Byznys za miliony dolarů? Gamifikace učení. Češi si v něm libují a vydělávají

Ilustrační foto. Zdroj: Flickr.com, McBeth

Na to, že Češi si se vzděláním často moc hlavu nelámou, patří tuzemsko k předním vývojářům vzdělávacích aplikací. Ať už jde o kluky, kteří svůj byznys staví na helmě s virtuální realitou nebo webové aplikace, ukrojit si z koláče výuky chce stále více startupů. A zatím to vypadá, že poměrně úspěšně.  Český trh je malý, ale ve světě se na vzdělávání dalších generací nebojí pustit pěkných pár peněz. A tak míří české vzdělávací startupy hlavně za hranice. 

Jeďte do Asie

Projekt Click and Study gamifikuje výuku jazyků online. Na konci loňského roku dostal podporu v CzechAcceleratoru, a jeho zakladatel Pavel Röder tak vyrazil hledat investory rovnou do Singapuru. Teď se tam přesouvá znovu, tentokrát už s jistotou poměrně slušně rozjetého projektu – nedávno byl oceněný téměř na 3 miliony dolarů (cca 65 milionů korun).

„V seed kole je to opravdu velice dobré ocenění. Bylo to v podstatě jen ve fázi nápadu,“ říká k tomu Pavel. Hodnota startupu se navíc má ještě prokázat už podle toho, jak ho investoři vnímají. „Projektovali nám, že návratnost investice bude za pět let zhruba 60 až 70násobná,“ dodává.

Zdroj: clickandstudy.com

Zdroj: clickandstudy.com

Pavel Röder už si postup vyzkoušel na projektu Kurzomat, který je ale zaměřen čistě lokálně, takže zcela z něho těžit nemůže. „V něm jsem objevil, jak obrovský potenciál tento trh má. Když jsem sám pro sebe hledal jazykové vzdělávání a nic jsem nenašel, tak jsem si řekl, že toho můžu využít,“ dodává.

17 tisíc platících

Do roka chce mít 17 tisíc platících zákazníků a jde na to globálně. Jako hlavní testovací trhy vidí Singapur, Malajsii, Indonésii či Vietnam.

„To jsou nejrychleji rostoucí trhy v jazykovém vzdělávání na internetu. Přišlo nám logické, že budeme produkt testovat rovnou v jámě lvové,“ vysvětluje Röder. A v oblasti Singapur – Malajsie získává ještě jednu výhodu: díky vládním reformám by tu měly velké investice směřovat do jazykového vzdělávání na základních školách.

Ilustrační foto. Zdroj: Flickr.com, clemsonunivlibrary

Ilustrační foto. Zdroj: Flickr.com, clemsonunivlibrary

V Česku bychom zaujali pár desítek lidí

O tom, kde s projektem začít, prý příliš nepřemýšlel. „Náš trh je poměrně malý a myslím si, že už tak v této oblasti poměrně saturovaný. Těch lidí, které dokážu projektem hned ze začátku zaujmout tak, abych získal stovky platících uživatelů, je v Asii mnohonásobně více. V tuzemsku bych zaujal pár desítek lidí. Takže bych vlastně ani neměl na vývoj produktu,“ vysvětluje Röder.

Podle něj jsou navíc Čeští uživatelé internetu v oblasti webu poměrně vzdělaní a zároveň dost kritičtí, takže testovat tu produkt, který se průběžně mění, nemusí být vhodné. „V tuzemsku ho chceme spustit až po roce. Zároveň budeme moci nabídnout více jazyků a cena bude nižší,“ dodává.

Známá cesta z Brna do Silicon Valley

Další úspěšnou společností zaměřující se na vzdělávání je brněnský Corinth, který využívá pro výuku interaktivní 3D objekty, augmentovanou realitu a umožňuje vytisknout vzdělávací obsah na 3D tiskárně. Pomocí jeho aplikací si lze prohlížet strukturu v zásadě čehokoliv, až po jednotlivé buňky listů, orgánů člověka nebo zvířat.

Zdroj: ecorinth.com

Zdroj: ecorinth.com

Díky impulzu při úspěchu v programu CzechInvestu se Corinth dostal až do Silicon Valley, ale účastní se i řady přehlídek a dalších programů pro startupy. Aktuálně se vrátil třeba z Miami, kde se účastnil Global Fora Microsoftu Education pro celou Latinskou Ameriku.

Zdravá asertivita je potřeba

S aplikací, kterou startup uvedl před rokem a půl pro Windows 8, se mu podařilo zaujmout společnost Microsoft natolik, že se Corinth stal jedním z hlavních globálních partnerů jeho vzdělávacího programu.

„Měli jsme štěstí. Jeden z kolegů odchytl tehdejšího šéfa Microsoftu Steva Ballmera po prezentaci  a zeptal se ho, jakým způsobem bude firma bojovat s Applem ve vzdělávání,“ uvádí Ondřej Homola, ředitel firmy, s tím, že tak započal rozhovor, který vedl k úspěšné spolupráci.

Upozorňuje ale, že mezi prvním impulzem a partnerstvím byla tvrdá práce. Otázku, zda jim k úspěchu pomohla drzost, úplně odmítá: „To je zdravá asertivita. Když chcete uspět, míra asertivity musí být obrovská,“ vysvětluje.

Inovace fungují všude

Corinth má za sebou spuštění nového projektu Corinth Classroom a rozjednané má spolupráce v zásadě po celém světě. Firma ví, že zásadní je jednoduchost produktu.

„Celý loňský rok jsme věnovali tomu, aby se Corinth Classroom učitelům snadno používal. Nedělali jsme nic jiného, než že jsme vymýšleli, jak ho udělat ještě jednodušší. A vypadá to, že se nám mise daří,“ říká Homola.

„Například na jednom z workshopu zaměřeném na inovativní používání vzdělávacích technologií byl první den zaměřený na vyučování právě učitelů-inovátorů, jak s technologií pracovat. A já jsem v zásadě během pár desítek minut neměl co je učit,“ demonstruje Martin Bukáček, který má v Corinthu na starosti právě komunikaci s učiteli po celém světě. V případě, že přesto profesoři před žáky nebudou chtít pracovat s digitální pomůckou, můžou si objekty z Corinthu vytisknout na 3D tiskárně.

Startup spouští své projekty globálně a v tom mu pomáhá partnerství s významnými společnostmi. Vedle Microsoftu je v úzkém kontaktu například s firmou Dell. „Používá naše věci při prodeji svých zařízení a v globálních marketingových kampaních,“ uvádí Homola. Corinth spolupracuje i s dalšími výrobci hardwaru, ne všechny ale chce kvůli dohodě o mlčenlivosti jmenovat. „U velkých firem je to do velké míry o zkušenostech. Čím víc jich máte, tím větší máte šanci,“ dodává Homola.

Ilustrační foto. Zdroj: Flickr, Kevin Dooley

Ilustrační foto. Zdroj: Flickr, Kevin Dooley

Mezinárodní „zářez“ a významná partnerství už získala řada českých vzdělávacích byznysových projektů. Gamifikaci, tentokrát zaměřenou na ty nejmenší, využívá například Lipa Learning. Ta je zastoupená v Sillicon Valley a mimo jiné držitelem mezinárodního ocenění za jedinečný přístup ke hrám založených na učení.

Chceme začít od těch nejmenších

Výběr velmi mladé cílové skupiny byl pro společnost jasný. „Existují přesvědčivé studie, podle kterých má právě předškolní vzdělávání zásadní vliv na budoucí spokojený život a životní rozhodnutí. Je to také čas, kdy jsme vzdělávání nejvíce otevření a kdy jsme nejméně ovlivnění stále méně funkčním vzdělávacím systémem, který nás obklopuje,“ vysvětluje za Lipa Learning Zdenka Mikulášová.

lipalearning

I tento projekt se rozhodl k mezinárodnímu spuštění. Má jako primární jazykové mutace angličtinu a španělštinu, ale lokalizuje se do řady dalších jazyků, včetně češtiny. Přitom je třeba řešit možné rozdíly jednotlivých regionů.

„Používáme k tomu rodilé mluvčí, kteří mají vztah k našemu produktu a nelokalizují ho slepě slovo od slova. Při vývoji her se snažíme zohlednit i specifika jednotlivých trhů daná kulturními rozdíly,“ vysvětluje Mikulášová. Dodává, že klíčové trhy jsou Spojené státy, Rusko, Mexiko a Švédsko, ale i Saúdská Arábie.

Lipa nebyla založena jako projekt, který má primárně vydělat peníze. V současné době nabízí aplikace zdarma a bez reklam. Nicméně vydělávat zřejmě bude. „Bát se o nás nemusíte, monetizační model máme vymyšlený,“ dodává Mikulášová. Lipa Learning se s ním ale zatím nechce chlubit.

Diskuze k článku