Čínské ofo chce Praze dokázat, že bikesharing má smysl. V roce 2018 chystá expanzi do dalších částí a více kol

Rychle rostoucí a expandující startup ofo si na konci loňského roku osahal pražský trh, aby zjistil, zda je také v českém hlavním městě hlad po bikesharingu. Na zimu žlutá kola z ulic Prahy 7 zmizela, nicméně na jaře se můžeme těšit na jejich návrat. Pilotní provoz podle ofo vyšel výborně a v roce 2018 chystá čínský startup rozšíření do dalších částí Prahy.

Pilotní projekt ofo na Praze 7 trval celkem osm týdnů, během kterých bylo zaznamenáno na 25 tisíc jízd. Lidé měli k dispozici celkem 307 kol, které díky jejich žluté barvě vždy bezpečně poznáte. Na jednom se každý den vystřídali průměrné téměř čtyři lidé.

Hledá se šéf české pobočky. Značka: rychle

„Když vezmete v potaz, že šlo pouze o jednu městskou část a počasí nebylo ideální, je to velmi slibný výsledek,“ komentoval v rozhovoru pro Tyinternety.cz pilotní provoz Kacper Winiarczyk, který nově řídí rozvoj ofo ve střední a východní Evropě. Do čínského startupu přišel po štaci v Uberu, jemuž pomáhal s rozvojem ve stejném regionu. Od aut se akorát přesunul ke kolům, ale principy tu jsou vzhledem ke sdílené ekonomice podobné.

Kacper Winiarczyk, ofo CEE General Manager

Ještě než se ale k tématu spolupráce sdílených kol se sdílenými vozy dostaneme, upozorňuje Winiarczyk na změnu strategie, kterou ofo nasazuje. „Během zimy nově přesouváme veškerý provoz in-house a hledáme nového člověka, jenž by se stal pražským manažerem ofo,“ hlásí Polák z pozice CEE General Manager. Tato část je aktuálně pro další rozvoj ofo v Praze klíčová.

Na podzim Číňanům pomáhal se spuštěním služby v Praze Jakub Ditrich z ekolo.cz. Ofo chce ale nyní postavit vlastní tým, aby mělo celý provoz pod kontrolou. Na pozici šéfa tuzemské pobočky hledá člověka, který jednak umí česky a zároveň má dokonalou znalost Prahy. Takové zkušenosti budou při expanzi do dalších městských částí a vylepšování služby velmi cenné.

„Velmi věřím v data, ale zejména na začátku, kdy jich tolik nemáte, z nich všechno nevyčtete,“ vysvětluje Winiarczyk. Bez nového šéfa proto kola do pražských ulic pro novou sezonu nasazovat nechce. Od toho, jak rychle nového člověka najde a také jaké bude počasí, se bude ostatně odvíjet start nové sezony. Zda to bude koncem února, nebo třeba až v dubnu, zatím ofo nechce říct. Letos by ovšem chtělo fungovat i přes zimu, nyní vybírá ideální směs a podobu pneumatik.

Centrum je oříšek

V podzimním testu, který skončil 12. prosince, byla kola dostupná pouze na Praze 7. Ofo totiž jedná s každou městskou částí zvlášť a dokud se nedomluví, nechce v dané čtvrti operovat. „Myslím si, že radnice náš přístup oceňují,“ říká Winiarczyk. Ofo si uvědomuje, že je třeba všem činovníkům trpělivě vysvětlovat, proč dává bikesharing smysl. Přijít a zaplavit město několika tisíci koly, jak některé firmy postupovaly v jiných zemích, podle Winiarczyka nedává smysl.

Až se žlutá kola na jaře vrátí, vedle Prahy 7 by se mohla objevit také v několika nových částech Prahy. Pokročilá jednání vede ofo s dalšími čtyřmi městskými částmi, ale konkrétní být prozatím nechce. Jednat by se ovšem mělo o další části mimo centrum.

Jedním z úkolů nového šéfa české pobočky tak bude jednat s centrálními městskými částmi, například Prahou 1. Staré město podle Winiarczyka představuje pro ofo skutečnou výzvu. V Číně, kde ofo provozuje suverénně největší počet kol, příliš oblastí, kde byste nesměli jezdit na kole nebo je tam na takovou činnost příliš velké množství chodců, prý není.

„Dokud nebudeme mít od Prahy 1 svolení, nepůjdeme tam,“ přiznává Winiarczyk. „Řešíme například to, jak zajistit, aby lidé nepřijeli doprostřed Staroměstského náměstí a kola tam nenechali stát. To je jedna z našich výzev.“ Ofo ostatně v tomto duchu začne udělovat pokuty za to, pokud s jejich kolem vyjedete mimo povolené zóny a zaparkujete tam. Aktuálně tedy kamkoliv mimo Prahu 7.

Po pilotním provozu, který byl zdarma, bude zpoplatněno i samotné využívání žlutých kol. Ofo finální cenu teprve ladí, ale vzhledem k tomu, že chce být maximálně dostupné, bude se půlhodinová sazba pohybovat mezi 5 až 10 korunami.

Na kopce s elektrokoly

Problematika pražského centra ale není jediná výzva, kterou ofo řeší. Na rozdíl od jiných „placatých“ měst má Praha jeden z nečlenitějších profilů a na pohodovou dopravu na kole až příliš velké množství kopců. „Jednak to můžeme řešit přehazovačkou, ale do budoucna to vyřeší elektrokola,“ je přesvědčen Winiarczyk. Ofo do této technologie masivně investuje a v Pekingu již probíhá testování.

Bikesharingový startup zkoumá především to, s jakým modelem sdíleného elektrokola vyrukuje. „Je tu několik filozofií, které zkoumáme, a zatím není žádný jasný vítěz,“ vypočítává Winiarczyk. Možnosti jsou tři: buď má kolo zabudovanou baterku uvnitř rámu a nelze se k ní dostat, nebo je baterka vyjímatelná – pak její dobíjení a výměnu řeší buď provozovatel, tedy ofo, nebo zákazníci, kteří si vždy ke kolu přinesou vlastní nabitou baterku. V prvním případě se zabudovanou baterkou by bylo potřeba kola připojovat k dobíjecím stanicím.

Právě bezstanicový systém – kdy můžete kolo odstavit a zamknout skutečně kdekoliv – je ovšem velká výhoda ofo. Smysl tak dávají především druhé dvě varianty. „Ebikes v Praze rozhodně dávají smysl, ale ještě musíme provést hodně testů. Praha nicméně určitě bude mezi hlavními kandidáty na další testování v Evropě,“ říká Winiarczyk. Ofo nyní vedle baterií řeší také samotnou výrobu elektrokol, aby měla co možná nejdelší životnost. To se nyní v případě klasických kol úplně neřešilo, protože jejich výroba byla velmi levná.

Ukázat smysl bikesharingu

Loni v září nám spoluzakladatel a COO ofo Yanqi Zhang popisoval, že jeho bikesharingová služba přichází také jako doplněk městské hromadné dopravy. S tím Kacper Winiarczyk souhlasí, jen uznává, že vzhledem k omezené působnosti v jedné městské části ten efekt zatím není takový. Ze zkušeností z Číny nicméně ofo ví, že vliv nejen na hromadnou dopravu, ale celkově na provoz ve městech mohou mít sdílená kola vysoký.

„Je na nás, abychom si to tu odpracovali a radnicím městských částí ukázali, jak to funguje a jaký obrovský dopad mohou podobné služby mít,“ říká Winiarczyk. V Pekingu nebo Šanghaji se například díky spolupráci ofo s Didi Chuxing (čínská obdoba Uberu) podařilo zásadně omezit cestování autem či taxíkem na krátké vzdálenosti. Když mají lidé všude dostupná kola, ujedou na nich bez problémů za pár minut klidně až pět kilometrů a nemusejí nasedat do aut.

V České republice zatím podobné spolupráce nefungují. Ofo se soustředí především na klíčovou expanzi do zbytku města, ale spolupráci s různými institucemi či firmami do budoucna nevylučuje. „Přirozenými partnery jsou pro nás provozovatelé městské hromadné dopravy, kavárny, restaurace, hotely, univerzity,“ přemítá Winiarczyk. Právě u univerzit vidí velký potenciál vzhledem k tomu, že mají často rozesety budovy po celé Praze. „Když studentům nabídnete možnost přesouvat se mezi hodinami na kole, je to přeci skvělé.“

Zodpovědná firma

Podobně chce ostatně do Prahy vstoupit konkurenční singapurský bikesharing oBike. Svůj původní plán zaplavit Prahu tisíci kol, jako to udělal v Mnichově, přehodnotil. Nyní hledá velké partnery, jimž by kola exkluzivně nabízel jako přidanou hodnotu pro jejich zaměstnance či nájemce. Typicky se tak jedná o kancelářské budovy nebo coworkingové prostory.

Ofo se nicméně konkurence nebojí. Winiarczyk ji považuje za zdravou a fungovat vedle sebe může v jednom městě klidně několik bikesharingových platforem. Konkrétně v Praze však o tom prý budou rozhodovat hlavně jednotlivé městské části. „V tomto ohledu máme spolu s Rekoly jistou výhodu, že už jsme tu a městu ukazujeme, že jsme ve spolupráci s ním zodpovědná firma,“ míní Winiarczyk.

Plány pro rok 2018 má ofo jasné: chce se logicky rozšířit do dalších městských částí a přivést do Prahy několik tisíc dalších kol. Zároveň má ale také jeden neměřitelný cíl. „Dlouhodobě chceme ve městech měnit dopravní mix. Chceme městu Praha ukázat, že nepřináší nové problémy, ale jsou naopak řešením některých z nich. Chceme tímto způsobem změnit myšlení některých lidí například na Praze 1. To je náš největší cíl,“ dodává Winiarczyk.

Diskuze k článku