Deník ze zákulisí JIC STARCUBE #5: Není pitch jako pitch

Přednášky, workshopy a mentoring pro startupy v aktuálním běhu JIC STARCUBE se pomalu posouvají do druhé poloviny programu. Mezi nimi i pitch training. Když posloucháme, co jednotlivé týmy povídají před svým mentorem, těžko lze nemyslet na to, jak se jejich pitche liší od těch, které jsme měli možnost slyšet v Silicon Valley.

Nedávno jsme se totiž vrátili z pracovní cesty do Kalifornie. Deset startupů a organizací napříč Evropou dostalo šanci vyjet na malé turné po amerických akcelerátorech a institucích, které se věnují podnikání a inovacím. Zástupci JIC a ještě jednoho irského výzkumného centra tam byli jedinými reprezentanty veřejné sféry, většina kolegů byla z řad projektů, které chtějí uspět ve startupovém světě.

Že Evropská unie a Spojené státy americké přistupují k podpoře podnikatelů odlišně, je logické. Vidět to v praxi je ale cenná zkušenost. Rozdíly, které jsme vnímali, spočívaly především v tom, že v USA podporují firmy zejména komerční subjekty. V Evropě jsou to častěji než na druhé straně Atlantiku veřejné instituce, které poskytují finance v rámci nejrůznějších podpůrných programů. Hlavní rozdíl je tedy v poskytovateli peněz. A názory na to, která z cest je lepší nebo férovější, se přirozeně různí.

Vyslechli jsme si proto jak kritiku toho, že Evropa příliš deformuje trh, tak i postesk nad přílišným všudypřítomným americkým nadšením ze všeho.

Jakub Bůšek, business growth manager v JIC

Snění o miliardách na rozvrzané židli

Určitým kontrastem k důrazu na sebeprezentaci, který jsme od všech navštívených institucí vnímali, bylo, v jakých kulisách se občas odehrávala. Přednášky největších světových akcelerátorů, při kterých slidy přetékaly miliardovými naraisovanými částkami, se někdy odehrávaly v oprýskaných místnostech bez dostatečného zázemí, které v případě jednoho akcelerátoru z top příček světových žebříčků byly zázemím, kde se celý program odehrává. Jistě, startupy potřebují v začátcích úplně jiné věci než naleštěnou lavičku, přesto nás to překvapilo.

U nás to ostatně vypadalo podobně, než jsme se v roce 2014 přestěhovali do nové budovy. Teď ale projekty finišují svou několikaminutovou prezentaci v moderním modulovatelném prostoru, jehož výhodou je především přítomnost digitální dílny FabLab Brno o pár pater výš. Trénování na zakončení celého akcelerátoru je jen jedním z modulů, které týmy podstupují. Důraz klademe na rozvoj produktu, byznys plán, ale i právní povědomí a leadership.

Oproti tomu navštívené akcelerátory kladou větší důraz – alespoň tedy podle toho, jak se nám samy prezentovaly – na pilování pitchů, storytelling, marketing a funding. Zdá se, že naši vzdálení američtí příbuzní vychovávají primárně projekty, které se umí prodat a získat peníze.

Vít Hanák, business growth manager v JIC

Ano, míra získaných investic je jedním z ukazatelů úspěšnosti akcelerátoru a pozdější finanční zhodnocení projektů zase jedním z prostředků, jak se může komerční akcelerátor uživit. V tomto si uvědomujeme naše specifické podmínky spočívající v tom, že nám na chod přispívá Brno, a rozvazuje nám tak trochu ruce v možnosti zaměřit se během krátkého programu důkladněji na vývoj produktu a dlouhodobý plán, jak projekt udržet životaschopný.

Prodat se v pár větách

Podobně se kolem financí točí v Kalifonii také samotné pitche. V Silicon Valley startupeři pitchují primárně pro investory. Pro koho jiného, chtělo by se možná dodat. Inu, jiné věci zajímají investory, jiné novináře, jiné akcelerátory při pročítání přihlášek.

Investorský pitch tak, jak nám jej na západním pobřeží opakovaně prezentovali, zodpovídá především takové otázky, které se točí okolo peněz. Jen krátce se zmiňuje produkt a jeho technologie. Důležitější je množství financí, které startup potřebuje, co se s nimi stane, a především jak investor svoji investici dostane zpátky. Polovinu času pak stráví startupeři vysvětlováním minimalizací rizik takové investice.

V JIC STARCUBE máme publikum pitche, který s projekty trénujeme, posunuté malinko jinam. Finalisté pitchují především před partnery akcelerátoru, kterými jsou velké technologické společnosti, co mají svá výzkumná centra v Brně nebo jinde v České republice. A ty zajímají především slibná technologická řešení. Proto se projekty snaží v pár větách primárně popsat technologii a vyzdvihnout její jedinečnost i přínos.

Specifickou disciplínou je pak soutěžní pitch při závěrečné show, kdy se finalisté pokouší prodat svůj projekt mezinárodní porotě, která o nich předtím nikdy nic neslyšela. I tady je ale vedeme k tomu, aby se zaměřili na to, jaký problém řeší zákazníkům a jakým způsobem k tomu mají nakročeno.

Podaří se jim to? Uvidíme. Ještě mají všichni před sebou necelý měsíc práce. Její výsledek všichni uvidíme 13. března od 16 hodin na brněnské hvězdárně.

JIC STARCUBE je v Česku vůbec nejdéle fungující akcelerátor zaměřující se na startupy. V redakci Těch internetů jsme se rozhodli do devátého ročníku nahlédnout zevnitř, a proto jsme poprosili manažerku akcelerátoru Hanku Šudákovou, aby si dělala během celého běhu zápisky. Celý seriál najdete zde.

Diskuze k článku