Crowd-investiční platforma Crowdberry otevřela vlastní kavárnu. Chce v ní budovat investiční komunitu

Loni v létě na český trh přišla ze Slovenska crowd-investiční platforma Crowdberry a začala tu propojovat nadějné firmy a startupy s investory. Proti Slovensku je zatím české Crowdberry zhruba čtvrtinové, co do počtu projektů, ale to není žádný problém. Důležité je, že o investice všeho druhu je i u nás zájem. A tak Crowdberry rozšiřuje svůj servis.

Přednost Crowdberry je v tom, že není jen poradcem hledajícím pro vybrané firmy peníze mezi investory, ale tvoří kolem své platformy stále silnější investiční komunitu, z níž chce do budoucna těžit. Jakmile chce nějaká firma prostřednictvím crowd-investingu získat peníze na svůj rozvoj, dostane od Crowdberry kompletní servis.

„Crowdberry vedle samotného kapitálu dokáže firmám najít také smart investora, který pomůže s know-how, obchodem či výrobou nebo i kontakty v zahraničí. Tím se lišíme od jiných crowd-investičních platforem, které to zpravidla berou jen jako pasivní participaci,“ vysvětluje Daniel Gašpar, managing partner Crowdberry.

Daniel Gašpar, Managing Partner Crowdberry

Napůl online, napůl offline

Lidé se zkušenostmi z různých oborů tu připravují firmy od samého začátku, kde se řeší, jak se vůbec prezentovat investorům či jak postavit byznys model, přes transakční management až po zdárné dotažení investice. A ani tam se Crowdberry nezastavuje. Často se zainvestovanými firmami pokračují nadále v roli poradců, kontrolují uvolňování získaných prostředků a podílí se na rozvoji, pokud je o to z obou stran zájem.

Příprava na kampaň zabere klidně několik měsíců. To proto, že si chtějí být v Crowdberry vždy naprosto jistí, jestli má daný projekt smysl a bude mít (nejen) u investorů úspěch. Byznysově je původem slovenská crowd-investiční platforma postavená na tom, že si bere odměnu právě za zprostředkování investice. Proto je jistota úspěchu důležitá. A k tomu, aby celé tohle fungovalo, nestačí jen internet.

Proto Crowdberry s příchodem jara otevřelo v Praze a Bratislavě své „investiční kavárny“. V uvozovkách je uvádíme proto, že nejde o klasickou kavárnu. Jde o na míru vybudovaný privátní prostor, který může sloužit jako kavárna pro one-to-one mítinky, lze zde pořádat větší workshopy nebo prezentace a také může posloužit jako „pracovna“.

Vztahy se nebudují přes internet

Offline svět není pro Crowdberry ničím novým. Na Slovensku ostatně začala platforma před třemi lety fungovat na půdě Tatra banky. Až následně se přesunula také na internet, aby dokázala snadněji udržet kontakt se svými klienty a investory. Osobní schůzky s investory i zakladateli firem byly pochopitelně na denním pořádku celou dobu, jen pro ně má teď Crowdberry vlastní domácí půdu – tzv. CB Forum, které najdete v Harrachovském paláci v centru Prahy.

„Zjistili jsme, že jsme v prostředí kaváren nejefektivnější, a pochopili jsme, že mít takový vlastní prostor vše ulehčí. V našem případě se bavíme o rizikovém investování mnoha peněz a podle nás by se takové věci neměly řešit ve veřejné kavárně,“ popisuje myšlenku za vnikem privátní kavárny Gašpar. „Když člověk uvažuje, kolik peněz utratí, chce daný projekt detailně pochopit a poznat. To jde z onlinu jen částečně,“ doplňuje David Jelen, který řídí českou pobočku Crowdberry.

Místo k setkání využívají všechny strany. Když se na platformu chystá nový projekt, čeká ho v kavárně se zástupci Crowdberry třeba deset schůzek, než se všechno doladí. Jakmile pak probíhá samotná kampaň, pořádají se zase u kávy pravidelná setkání investorů a zakladatelů.

„Je to takové VIP krejčovství, kde investor a founder hledají vzájemnou chemii, potřebují se poznat a sladit na všech detailech. Mít přímý pohled do očí jak zakladatelů, tak investorů je důležité. A takové vztahy nelze vybudovat přes internet,“ uvědomuje si Jelen, který má nyní za úkol dostat na Crowdberry další české projekty. Ryze český je zatím na platformě jen jeden, ale Jelen už pracuje na tom, aby do půl roku představil další dva až tři.

Dokonalá znalost trhu

Expanze do České republiky v loňském roce byla logickým rozšířením působnosti Crowdberry, protože slovenský trh toho má s českým mnoho společného. Jednak mnozí Slováci investují v Česku a naopak a také mnoho startupů působí v obou zemích. Navíc většina z nich má globální ambice. „Aktuálně má sídlo šest z osmi projektů na Slovensku, jeden má pobočky v obou zemích a jeden v České republice,“ vypočítává Jelen. V následujících měsících je naplánováno, že by se čísla měla vyrovnat – to znamená příchod dalších českých projektů.

Ostatně na velmi dobré znalosti českého a slovenského prostředí si v Crowdberry zakládají. Dokáží díky tomu nabídnout perfektní servis pro poptávající firmy a také dobře odhadnout, zda mají různé projekty smysl. To je zase přidaná hodnota pro investory, kteří již vědí, že firma, která se dostala na Crowdberry, prošla jistým sítem a proklamovaná čísla odpovídají realitě.

David Jelen, Partner Crowdberry

„Na Českou republiku a Slovensko se soustředíme, abychom právě tuto kvalitu mohli garantovat,“ vysvětluje Jelen. U investorů se už však ale Crowdberry jen na tyto dva trhy neomezuje. Dokáže přilákat také zkušené a významné investory ze zahraničí. Velmi aktivní jsou navíc i zahraniční expati působící v Čechách či na Slovensku nebo čeští a slovenští expati rozesetí po celém světě.

Ecocapsule & Čezeta

Zářný příklad zahraniční investice na Crowdberry představuje slovenská Ecocapsule, do níž investovali Japonci. Futuristicky vyhlížející mikrodomek je aktuálně vlajkovou lodí crowd-investiční platformy. Zároveň je důkazem, jak Crowdberry se svými projekty pracuje i po zisku investice. Daniel Gašpar sedí v dozorčí radě firmy a dohlíží na to, aby se vybrané investice použily tak, jak mají. A tato práce se Crowdberry vyplácí – Ecocapsule se na platformu vrátila i pro další významné investiční kolo na zahájení masové výroby.

Z Česka je zatím hlavním tahákem elektrifikovaná Čezeta. Legendární skútr ČZ 506, jemuž znalci neřeknou jinak než „prase“, zažívá pod vedením Brita Neilla Smithe velké znovuzrození. Na Crowdberry se Čezeta rozhodla jít ze stejného důvodu jako Ecocapsule. Potřebovala kapitál na rozšíření výroby, aby mohla začít „elektrické prase“, jež vyvíjela čtyři roky, prodávat. Cíl 600 tisíc eur (přes 15 milionů korun) již je splněn, a tak probíhá uzavírání investičního kola s tím, že se bude moci výroba rozjet naplno.

V březnu Crowdberry na své platformě představilo poprvé také projekt z oblasti nemovitostí. Důležité při výběru vhodných nemovitostních příležitostí je, aby nešlo jen o investici formou dluhu, ale spíše do kapitálu společnosti.

„V půjčení peněz na pětiprocentní úrok, které vám za pár měsíců splatí, nám chybí emoce. Proto jsme jako první realitní investici představili společnost provozující profesionální ubytovací kapacity v blízkosti významných bratislavských podniků, jako je továrna Volkswagen nebo provozy DHL a Strabag. Jde o investici, která nejen zhodnotí kapitál investorů s nižší mírou rizika, ale má velký vliv na společnost. Nedostatek pracovní síly je nyní největším limitem pro růst firem a společnost WorkHaus významným slovenským firmám umožní přijmout více lidí,“ popisuje Jelen.

Rostoucí vlna zvedá všechny lodě

Crowdové investování do developerských projektů přinesl do České republiky v loňském roce Upvest.cz, o němž v Crowdberry samozřejmě vědí. Nicméně, jak zmínil Jelen, hledají trochu jiné typy investic a projektů. Ostatně ani s další možnou konkurencí, investment-crowdfundingovým portálem Fundlift, nemají v Crowdberry žádný problém. Naopak. Oba portály se zaměřují na jiné typy investic. Respektive oslovují jiné investory, a tak se vzájemně doplňují.

Na rozdíl od Fundliftu, kde lze investovat již od pár tisíc korun, je na Crowdberry minimální investice alespoň dva tisíce eur (50 tisíc korun). Výhoda Fundliftu je zase v jeho větším dosahu. „Člověk, který investuje dva tři tisíce korun, o své investici tolik nepřemýšlí z finančního pohledu, ale spíše tak, že chce něco podpořit. U nás už si člověk velmi rozmyslí, než někam peníze pošle,“ popisuje rozdíly Jelen.

V Crowdberry se tak s investory, kteří si nejdříve přečtou prospekt na internetu, obvykle potkávají osobně. V drtivé většině případů pak investor před samotnou investicí osobně potká i zakladatele konkrétní firmy. Tady se opět dostáváme k té komunitě a vztahům, jež Crowdberry buduje. A díky kavárně je chce rozšiřovat.

S Fundliftem se tak spíše doplňují, než že by si vzájemně konkurovali, a společně posouvají crowd-investiční trh. „Bylo by skvělé, kdyby klidně přišel nějaký další hráč. Jak se říká: rostoucí vlna zvedá všechny lodě,“ dodává Daniel Gašpar.

Diskuze k článku