Do Prahy vjedou malá žlutá autíčka. Jde o první elektrický carsharing Revolt

Připomíná golfový vozík, ale není to golfový vozík. Zábava je to ale podobná a můžete si být jisti, že když do tohoto žlutého vozítka nasednete, získáte si pozornost v každé pražské ulici. Řeč je o novém carsharingu Revolt, který se v červenci chystá vtrhnout do hlavního města s malými žlutými autíčky. A co víc – elektrickými.

Auta jsou z Číny, zakladatelé nového carsharingu Revolt z Ostravy a všechno se v červenci rozběhne v Praze. Nejen příběh za vznikem vcelku unikátního startupu je zajímavý. Revolt do České republiky přináší koncept velice dostupného elektrického carsharingu, který má Pražanům přinést další alternativu při pohybu po městě.

„Někteří nám říkali, že kopírujeme, co už tu stokrát je, ale já mám pocit, že jsme první na světě. Buď se sdílí elektrické Volkswageny, ale k nim musí člověk přiložit kartu a ještě často musí platit nějaké zálohy. U nás tohle všechno odpadá. Navíc máme malé auto, které zaparkuje všude, a vyměnitelnou baterku. To je podle mě něco, co tu ještě není,“ popisuje ve stručnosti, o čem Revolt je, jeho zakladatel a CEO Pavel Kuchta.

Sám ale nezačínal s myšlenkou, že chce dělat carsharing. K miniaturním elektrickým autům značky Jiayuan se dostal při své vysokoškolské stáži v Číně a původní plán zněl, že je bude prodávat. S tamním výrobcem se mu podařilo vytvořit homologovanou verzi vozu vyhovující evropským regulím a získal na jeho prodej (prozatím) ve střední Evropě exkluzivitu. Byť ale v Evropě zatím tolik podobných aut nevidíme, v Číně je tamní továrny chrlí po tisících. A tak Kuchta provedl podrobnou inspekci, aby do Evropy dovezl ten nejlepší kus.

Motorka se čtyřmi koly

„Celý rok jsme si dělali rešerši, která vozidla by šla dovážet na evropský trh, aby splňovala kvalitativní, výrobní a další standardy. V Číně takových aut vyrábí opravdu hodně a nestydíme se za to, že je odtud dovážíme. Nikde jinde je za podobné peníze nepořídíte. Asi z padesáti vozítek nám nakonec vyšlo jako nejlepší to, co nyní nabízíme,“ popisuje start svého podnikání Kuchta. A označení „vozítko“ je skutečně přiléhavé.

Auto, které nakonec po potřebné homologaci Kuchta do Česka přivezl, je maximálně jednoduché. Když poprvé žluté autíčko uvidíte, možná se pousmějete, jenže i v tom je nakonec jeho síla. Kuchta si rychle uvědomil, že miniaturní auto má všechny předpoklady, aby fungovalo v rámci carsharingu. Je malé, díky čemuž s ním zaparkujete všude – v pruhu s podélným parkováním klidně na štorc. A navíc má vyměnitelnou baterku, což je dnes mezi elektromobily vcelku unikátní.

Abychom byli přesní: vozítka Revoltu jsou homologována v kategorii L7e, tedy jako čtyřkolky, respektive motorky se čtyřmi koly. To však nic nemění na tom, že s nimi můžete do běžného provozu. A nakonec vypadají více jako auta než čtyřkolky. Vzhledem ke své konstrukci mají logicky o něco slabší bezpečnostní prvky, ale pro městský provoz dostačující. Robustní svařovaný ocelový rám doplňuje deformační zóna a tříbodové bezpečnostní pásy.

„Naše auta nemají airbagy, ale vždycky musí jít něco na úkor něčeho: velikost tu šla částečně na úkor bezpečnosti, ale zase člověk pohodlně zaparkuje. Když by člověk chtěl bezpečnost, musí si koupit SUV,“ říká Kuchta. Zakladatel prvního elektrického carsharingu u nás je přesvědčen, že ve městě by z hlediska bezpečnosti k žádným problémům docházet nemělo. Naopak zmíněná velikost má být tím velkým benefitem.

Až 80 kilometrů v hodině

Auto má rozměry 2,2 na 1,3 na 1,6 metru a vejde se skutečně všude. Vpředu mohou sedět dva lidi, vzadu je k dispozici zavazadlový prostor, do něhož se bez problémů vejdou dva příruční kufry do letadla. Jednoduchost je zachována i při ovládání vozidla. Místo řadící páky je jen přepínač mezi jízdou, couváním a parkováním a řidič tak šlape jen na dva pedály – zkrátka automat.

Když v autech Revoltu jedete, můžete si připadat trochu jako na autodromu. Zejména pro řidiče vyšší postavy je prostor poněkud ztísněn. Opět je to hlavně daň za mobilitu, která však nemá být takový problém, protože ve voze strávíte obvykle jen maximálně pár desítek minut.

Martin Matoušek a Pavel Kuchta

Jinak má řidič k dispozici vcelku slušný komfort v podobě couvacích kamer, elektricky nastavitelných zpětných zrcátek, panoramatické střechy i infotainmentu s navigací. K tomu je navíc i topení, případně klimatizace, ale ty pak v případě tak miniaturního elektromobilu pořádně žerou baterku a mají vliv na dojezd i výkon.

Maximální dojezd aut Revolt je 120 kilometrů a maximální rychlost až 80 kilometrů v hodině. Pro město tedy naprosto dostačující. A i v tomto vozidle, byť byste to do něj na první pohled možná neřekli, si užijete při stlačení plynu velmi slušnou akceleraci. Zkrátka elektroauto, které má točivý moment od nuly.

Jednoduché jako Rekola

Ve zmíněné plné výbavě auto Jiayuan prodává Kuchta koncovým zákazníkům za zhruba 300 tisíc korun. Výrobní cenu si chrání jako obchodní tajemství, ale mnohem důležitější je nyní druhá varianta vozu, kterou s kolegy vytvořil pro nový carsharing Revolt. Ten má v sobě navíc na míru připravený hardware a software pro sledování a půjčování přes mobil. Díky těmto technologiím je vozidlo zhruba o 100 tisíc korun dražší, ale to není tolik podstatné. Důležité je, jak bude samotný carsharing fungovat.

Zahájení pilotního provozu v Praze je plánováno na 23. července, kdy se bude postupně přidávat prvních dvacet žlutých vozidel do ulic Prahy 1 a Prahy 2. Právě tady, v „nejatraktivnějších a nejvíce nacpaných místech“ hlavního města, jak Kuchta popisuje, bude až do konce roku probíhat vyhodnocování, jak celý koncept funguje. Podobný elektrocarsharing totiž ve světě prakticky nemá obdoby, a tak se ani Kuchta se společníkem a CTO Martinem Matouškem neměl kde inspirovat. Zakladatelé z Ostravyv Praze vidí pro elektroauta výhodu i v relativně nové možnosti parkování na modrých a fialových zónách za minimální roční poplatek, proto přiznává, pilotní provoz bude v případě Revoltu skutečně o pořádném otestování a odladění služby.

„Konkurenci jsme příliš neřešili. Chtěli jsme být stejně jednoduší jako Rekola, akorát s auty Ostatní carsharingy fungují jinak než my, půjčují auta hlavně pro vyjížďky z města. My řešíme každodenní pohyb po městě. Chceme být další možností městské dopravní infrastruktury a spojovat dopravní uzly jako vlakové a autobusové nádraží s letištěm. Naší konkurencí je více tramvaj nebo trolejbus než Car4Way,“ zmiňuje Kuchta největší carsharingovou službu u nás. Tu však ale pro pohyb v centru Prahy skutečně příliš nevyužijete, protože to nedává takový smysl.

Revolt staví na tom, že je mezi přepravou taxíkem a městskou hromadnou dopravou. Průměrně by měla být cesta žlutým vozítkem dvakrát levnější než Uber, třikrát levnější než taxi a naopak dvakrát dražší než veřejný dopravní prostředek, zato až dvakrát rychlejší. Když chcete využít Revolt, zaplatíte 4 koruny za minutu jízdy, respektive vypůjčení. Kuchta si uvědomuje, že to je velmi atraktivní cena, která by mohla právě v konkurenci taxíků na jedné straně a tramvají či metra na druhé zafungovat.

Za 4 koruny všechno

Revolt si ale bude také ověřovat, zda fungují 4 koruny i pro něj. Vzhledem k malé inspiraci a absenci podobných služeb, od nichž by se dal byznys plán alespoň částečně opsat, chce nový carsharing držet zmíněnou cenu až do konce roku a pak přijde vyhodnocení. „Nevylučujeme, že pak třeba o korunu nebo dvě zdražíme, ale chceme to pro začátek udržet na čtyřech korunách za minutu,“ je odhodlán Kuchta. Vše prý bude záležet na tom, jestli se služba bude dostatečně využívat a jestli se pokryjí její náklady.

Uživatelé mají v této ceně palivo, pojištění i zmíněné parkování, kde Revolt hradí městským částem roční stokorunový poplatek. U pojištění platí řidič v případě nehody, kterou zavinil, pouze spoluúčast a nastavení pravidel je vcelku benevolentní. Revolt sází na to, že budou řidiči zodpovědní a nebudou se snažit nějaké škody maskovat. Navíc například Rekola mají v Praze s chováním uživatelů v tomto ohledu vesměs pozitivní zkušenost, a tak můžeme věřit, že se ani žlutá auta nestanou terčem vandalů. Ostatně jak Kuchta přiznává, kdyby se něčeho podobného bál, nikdy službu ani nespustí.

Co je ale zajímavější, je palivo. Každé autíčko Jiayuan má totiž vyměnitelnou baterii a Revolt bude mít v Praze několik techniků, kteří je budou vyměňovat. „Nepřišlo nám příliš efektivní, abychom auta nabíjeli ze zásuvky,“ vysvětluje Kuchta. Pochopitelně i to je možné, ale aby auto někde stálo šest hodin v nabíječce, to by v rámci pohyblivého carsharingu nefungovalo. „Proto jsme potřebovali model měnění baterek. Když je vyměním, mohou se mi šest hodin nabíjet v garáži a auto jezdí dál s novou baterkou,“ dodává Kuchta.

Po světě příliš elektrovozů s jednoduše vyměnitelnou baterií nejezdí. I v tom je zatím miniauto z Číny vcelku unikát, alespoň u nás. Na druhou stranu, sám ji člověk jen tak nevymění. I technici Revoltu budou měnit baterie ve dvou. Signál dostanou, jakmile bude mít nějaké auto kapacitu baterie pod 35 procenty. Tehdy už ani nepůjde vypůjčit, protože systém ochrany baterky sníží výkon vozu (na maximální rychlost 40 kilometrů v hodině). Jakmile technici baterii vymění za nabitou, opět se objeví na mapě v aplikaci.

Jednoduše bez poplatků

Pro registraci v Revoltu potřebujete nahrát svůj občanský a řidičský průkaz. Po ověření, které může trvat několik hodin podle vytíženosti operátora, už ale rovnou můžete nasednout do nejbližšího revoltího vozítka. Není potřeba hradit žádné další poplatky. Zmíněné čtyři koruny za minutu se vám strhnou, až vystoupíte a auto uzamknete. Vše pochopitelně probíhá přes mobilní aplikaci.

V autě ale budete mít i klíč. To pro případ, kdybyste si někde potřebovali odskočit, například vyřídit něco na úřadě, a nechcete mezitím o své vypůjčené auto přijít. Když auto zamknete klíčem, nadále vám běží stejná sazba (4 koruny za 1 minutu), ale máte jistotu, že na vás auto před úřadem počká.

Pro první půlrok bude na Praze 1 a 2 dvacet vozů. Pokud se provoz osvědčí, je Kuchta připraven v Číně objednat další vozy. Nedávno zveřejněná statistika nicméně tvrdí, že na 10 tisíc obyvatel by mělo být v carsharingu – aby byla služba efektivní – jen 10 aut. Proto zní plán Revoltu následně: do roku 2020 chce mít v Praze ideálně 240 aut. Ale situace se pochopitelně může vyvíjet jinak.

Revolt do světa

Co se týče dalších potenciálních destinací pro „vytuněné golfové vozíky“, Kuchta je připraven spolupracovat prakticky s kýmkoliv. Již prý registruje zájem ze Slovenska nebo Bahrajnu. Na nedávné konferenci v Praze zaujal i zástupce pražského Letiště Václava Havla. Komukoliv je připraven nabídnout službu na klíč, kterou by však i nadále rád držel pod značkou Revolt. Pokud by se totiž tento elektrocarsharing rozšířil do dalších měst, mohli by ho uživatelé používat stejně pod jednou aplikací a registrací jako třeba Rekola nebo Uber.

Až tedy na konci července začnete v centru Prahy vídat malá žlutá autíčka, nelekněte se. Ale spíše se usmějete. Ostatně to je i Kuchtův plán. „Nechceme být jen carsharing, ale také zábavný prvek. Lidé na vás koukají, smějí se – můžete pak mít z cesty mnohem větší radost,“ dodává šéf ambiciózního projektu sdílené ekonomiky.

Zadáním vašeho e-mailu na stránkách Revolt je možné se zapojit do testování této služby s kreditem zdarma.

Diskuze k článku