Byznys prezentace moderně a třeba i s chytrými hodinkami: PowerPoint je mrtvý, ať žije PresentiGo

Co vás v roce 2015 spíše přesvědčí o nákupu – 3D animace produktu, ve které si můžete zoomovat, nebo pouhý papír s ceníkem? Služba PresentiGo drží krok s dobou: díky ní mohou obchodníci prezentovat moderně a shromažďovat data o průběhu procesu prodeje. Za projektem, kterému se daří hlavně v USA, stojí čeští zakladatelé. My jsme si o PresentiGo povídali se zakladatelem Adamem Mrštíkem.

Jak vznikla myšlenka projektu PresentiGo?

Myšlenka vznikla před více než pěti lety, kdy první firma spoluzakladatele Honzy Tkáče vyvíjela systém pro multi-levelové firmy, které měly velké obchodní týmy. Díky tomuto systému dostávali manažeři informace o činnosti jejich obchodního týmu v reálném čase přímo z terénu. Řešení bylo založeno na SMS notifikacích a následném propojení do CRM. Díky tomu, že manažeři věděli, kde jsou jejich obchodníci, kolik dealů denně uzavírají, v jaké výši, a jaké jsou následné follow-upy, dokázali lépe řídit svoje lidi a zvyšovali produktivitu týmu, což se odrazilo ve zvýšení tržeb. Svého času tento systém používalo cca 30 000 obchodníků v 10 zemích střední a východní Evropy. Projekt byl nakonec předán do jednotlivých firem, které si software dál vyvíjeli interně, protože vyžadoval velkou míru customizace a servisu.

S příchodem mobilních zařízení jsme přidali myšlenku vybavit obchodníky nástrojem, kterým lépe zaujmou potenciálního zákazníka na schůzce: nejen trackovat jejich aktivitu a produktivitu, ale pomoci jim v obchodu. Začali jsme s vývojem vlastní prezentační mobilní aplikace, která je kompatibilní s PowerPointem, ale navíc umožní další pokročilou interaktivitu, včetně 3D vizualizací produktů. Která prostě zaujme, protože obsahuje určitý WOW faktor neboli engagement. Zároveň PresentiGo automaticky posílá data o průběhu meetingu, a manažeři ví, co dělají jejich obchodníci, prodejci a distributoři.

Jak probíhal rozvoj projektu v jeho počátcích?

Vývoj začal v polovině roku 2012 a financován byl z vlastních zdrojů. Prvotní myšlenka byla udělat jeden z nejlepších prezentačních prohlížečů PowerPointu pro širokou skupinu uživatelů. Postupně jsme PresentiGo rozšiřovali o týmové funkce a webovou analytiku, čímž jsme navázali na zkušenosti Honzy Tkáče s předchozím projektem. Protože jsme byli startup bez velkých globálních zkušeností a až Amerika nám ukázala, že dnes se musí produkt vyvíjet jen do podoby MVP (a ideálně v interakci s klienty), trval vývoj první použitelné podoby ze startupového pohledu poměrně dlouho, cca 2 roky. Vyhodit MVP a testovat, testovat, testovat, zjistit, kde se chytneme, za co jsou ochotní lidi platit, a potom pokračovat dál.

Po vývoji byl pro nás zlomový rok 2014, kdy jsme odjeli na několik měsíců do Silicon Valley a změnili nastavení našeho myšlení. Amerika pro nás znamenala kompletní redesign a nastavení produktu, změnili jsme marketing, brand a defacto vše tak, abychom dokázali náš produkt reálně prodat. V té době jsme si i přesto dokázali najít pár brzkých zákazníků a také obchodníka, se kterým jsme potom následně založili PresentiGo Inc., dnes je cofounder americké ekvity.

Primárně se zaměřujete na americký trh. Proč?

Důvodů je několik. Jedná se o velký rozvinutý trh s velkou kupní sílou. Na druhou stranu není jednoduché se uchytit – kvůli jiné mentalitě a dynamice trhu a také jiným potřebám zákazníků. Důležité je se vymezit vůči konkurentům a trefit tu správnou potřebu zákazníků a to, za co jsou ochotní platit. U nás konkrétně vidíme, že je to ve Spojených státech jiné než v Evropě nebo ČR.

Dodávám ale, že se chceme také více etablovat na českém trhu. Je zde velké množství mezinárodních firem. Například teď rozjíždíme projekt s firmou, která má v ČR výrobu, mateřská společnost je v Americe, a díky pilotnímu projektu u nás jsme se dostali do Spojených států. Čili globální business jde dělat i takto. Vůbec bychom nechtěli Česko podcenit a navíc je zde minimální konkurence. V Americe válčíme s 10 – 15 konkurenty, kteří třeba nemají tak silný vizuální engine jako my, ale zase mají jiné featury, a to nás extrémně motivuje a posouvá dál.

V čem je PresentiGo jedinečné?

Jednak v tom, jakým způsobem rozšiřuje možnosti PowerPointu. V PresentiGo lze spouštět 3D grafy, 3D modely produktů s animacemi, interaktivně hýbat, posouvat nebo zvětšovat objekty. Měníme klasický life cycle prvků a objektů v PowerPoint prezentaci a přizpůsobujeme ji více B2B potřebám. Klasický PowerPoint používáme jako podvozek pro náš obsah, ale standardně je to o tom dělat click, click, click popořadě tak, jak je to nadefinováno.

Můžeme animace a veškerou interaktivitu spouštět responzivně, podle toho, co je třeba prezentovat první, klikne se na to, nebo na to, a i opakovaně. Proto je zajímavé například menu, je možné spojit několik prezentací a pomocí menu rychle přepínat mezi slidy. Je to jednoduchá věc, ale užitečná: v praxi mají firmy klidně i 20 prezentací, obchodníci mezi němi překlikávají, a tím ztrácí nit, hlavně, když má každý meeting jiný časový plán. My děláme responzivní prezentace, přizpůsobují se klientovi. V Americe jsou firmy, které se vyloženě specializují na tento typ prezentace.

Kromě toho umíme sbírat data přímo v průběhu prezentace vyplněním krátkých formulářových polí. To máme patentováno v Americe. Další výhodou je multiplatformnost, PresentiGo běží na iOS, Androidu, Windows a Macu.

 

Co se teď u vás děje?

Aktuálně hodně věcí. Zkraje roku jsme získali investici, která nám pomohla dodělat produkt, rozjet marketing, etablovat ve Spojených státech pobočku s obchodníky a vůbec nastavit online sales funnel, včetně webových stránek, landing stránek atd. Začali jsme v Americe prodávat a našli si první partnery, kteří vytvářejí na naší platformě prezentace pro svoje zákazníky. Produkt jsme rozšířili o funkci Remote prezentace, takže stačí z našeho webu poslat link komukoliv na světě a v reálném čase mu člověk může prezentovat. Zatím máme tuto funkci ve fázi MVP, ale pracujeme na tom, že bude možné v prohlížeči spouštět 3D prezentace jako v klasickém PresentiGo. Další aktivity aktuálně směřují do obchodu a rozšíření naší B2B platformy. Příští rok bychom chtěli spustit Marketplace, kde bude možné stahovat nebo nakupovat 3D objekty, které vylepší klasickou powerpointovou prezentaci.

A na čem pracujete?

Aktuálně pracujeme na funkci sdílení prezentací. Z našeho prostředí se odešle zákazníkovi prezentace, a lze sledovat, jestli ji otevřel, na které konkrétní slidy se díval a kolik času nad tím strávil. Obchodníci potom můžou reagovat s konkrétní nabídkou. Je to funkcionalita, která ve Spojených státech už běží dlouho a je standardem, čili tímto jsme museli dohnat naše konkurenty. Další zajímavou vychytávku spustíme v září. Všechny PresentiGo prezentace bude možné ovládat chytrými hodinkami. Dnes už nám funguje základní přepínání slidů, aktuálně pracujeme na tom, aby bylo možné gesty ruky ovládat interaktivní 3D grafy nebo modely.

Co plánujete pro další rozvoj?

Další rozvoj bude produktově orientovaný. Chceme být číslo 1 mezi prezentačními platformami pro B2B. Cíl je ambiciózní, ale je před námi ještě opravdu dlouhá cesta. Vylepšovat chceme produkt i na straně analytiky a reportů pro manažery. Přece jenom prezentační aplikace je jedna část našeho řešení, ta druhá je analytická pro manažery a je neméně důležitá. Hodně práce je na zlepšování reportů a další analytice, která firmám umožní optimalizovat sales proces, lépe pochopit zákazníky a více prodávat.

Zbytek je rutina, pracovat na marketingu, optimalizovat online sales funnel, dělat kampaně, vylepšovat integraci s Hubspotem, budovat kvalitní blog, plánujeme také připravit akademii pro content makery a další partnery. Aktivit je hrozně moc – to, co bychom chtěli udržet, je focus na správné věci, to nám v minulosti dělalo trochu problém, ale z toho jsme se už poučili :)

Projekt PresentiGo se v minulosti zúčastnil také Green Light startup akcelerátoru. Ten realizuje ve spolupráci s partnery Centrum podpory inovací Vysoké školy báňské – Technické univerzity v Ostravě. Green Light je program na podporu rozvoje podnikání, jehož cílem je motivovat a podpořit zejména VŠ studenty k realizaci vlastních podnikatelských záměrů. Do nového kola akcelerátoru je možné přihlašovat se právě teď.

Diskuze k článku