dokonce propad vašeho podnikání. Samozřejmě, že si stále ještě budete moci dovolit luxusní auto každý rok a pěkný dům k tomu, ale je to opravdu to, proč jste zakládali vlastní byznys?

Hlavně evropské firmy ztrácí v okamžiku překročení určité velikosti společnosti elán a ambice. Zdá se, že mnoho podnikatelů má pocit, že když mají tržby 5, 10 nebo 20 milionů, tak „toho“ dosáhli. Toto myšlení jen ukazuje, do jaké míry těmto společnostem chybí perspektiva opravdového růstu, a to hlavně ve srovnání se startupy v Silicon Valley.

Všem startupům s tržbami 5 až 50 milionů dolarů, které si myslí, že už to někam dotáhly: na západním pobřeží byste patřili mezi průměrné startupy, vhodné pro investici na úrovni Series B nebo Series C. Porovnejte se s někým, kdo to skutečně někam dotáhl. Například Uberem. Založen v roce 2009, dodnes získal 300 milionů dolarů a říká se, že v roce 2013, tedy ve svém 4. roce fungování, měl tržby přes 200 milionů dolarů. Tomu se říká růst jako startup.

Počítejte správně

V porovnání se šéfy společností, které mají obrat v milionech, zakladatelé startupů v začátcích mají tendenci dělat jinou chybu: neodhadnou, kolik je bude stát expanze jejich firmy. Pojďme použít výše zmíněný příklad – chcete si otevřít novou pobočku v Londýně. Pro podnikatele není neobvyklé plánovat zhruba následující expanzi: můj obrat je 50 až 100 tisíc dolarů měsíčně, tak si můžu za 10 až 20 tisíc dovolit otevřít kancelář a najmout obchoďáka. Jakmile se s prvními klienty bude obrat zvyšovat, najmu si další lidi.

Teď si to spočítejme: zkušený obchoďák bude stát 8 až 15 tisíc dolarů měsíčně. Řekněme, že budete mít devítiměsíční prodejní cyklus, takže budete potřebovat 70 až 135 tisíc ještě předtím, než začnete vydělávat. Pokud expandujete z jiného důvodu, než abyste se mohli u piva vytahovat před kamarády, že máte pobočku v Londýně, tak budete potřebovat 3 až 5 lidí, aby to fungovalo.

Budete muset platit za kanceláře, pravděpodobně najmout office manažera, účetní a tak dále. A pokud to myslíte opravdu vážně, budete muset svůj obchodní tým podpořit chytrým marketingovým rozpočtem a možná i account manažerem. A najednou tu máme investici v hodnotě milionu dolarů, a to jen proto, abyste mohli otevřít pobočku. Ještě jinak to bude vypadat ve chvíli, kdy se budete chtít stát jedničkou na trhu. A to jsme teprve v Londýně. Zkuste si představit, že se budete chtít dostat do USA…

Tímto textem vás nechci přesvědčit o tom, že nutně musíte mít investora, jinak vás předběhne konkurence nebo se zaseknete na domácím trhu. Ale těm, kdo opravdu chtějí co nejrychleji růst, bych rád vzkázal, že bez investice je to téměř nemožné. I takoví machři virálního růstu, kteří stojí za WhatsApp, do toho šli.