České Supernova Studio získalo 10 milionů korun od Credo Ventures a konečně spouští své produkty

České Supernova Studio, vyvíjející software na výrazné usnadnění programování mobilních aplikací, oznámilo investici 500 tisíc dolarů (přibližně 10 milionů korun) od fondu Credo Ventures výměnou za blíže nespecifikovaný podíl. Prostředky plánuje využít zejména na personální posílení týmu a zároveň konečně spouští svůj produkt.

„Problém, který se Supernova Studio snaží vyřešit, je jeden ze zásadních překážek vývoje mobilních aplikací ve světě. Věřím, že při dnešní obrovské poptávce po mobilních aplikacích je Supernova trefou do černého,“ říká Ondřej Bartoš, partner a šéf investičního fondu Credo Ventures.

Credo Ventures: Mohou změnit celý trh

„Přestože jsou v rané fázi vývoje AI, která by dokázala programovat aplikaci sama, vidím v týmu Supernova Studio velkou šanci tento problém vyřešit a díky demu, které jsem mohl vidět, jsem si jist, že můžou změnit celý trh. Jsme rádi, že jsme součásti takto ambiciózního startupu,“ dodává Bartoš.

„Rozhodli jsme se, že je čas přilít palivo. Produkt je odzkoušen a odladěn do detailů a máme zpracován feedback od uživatelů. V červenci jsme dali betu na Product Hunt a mělo to obrovský úspěch – mnohem větší, než jsme předpokládali,“ popisuje Jirka Třečák, CEO, CTO a autor programového jádra Supernovy.

Jak dále dodává, v Supernově – kterou jsme na Těchinternetech vybrali jako startup roku 2016 – odhadovali zájem přibližně jednoho tisíce lidí. Toto číslo však překonali hned první den. Nakonec se vyšplhalo až k dnešním deseti tisícům.

České smart money

Cílem Supernovy je vytvořit nástroj šetřící desítky hodin práce vývojářů mobilních aplikací a mluví přímo o revoluci v jejich tvorbě. Tvorba aplikací je totiž stále veskrze manuální záležitostí. Zbytečně ztracený čas by pak mohl být mnohem lépe využit pro další zakázky, jelikož programátorů je akutní nedostatek.

První dva roky se startup financoval z vlastních zdrojů a bočních projektů jeho zakladatelů, kromě Třečáka i Oskara Kořistky působícího na pozici COO. Teď díky velkému feedbacku a dokončenému produktu s reálnými zkušenostmi od tisíců uživatelů získalo Supernova Studio dostatečná data také pro investory. Po diskuzích s investory z Německa i Francie nakonec skončili u lokálního partnera. I kvůli tomu, že nešlo jen o čistě peníze, ale takzvané smart money.

Vlevo Oskar Kořistka a Jirka Třečák

„S investorem si musíš sednout a je důležité, aby ti uměl pomoci, ať už v hiringu, know-how, ale také ve spojení se startupy v jejich portfoliu. Většina rozhovorů s investory ztroskotala buď na tomto, případně na skutečnosti, že jsme zatím příliš mladá společnost. Credo Ventures nakonec vyšlo jako úplně nejzajímavější investor, navíc se z nás za dobu spolupráce a námluv stali přátelé a toho si ceníme nejvíce,“ popisuje Třečák.

Credo Ventures k investici dodává: „Společnost Credo Ventures je hrdá na to, že se mohla stát součástí tohoto nesmírně ambiciózního startupu. K podpoře tohoto úsilí se přidala na palubu jako první externí venture kapitálový partner. Investice ve výši pět set tisíc dolarů bude využita k získání špičkových vývojářů z celého světa, marketingu a nastartování prodeje na globálním trhu.“

Finanční nezávislost alespoň na rok

Investice je určena na větší vývojovou kapacitu (tedy na nábor dalších lidí) a rychlost, se kterou chtějí dále uživatelům přinášet nové funkce. „Samozřejmě věříme, že Supernova bude mít okamžitý úspěch (smích). Ale touto investicí zajišťujeme volnou ruku pro další vývoj, který už tolik nebude závislý na generovaném revenue a můžeme se tak opravdu zaměřit na tvorbu funkcionalit, po kterých uživatelé touží,“ říká Třečák.

Jak dlouho zvládne startup s investicí fungovat? „Naprojektováno to máme na rok, záleží na tom, kolik budeme mít lidí. Počítáme s určitými příjmy, na investici se díváme spíš jako na krátkodobější záležitost, která nám pomůže do doby, než se naše tržby dostanou do černých čísel,“ popisuje Třečák.

Bod zlomu očekávají nejpozději do léta, ideálně však „do 24 hodin od spuštění“. Do týmu Supernovy se podařilo před launchem také přidat výraznou posilu v podobě bývalého ředitele digitální reklamy v AVG Navida Nouhi.

Spuštění produktu přitom trvalo o dost déle, než bylo původně plánováno. To bylo způsobeno také výrazným rozšířením prvotního záměru. Původně šlo o aplikaci na tvorbu mobilních aplikací, nakonec je má Supernova komplexní řešení obsahující cloudové i kolaborační funkce.

Výrazné rozšíření produktu i pro designéry

„Ještě při spuštění bety byla Supernova produkt, který sis stáhl na svůj počítač a pracoval s ní jako s normální desktopovou aplikací. To platí pořád, ale kromě toho dnes představujeme něco, na čem jsme v tajnosti pracovali několik měsíců – Supernova Cloud. Jedná se o úplně novou a revoluční collaboration platformu, kde představujeme něco, co ještě nikdo nemá. Skutečné mobilní projekty, ne obrázky,“ popisuje Třečák.

Samotný cloud je zdarma a uživatelé platí jen za desktopovou verzi, která je pro vytváření projektů nezbytná. Na cloudu je přitom dostupná celá aplikace v reálném čase (třeba vytvořené animace se chovají jako na reálném zařízení) a může se používat v prohlížeči. Podle svých tvůrců jsou ostatní podobné platformy využívající statické prezentace roky vývoje za nimi.

Kromě vývojářů je nyní Supernova určena také pro designéry. „Zjistili jsme, že pro designérskou komunitu je snem nakreslit si aplikaci a mít ji funkční v telefonu – bez zásahu programátora. Stejně tak startupy touží po tom, nakreslit si svoji vizi a mít ji nějakým způsobem funkční, byť třeba bez fancy features, které pak dodělají programátoři. Hodně jsme zapracovali na jednoduchosti a přesnosti převodů aplikací, není k tomu již potřeba téměř žádná technická znalost,“ říká Třečák.

Měsíční poplatek za Supernovu je stanoven na 39 dolarů (33 dolarů při koupi roční licence). Uživatelé účastnící se bety pak dostanou jako dárek dodatečný čas zdarma. Co se týče byznysové stránky, do konce letošního roku by v Supernově rádi získali deset tisíc platících uživatelů.

„Myslíme si, že to by byl obrovský úspěch, měli bychom tržby na úrovni několika milionů dolarů. Deset tisíc uživatelů by ani nemuselo být nereálné, přidaná hodnota Supernovy se už ukazuje a spousta lidí ji již využívá pro skutečné projekty,“ vysvětluje Třečák.

Základem je silná a zaujatá komunita

Během přípravné fáze se Supernova zaměřila na tvorbu komunity, ať už z řad influencerů, vývojářů nebo designerů. Několik stovek z nich vytvořilo základ loajální komunity, a to ještě před spuštěním.

„Naše komunita, se kterou komunikujeme na Slacku, je ve vyšších stovkách lidí a většina je aktivní, engaged. Hrozně produktu věří. Feedback, který dostáváme prakticky denně, z velké části pomáhal vytvořit Supernovu v současné podobě. Předpokládáme, že do placené verze půjde velká část z nich, byť pro ně budeme mít i nějaké slevy. Ale pokud by si Supernovu koupila jen tahle komunita, byla by to krásný bonus na vývoj k současné investici,“ popisuje Kořístka s odkazem na desetimilionovou investici od Credo Ventures.

Jak dodává dále, v úterý jde Supernova na Product Hunt znovu, tentokrát již v ostré verzi. „Nehledě na to, co říkáme, snažíme se zůstat nohama na zemi. Doufáme, že alespoň z deseti procent budeme mít pravdu co se týče našich očekávání, to bychom považovali za úspěch,“ dodává se smíchem Třečák.

Mezi placeným produktem a betou zdarma je samozřejmě výrazný rozdíl. Startup však svůj produkt na testování uživatelům nabídl bezplatně nejen kvůli velmi potřebnému feedbacku, ale také kvůli získávání kontaktů a vytvoření jména.

„Komunita je pro nás asi nejcennější. Snažili jsme si ji budovat celou dobu, udělat kolem Supernovy haló. Lidi se o to teď zajímají a vyhledávají to. Jsou to naši power-users, evangelisté, píšou o tom ruské, korejské i čínské blogy a tím nás podporují. Sami se nabízejí, že nám to budou překládat do čínštiny a že nám s tím pomůžou. Všichni vidí, že nastal čas na změnu,“ popisuje dále Kořístka.

Největší challenge: překonat nedůvěru vývojářů

Vytvořením komunity však ještě Supernova nemá vyhráno. Jejich produktu pořád mnoho vývojářů nedůvěřuje. „Kdokoliv to otevře a vyzkouší, je z toho unesený. Ale prvotní impulz je pořád komplikovanější než ve většině odvětví,“ vysvětluje Třečák.

Problém není s designéry (těm se líbí myšlenka, že by mohli být programátory), ale speciálně s programátory. „Mají svoji hrdost a automatizace jde proti ní. Byť je Supernova udělaná tak, že jim má pomoct, nejde o náhradu programátora – a nikdy nepůjde. Jediné, co Supernova přináší, je víc volného času a peněz, pokud chtějí dělat víc projektů. Tohle je ale naše největší výzva. Je velmi těžké předat tuto myšlenku rozumně. Myslím, že to bude jednodušší, jakmile lidé uvidí první ukázky reálných aplikací,“ přiznává. Plánem je do konce roku mít automatizovaných až 80 procent mobilního vývoje.

Aktuálně Supernova podporuje grafický formát Sketch, ale během příštích měsíců postupně přibude i podpora dalších formátů jako Figma nebo Adobe XD. Zároveň se startup chystá se svým unikátním know-how vstoupit na trh webů a webových aplikací.

Ráno vymyslíš, večer prodáváš

„Primárně jsme se zaměřili na vývoj mobilních aplikací, paradoxně jsou ale weby mnohem jednodušší. Aplikace mají hodně komponent, weby jsou v podstatě texty, boxy a obrázky. Máme algoritmy schopné vyřešit automaticky responzivní design, automaticky přeložit stránku do třiceti jazyků, schopné vyexportovat všechny resources a podobně. Máme všechny stavební kameny a taky způsoby, jak je využít pro cokoliv, co si vymyslíme. I proto nám vývoj první verze trval několik let. Další funkce už budou následovat v rychlém sledu,“ říká Třečák.

Představení webové platformy by Supernova chtěli stihnout do léta, což by neměl být takový problém ani z technického hlediska. Platforma využívá unikátní dynamický datový model, díky kterému může vytvořit téměř jakýkoliv výstup pouze s malými modifikacemi do současného kódu. Nyní platforma podporuje iOS, Android a nově také React Native.

„Web development a jeho front-end trvá pořád strašně dlouho. V první fázi se zaměříme zejména na ty jednodušší weby, řešení pro startupy, šablony pro WordPress a podobně, kde si fakt něco jednoduchého nakreslíš a vyplivne ti to první verzi, kterou už můžeš testovat. Zjednodušeně řečeno, ráno si něco vymyslíš, večer už to prodáváš. Naše platforma je to, na co jsme obrovsky hrdí – s tím, co máme vytvořené, bude radost přidávat další věci a nemůžeme se dočkat, až je všechny představíme,“ dodává na závěr Třečák.

Diskuze k článku