Daytrip jede: Za první rok má 8 000 zákazníků, 20 milionů v tržbách a teď hledá investora

Český startup Daytrip – služba, která propojuje cestovatele s místními lidmi, kteří je svým autem přepraví z jedné evropské destinace do druhé a po cestě se s nimi zastaví na zajímavých místech – má přibližně po roce fungování nakročeno k velkému úspěchu. Zákazníků je přes osm tisíc, jízdy nabízí v devíti zemích a tržby má více než 20 milionů korun. Příští rok plánuje desetinásobek.

Pro Daytrip byl poslední říjnový týden opravdu úspěšný. V pondělí se stal vítězem českého ICT Incubatoru, což mu umožňuje vyslat jednoho člena týmu na dva měsíce do Silicon Valley. A dva dny na to vyhrál taky pitch na našem Startup Summitu v kategorii doprava.

„Neptali jsme se, proč vybrali právě nás. Ale nepřekvapuje nás to,“ říká s úsměvem Tomáš Turek, spoluzakladatel Daytripu s tím, že kdyby byl v porotě on, vybral by XTND. „Mají jeden z nejvíc cool produktů, který jsem v poslední době viděl.“

Vidina účasti v prestižním americkém inkubátoru teď ale není jediná, co musí v devítičlenném týmu řešit. Po ukončené hlavní sezóně vrcholící v září (během rekordního jednoho dne udělali 38 jízd) má náš Startup Týdne #14 konečně čas věnovat se operativě, dalším plánům do budoucna a zhodnocení minulého roku.

Tomáš Turek a Markéta Blahová. Foto: Adéla Jalovecká

Tomáš Turek a Markéta Bláhová. Foto: Adéla Jalovecká

Průvodce versus řidič

Minulý rok byl pro Daytrip prvním. Podnikání rozběhl v loňském září. „Byla to velká jízda. Spousta věcí byla naplánována, spoustu plánů jsme překročili, ale spoustu původních myšlenek jsme museli přehodnotit,“ říká Turek. Třeba místo plánované mobilní aplikace služba funguje jen na webu. „Produkt jsme chtěli spustit co nejdřív, s mobilní aplikací je proces vývoje mnohem delší,“ doplňuje druhá zakladatelka Markéta Bláhová.

Původně taky služba nabízela lokální průvodce. Dnes už řidiče. Ukazuje se, že zákazníci jsou spokojenější. „Je to práce s feedbackem od zákazníků, i malá změna může udělat hodně,“ říká Bláhová.

„Jednoduchou změnou z průvodce na řidiče jsme dokázali změnit očekávání zákazníků. Původně byla odezva ve stylu ,očekávali jsme průvodce, který nám dá historický výklad, a dostali jsme řidiče‘. Teď je to naopak, za stejné peníze a službu napíšou ,čekali jsme řidiče, který nás odveze, byl to ale průvodce a kamarád.‘ Práce s očekáváním je proto hodně důležitá,“ popisuje zkušenosti Turek.

První rok příjemně překvapil

Podobným testováním a vylaďováním služby strávil tým několik prvních měsíců a do ostrého provozu se dostal v letošním březnu, kdy se zároveň rozjíždí cestovatelská sezona. Za tenhle rok, včetně již naplánovaných jízd v listopadu a prosinci, překročil počet zákazníků osm tisíc, což je o dvacet procent víc než původní optimistický plán.

V drtivé většině se jedná o Američany. „Cílíme zejména na ně. Je to skupina lidí, kteří si to mohou dovolit a jim nabízíme i největší přidanou hodnotu. Evropanům ji tolik nabídnout nedokážeme, když třeba půjdeš do Francie ty, nemá smysl ti vykládat něco o Evropě,“ vysvětluje Bláhová.

O pasažéry se v současné době stará více než stovka aktivních řidičů, kteří fungují podobně, jako ti v Uberu, často jako doplnění nebo odreagování od svého hlavního zaměstnání. „Vidí, jaká je poptávka na daných trasách, a na základě toho se rozhodují, jestli pojedou,“ popisuje Bláhová. Za jednotlivé jízdy pak Daytrip získává platform fee na úrovni 20 procent.

Díky tomu se výše obratů za tento rok vyšplhá na 800 tisíc eur, tedy více než 20 milionů korun. Provozně to stačí na to, aby byl startup v zisku, ten ale směruje zpátky do investic, vývoje a marketingu. Plány jsou totiž velké.

V příštím roce chceme desetinásobný růst

„Příští rok chceme být desetkrát větší ve všech klíčových indikátorech, tedy v počtu objednávek a revenue,“ líčí Turek. Pomoci tomu má taky expanze do dalších zemí. „V současnosti pokrýváme devět zemí v regionu střední Evropy a pomalu se rozšiřujeme dál, v nejbližší době do Chorvatska a Itálie,“ doplňuje Bláhová. Další destinace budou vybírány na základě poptávky turistů, v dlouhém horizontu je plánované rozšíření byznysu i mimo Evropu.

Po ní by na řadě mohla být Asie, zatím ale Daytrip víc energie soustředí na hledání dalších zaměstnanců – s velkým růstem je potřeba nabírat třeba markeťáky a vývojáře – a taky investora.

Startupu ovšem nejde jen o peníze, zakladatelé mají zájem o takzvané smart money, tedy investici s přidanou hodnotou. „Hledáme někoho, kdo nám pomůže posunout se dál. To znamená, že hledáme spíše mezi zkušenými venture investory, než nějakého angela, který má jenom peníze,“ doplňuje Turek.

Diskuze k článku