Cvrččí tyčinky Sens jdou do Německa. Do pár měsíců chtějí na další rozvoj přes 2 miliony eur

Tyčinky z cvrččí mouky Sens expandují do Německa. Pro začátek budou k dostání ve dvou supermarketech, s dalšími firma jedná. O Německo velmi stojí – v budoucnu má země tvořit 70 procent obchodu.

„Německý trh má velký potenciál pro inovativní potraviny, jakými jsou i naše produkty z cvrččí mouky,” myslí si Radek Hušek, spoluzakladatel Sens. Cílem je stát se součástí nabídky ve všech klíčových řetězcích. Zatím startuje v supermarketech tegut a Edeka.

Plán je ale expandovat i do dalších zemí. Po německy mluvících to má být Skandinávie a Velká Británie, která je podle Huška kolébkou řady významných food startupů. Aby se tam Sens dostal, potřebuje nového investora. Vypočítal si, že na rozvoj potřebuje přes dva miliony eur. Čeká, že je získá ještě v první polovině letoška.

„Sens je součástí velkého trendu ve výživě, kterou nazývají třetí evolucí potravin. Současná mladá generace se podle průzkumů nákupního chování mnohem více zajímá o to, odkud kupované jídlo pochází a jaký je jeho dopad na planetu. Tito zákazníci se tak nezajímají jen o samotné složení, ale také o udržitelnost produkce, obalové materiály či o etiku živočišného chovu,” doplňuje Hušek.

Sens v září v Thajsku otevřel největší automatizovanou cvrččí farmu na světě. Doteď zpracoval 10 tun cvrčků na výrobu tyčinek i do samotné cvrččí mouky. Měsíčně prodává desetitisíce tyčinek a spolupracuje mimo jiné se supermarkety Kaufland nebo Penny jeho výrobky jsou dostupné třeba i v prodejnách Hudy nebo Vitaland. Jeho cvrččí mouku ale používají i jiní výrobci. V Česku i Německu má zajištěné partnery mezi provozovateli posiloven či lezeckých stěn. 

Sens nás zaujalo už ve svém prvopočátku, kdy hledal v roce 2016 backery na Kickstarteru. Radek Hušek se dlouhodobě zabývá entomofagií, tedy využitím hmyzu v lidské stravě. “Pro potraviny je vhodný především z hlediska udržitelnosti, nás pro tento účel zaujal ze dvou dalších důvodů: je zdravější a zajímá nás i morální hledisko. Životní podmínky zvířat se nám nelíbí. Oproti tomu cvrčci jsou zvyklí žít ve zhuštěném prostředí, nemají nervová zakončení a jsou usmrceni přirozeně – jsou vlastně zmraženi,“ vysvětloval. Společnost tehdy uvedla, že chce do žaludků spotřebitelů dostat nejen cvrčky, ale daleko víc hmyzu.

Diskuze k článku