Čeští studenti vyvinuli odolné sportovní tričko z grafenu a recyklovaných láhví. Teď shání peníze na HitHitu

Původní nápad vysokoškolského studenta vysoké školy Filipa Matějky (na úvodní foto vpravo) zahrnoval prodej triček, ze kterého částka směřovala na podporu neziskových organizací. Pak ale jednou na těch internetech náhodou narazil na grafen – tedy nejpevnější a nejlehčí 2D materiál na světě. A sice se kvůli svým vlastnostem využívá zejména v technických oborech, Matějka se rozhodl využít ho v textilním průmyslu.

„Grafen je extrémně lehký a extrémně dobře vodí teplo. Dokáže z míst, kde tělo vydává teplo, rozvést tuto energii po celém těle. A navíc je ekologický,“ popisuje Matějka pro Tyinternety. Samotný grafen však není možné na výrobu tkanin využít, proto se ještě se svým bývalým firemním společníkem rozhodl spojit ho s polyesterem, na který grafen reaguje výborně.

Matějka, který aktuálně studuje Fakultu informatiky a statistiky na pražské VŠE, pak v zahraničí našel firmu, která bude schopna vyrábět samotné vlákno spojující grafen s recyklovaným plastem. A vznikla firma Mowement, která má za cíl změnit textilní průmysl na více udržitelný zdroj.

„Trvalo nám rok a půl, než jsme během vývoje došli do finálního produktu – prezentovatelného a nositelného trika. Museli jsme totiž například vyřešit, aby během praní kvalita materiálu nedegradovala. A protože jsme všechny finance nacpali do vývoje, teď potřebujeme pomoc od lidí na HitHitu, abychom mohli rozjet velkokapacitní výrobu,“ vysvětluje Matějka.

Crowdfunding jako testování zájmu

Samotný vývoj trval dva roky a vyšel na několik set tisíc. A během této doby kromě problémů s materiály musel Matějka řešit i změny v samotné firmě. Jeho původní společník, se kterým se do rozvoje firmy pustil, totiž po čase ztratil zájem a chtěl se věnovat jiným projektům.

„Přemýšlel jsem, jestli jít dál nebo to všechno zahodit,“ přiznává Matějka. Shodou náhod však potkal Immanuela Adenubiho – také studenta vysoké školy, který si přivydělává modelingem.

„S Filipem nás propojila fotografka, když hledali modely. Mě zaujala celková myšlenka Mowementu, a proto jsme se relativně rychle dohodli, že původního společníka vyplatím,“ popisuje Adenubi s tím, že aktuálně s Matějkou oba vlastní po 50 procent firmy.

Už nová dvojice studentů tak dokončila vývoj grafenovo-plastových triček a pustila se do příprav kampaně na HitHitu. Podle vlastních slov se přímým investorům raději vyhýbali – na crowdfundingové platformě si totiž chtějí přímo otestovat, jestli po takovém produktu na trhu vůbec bude poptávka.

Pokud se projekt osvědčí, a podaří se mu vysbírat cílovou částku 300 tisíc korun, budou se moct pustit do velkovýroby. Připravené už mají vše – samotný materiál dodá italská firma (protože v Česku nedokázali najít vhodného dodavatele schopného s grafenem pracovat), v tuzemsku pak vše ušijí, ekologicky otisknou i zabalí do stoprocentně recyklovatelných obalů.

Cíl? Vyvinout boty

Dvojice zároveň přiznává, že si trh chtějí otestovat i kvůli relativně vyšší částce za sportovní triko. Během kampaně na HitHitu ho prodávají za 950 korun, plánovaná retailová cena však bude začínat na 1400 – což může mnoho lidí odradit.

„Uznáváme, že i kvůli ceně to nebude tričko pro všechny,“ říká Matějka. Jedním dechem však pokračuje, že právě velmi dobré vlastnosti speciálně vyvinutého materiálu mohou oslovit profesionálnější a zejména outdoor sportovce, kteří si na kvalitní věci potrpí. Mezi výhody materiálu totiž patří voděodolnost se zachováním prodyšnosti, antibakteriálnost a schopnost absorbovat UV záření, které mění na infračervené a distribuuje jej po celém těle.

A tyto vlastnosti by Mowement chtěl využít i při dalším oblečení. Pokud se kampaň s triky osvědčí, v rámci dalšího rozvoje sortimentu plánuje i vývoj mikin, bund či kalhot – tedy tam, kde výhody spojené se zateplením a voděodolností dávají největší smysl. „Do budoucna bychom však chtěli z podobného materiálu vyvinout nejvíc žádaný produkt, kterým jsou boty,“ dodává Matějka.

Diskuze k článku