Cédric Maloux (StartupYard): Při hledání startupů se nedíváme na byznys plány

Nejstarší startupový akcelerátor ve střední Evropě StartupYard není klasickým VC fondem. Do startupů však investuje a díky dlouholetému působení na startupové scéně dokáže na její fungování nabídnout zajímavé pohledy.

Cédric Maloux, ředitel akcelerátoru, třeba v posledních letech nevidí žádné velké posuny v zaměření českých startupů, a samotný akcelerátor se pořád snaží hledat zajímavé oblasti na investice. Byznys plány však přitom nesleduje, říká v rozhovoru pro Tyinternety.

V rámci seriálu o aktuálních trendech ve startupovém světě jsme na Těchinternetech oslovili nejznámější venture kapitálové fondy se šesticí otázek. V předcházející epizodě nám odpovídal Petr Lemoch z Keiretsu Forum.

Vidíte v posledních letech nějaký posun v rámci fungování nebo zaměření českých startupů?

Nevidím žádné velké posuny. Na jedné straně pořád vidíme klony služeb fungujících v zahraničí (nejvíc marketplace á la Uber) a na druhé straně unikátními technologiemi poháněné startupy, které přinášejí reálné inovace.

Cédric Maloux

Pozorujete, že se startupy, které vám posílají poptávky na investici, v průběhu let spíš zlepšují, nebo zhoršují, co se týče kvality jejich byznys plánu nebo i jejich samotného nápadu?

Při hledání startupů na akceleraci se nedíváme na byznys plány. Ve většině případů žádné nemají, a i kdyby měly, byly by nerealistické, protože většina ze startupů přijímaných do našeho programu jsou pre-launch. Přečetl jsem dostatek byznys plánů, abych věděl, že všechny vypadají stejně… Soustředíme se na lidi, problém, který řeší, a velikost jejich trhu.

Přehodnocovali jste v posledních letech oblasti, na které se zaměřujete?

Pokoušíme se přehodnocovat pořád. Před čtyřmi lety jsme se soustředili na data a mobily. Poslední dva roky jsme byli zaměřeni na deep tech (umělá inteligence, crypto, IoT, blockchain). Naše další skupina na jaře 2018 se bude soustředit na technologie podporující lidi a organizace v nové technologické éře.

V čem je startupové prostředí v České republice jiné než v dalších zemích, kde investujete?

Chtěl bych vidět víc ambiciózních lidí se silnějšími obchodními dovednostmi.

Jaký druh startupů vám chybí, do kterého byste chtěli investovat? (Něco jako dream startup, který byste prostě nemohli odmítnout, případně oblast, které se nevěnuje dostatečná pozornost.)

Neinvestujeme do startupů, investujeme do lidí a jak jsem zmínil v předchozí odpovědi, chtěl bych vidět víc ambiciózních lidí se silnými osobnostmi. Lidi s přirozenými prodejními dovednostmi, kteří rozumějí online marketingu.

Na základě čeho děláte risk analýzu? Jaké jsou nejdůležitější faktory, které při tom sledujete?

Na analytickou risk analýzu jsme v životním cyklu společností příliš brzy. Když investujeme, není tam žádné KPI. Proto se musíme spoléhat na vlastní zkušenosti a naši víru, že lidé, které máme před sebou, to budou schopni „pull it off“, dotáhnout do konce.

Diskuze k článku