Daytrip, vítěz pražské Women Startup Competition: Nehrajeme si na to, kdo je žena, muž nebo helikoptéra

Druhý ročník Women Startup Competition v České republice dokázal, že startupy, které vedou ženy, si zaslouží pozornost. Z přihlášených 30 startupů bylo vybráno osm finalistů, jež postoupili do lokálního semifinále. Zastupovat Česko do mezinárodního finále v Londýně nakonec bude cestovatelský Daytrip.

„Těší nás, že se ženy nebojí technologií a zaměřují se nejen na online prodej a sdílenou ekonomiku, ale i na umělou inteligenci,“ uvedla za porotu Adriana Dergam, ředitelka korporátní komunikace Vodafonu. „Mladé startupistky navíc ukázaly apetit i na zahraniční trhy, kde už některé sklízejí první úspěchy,“ dodala.

Letošní české finále se konalo 7. února v pražském Impact Hubu. Dvouminutovým pitchem v angličtině se prezentovaly firmy RentRocket, BodyFix.io, Japů, Minty, BePrague, Špuntomat, Tripinder a vítězný DayTrip.

Pro připomenutí, Daytrip je platforma propojující cestovatele s místními lidmi, kteří je svým autem přepraví z jedné evropské destinace do druhé a po cestě se s nimi zastaví na zajímavých místech. Do startupu ještě loni investovaly 16 milionů korun fondy J&T Ventures a Select Ventures.

Zástupkyně tří vítězných startupů Daytrip, Minty a Japů

Nehrajeme si na to, jestli je někdo žena, muž nebo helikoptéra

Daytrip tak bude v září na mezinárodním finále soutěže v Londýně reprezentovat Českou republiku a bojovat s dalšími devíti vítězi regionálních kol v Evropě. „Očekáváme, že budeme mít příležitost seznámit se s inspirativními lidmi, ať už ze strany dalších zakladatelek startupů nebo mentorů a lidí z businessu,“ říká developerka Valeriia Pshenychna, která Daytrip na soutěži reprezentovala.

Co se týče působení Daytripu, který se řadí jen mezi 19 procent českých startupů se ženou-zakladatelkou, tento fakt jejich byznys neovlivňuje. „Úplně si nehrajeme na to, jestli je někdo žena, muž nebo útočná helikoptéra. Rozmanitost týmu je důležitá, ale myslím si, že jde spíše o to, jakou sadu dovedností a zkušeností člověk může nabídnout, ne to, jestli se narodil jako holka, nebo kluk,“ vysvětluje Markéta Blahová, spoluzakladatelka startupu.

Proč ale podle ní ženy startupy zakládají v mnohem menší míře a jak můžeme tuhle situaci zlepšit? „Nechci opakovat nějaké stereotypy, ale myslím, že muži bývají dravější a mají menší pud sebezáchovy. Pokud hodnotím podle sebe a okolí, myslím, že ženy jsou opatrnější a potřebují mít připravený nějaký záložní plán. Taková pomoc by mohla být užitečná: být připraven podat pomocnou ruku, když plán A nezafunguje,“ popisuje.

V byznysu se jinak Daytripu daří dobře. „Za poslední půlrok jsme se výrazně rozrostli. Významný pro nás byl vstup do Portugalska a Španělska na podzim loňského roku. Naposledy jsme teď v únoru získali první řidiče v Rumunsku. Ve zkratce, s Daytripem teď můžeš dojet od Altantického oceánu až k Černému moři. Co bude dál, se uvidí, my nesmíme ani naznačovat,“ dodává s úsměvem Blahová s tím, že aktuálně působí již v 18 zemích a aktuálně se v Daytripu připravují na turistickou sezónu.

Diskuze k článku