Čezeta: Motocykl, na kterém se programátoři nadřeli. Jak chytré „prase“ schovává řadu technologií

O znovuzrození Čezety jste jen těžko neslyšeli: legendárnímu motocyklu s typickým vzhledem a přezdívkou prase chce nový život vdechnout Brit Neil Smith a pozornost získává i na Crowdberry. Právě teď, v červenci, tady uzavírá investici. Na kontě má přes 17 milionů korun. Svůj cíl, 15 milionů, Čezeta splnila v prvním týdnu. Jenže jen legendární minulost k úspěchu nestačí. A na technologie motocykl má čumák.

Čezetě tvůrci naplánovali stát se Teslou mezi elektroskútry. Přirovnání není náhodné – uvnitř ní najdete bateriové články od Panasonicu, stejné, jako právě v Tesle. Ani to možná ale majitelé nebudou vědět. Stejně jako nebudou mít tušení o řadě dalších systémů, které stroj v každé chvíli dokáže vyhodnocovat a podle toho upravovat svůj provoz. “Kdyby měl pan Koch takové technologie k dispozici, by je jistě použil také,” odkazuje Matěj Oliva, který šéfuje produkci, na původního tvůrce motocyklu.

Technologie jako takové podle něj zákazníci nepotřebují vídat – aplikace nebo grafy o současném stavu a náladě motorky od něj nečekejte. Chytré chování skútru a jeho součástí ale ano.

Hlavní roli tady přebírá baterie a jeji stav. “Vlastně se snažíme, aby jí zákazník nemohl ublížit. Dokážeme s ní komunikovat. Bateriový systém komunikuje rovnou s řídící jednotkou, která je v čumáku, a ta se baví se zbytkem stroje. Vyhodnocuje teplotu baterie, motoru i regulátoru a řídí celý systém. Ovládá nabíjení. Když je baterie přehřátá nebo podchlazená, nenecháme ji nabíjet,“ popisuje Matěj Oliva fungování skútru. S ním jsme si také povídali o chytrém řešení Čezety.

 

Čezeta, kdysi přezdívaná „prase“, jede až 123 kilometrů v hodině, procestujete s ní až 200 kilometrů na jedno nabití a když vám baterie dojde, díky jakékoliv elektro přípojce ji nabijete za 3,5 hodiny. S takovými čísly pomáhají chytré technologie. To ony chrání baterie a odpojují nabíjení, když jedete moc rychle.

Veškerá elektronika a komunikace jednotlivých systémů je vyvinuta Čezetou a jejími převážně českými a slovenskými dodavateli na míru. Plynová rukojeť, přepínač jízdních režimů a blinkry byly například vyvinuty ve spolupráci s Fakultou elektrotechniky ČVUT v Praze.

Nabízí ji i e-shop a show-room Alza.cz. Firma nestíhá vyrábět. Potřebuje rozšířit továrnu tak, aby mohla produkovat 2 000 motorek ročně. Teď má kapacitu řádově menší: až 12 skútrů měsíčně.

Původní skútry Čezeta vyráběla od roku 1957 do zastavení výroby v roce 1964 Česká zbrojovka Strakonice a vyvážela je do celého světa. Vyrobilo se téměř 130 000 kusů ve třech modelových řadách 501, 502 a 505. Dřív skútr osazený dvoutaktním motorem dosahoval rychlosti zhruba 80 km/hod. Současná Čezeta 506 je prvním homologovaným elektrickým vozidlem vyráběným v České republice. 

VĚTŠINA ZÁKAZNÍKŮ PROSTĚ MÁ APPLE

Jak jde dohromady taková “stará” záležitost s novou technologií?

Starý je v podstatě jen design, a i tady jsou drobné změny. Neříkáme, že je to retro, jak se to teď říká – podle nás je design nadčasový. A vše pod ním je komplet nové. Musí to být moderní. Zvolili jsme si elektrický pohon, je to čistší, ekologičtější a já si myslím, že i zábavnější. A má taky méně konkurence.

O čem se tedy vlastně bavíme?

Jádrem jsou bateriové články – mimochodem od Panasonicu. Ty samé, jako jsou v Tesle. Komunikace mezi nimi a zbytkem stroje je zásadní. A pak máme vě vize. První – když si k motocyklu připlatíte alarm, což je jednotka s klasickou funkcí alarmu i GPS a GSM modul, dokážeme díky tomu skútr lokalizovat a komunikovat s ním tak na dálku – k němu je aplikace, která vám ukáže, kde motorka je, ukáže její stav, můžete ji zamknout, odemknout, nastavit okruh, ve kterém se smí pohybovat. Když jej opustí, přijde vám o tom informace. Druhou záležitostí je přímá komunikace mezi motorkou a mobilním zařízením. Aktuálně díky servisnímu protokolu, který přes bluetooth z řídící jednotky stále posílá data, která zpracováváme, vidíme například napětí na jednotlivých článcích baterie. To slouží primárně nám. Ale chceme tato data zpřístupnit i zákazníkovi. Aktuálně na tom pracujeme a sbíráme peníze – čekali jsme na to, až budeme mít nějaký kapitál. Aplikace pro Apple zařízení něco stojí.

Konkrétně jaké částky?

Abychom aplikaci mohli ostře provozovat, bavíme se třeba o 200 tisících korun. Pro Android jsme si napsali vlastní, ale většina našich zákazníků má Apple, to říkám rovnou. A ten má vlastní protokol, se kterým se musíme naučit zacházet. A pochopitelně dostat se na App store vyžaduje mít nějakého developera s přístupem apod.

Dá se vyčíslit, kolik vlastně doteď technologie v Čezetě stály?

Těžko oddělit technologie od ostatního vývoje, vše musí fungovat dohromady. Celkově se samozřejmě bavíme v řádech milionů za vývoj elektrického skútru pro 21. století. Nejzajímavější je řídící jednotka, ta spolkla zhruba 200 tisíc. Snažíme se využívat české lidi a firmy, kteří jsou nadšení pro tu značku. Máme obrovskou výhodu v tom, že spousta lidí pro ni opravdu chce pracovat. I díky tomu neco usetrime. Je to skládačka z dílů a učení, jak je navzájem propojit. Asi nejtěžší je program řídící jednotky kontroléru, který ovládá ten motor. To se bavíme o stovkách až tisícovkách hodin programátora. Jde o jednotku, kde se mění desítky až stovky parametrů, na základě kterých se chová motor. Tam jsme řešili optimální nastavení. Aby to jelo akorát, aby to nežralo, aby to bylo dobře ovladatelné, aby zpátečka pracovala, jak má, aby jízdní režimy fungovaly, jak mají… To bychom mohli vylepšovat ještě další rok.

TECHNOLOGIE? ZÁKAZNÍKY NEZAJÍMAJÍ, ALE MUSÍ BÝT

Šlo by to bez technologií?

Asi šlo, ale degradovali bychom to na hloupý moped. Jsou spojené s kvalitním produktem na úrovni. Na druhou stranu se zákazníka snažíme zbytečně nepřehlcovat. Nemáme žádný displej, kterým bychom do něj hrnuli grafy, zelený a červený pásmo apod. Technologie se snažíme uzavřít pod karoserií a řidiče informovat jen o tom, co potřebuje vědět. Zákazníkovi něco říkáme až ve chvíli, kdy se něco děje. Ovšem máme přípravu, konektory a jsme schopni nějaký další displej připravit, dokoupitelný třeba jako příslušenství. Vesměs na tom však našemu zákazníkovi nezáleží. 

Zhruba pět let pracujete na vývoji, čtyři roky z toho byl marketing – to je zvláštní postup, čím je to dané?

Nejdřív jsme pečlivě zjišťovali, co vlastně trh chce. Ptali jsme se zákazníků, sesbírali jsme tisíce až desetitisíce zákazníků. Řešili jsme, co by si koupili. Postavili jsme prototyp na základě veterána, objížděli akce, dělali promovidea a čekali na reakce. Až když jsme věděli, že chceme postavit skútr s těmito materiály, který bude stát tyto peníze a bude mít daný dojezd, začali jsme teprve s jeho vývojem.

O ty technologie lidi tedy nestáli?

O technologie jako takové nestáli. Aplikace, která se s vozidlem baví, je dnes poměrně standardní věc a máte ji téměř v každém autě. Víme, že ji lidi mají rádi, že si s ní rádi hrají. Může být samozřejmě příjemný přístup – sedím na kafi a podívám se na mobil, jestli je už nabitá motorka, která je zaparkovaná před restaurací. Ale my se snažíme dělat technologie s lidskou tváří. Uživatelsky přívětivé. Myslím, že dnes je trochu zbytečně aplikace téměř ke všemu. Tuhle jsem byl v obchodě, kde jsem takovou viděl – webkameru v lednici. A iPad s přístupem ležel přímo před tou lednicí. To už mi přijde trochu proti srsti. Tak si tu lednici přeci otevřu a nemusím se koukat na webkameru. Technologie jsou super, ale ne za každou cenu.

Diskuze k článku