Bývalý VP Uberu nakoupil čínské elektrické koloběžky a rozjel s nimi v Los Angeles nový startup

Sdílená kola a sdílená auta. Sharingové startupy jsou na vzestupu a potvrzuje to i počin Travise VanderZandena, bývalého viceprezidenta Uberu, který ve Spojených státech v loňském roce založil startup Bird. Pro sdílení elektrických koloběžek nyní získal významnou investici.

Jedná se o další dílek v poměrně kontroverzní kariéře amerického dobrodruha. Travis VanderZanden nejprve řídil jako COO Lyft, kam se dostal přes akvizici jeho firmy na mytí aut Cherry, aby následně přešel k přímému konkurentovi, Uberu. Lyft ho pak zažaloval za porušení dohody o mlčenlivosti. Obě strany se nakonec mimosoudně vyrovnaly.

Od aut ke koloběžkám

Loni v létě se VanderZanden zhruba půl roku po odchodu z Uberu začal soustředit na svůj nový projekt. Startup Bird se přidává do řady sharingových společností, které naskakují na trend sdílené ekonomiky. Na rozdíl od jiných si však VanderZanden vybral elektrické koloběžky. Funguje s nimi ale na totožném principu jako třeba bikesharing ofo.

V ulicích kalifornské Santa Monicy, kde startup sídlí, je aktuálně na tisíc e-koloběžek a lidé je aktivně využívají: 50 tisíc lidí dosud provedlo čtvrt milionu jízd. Travis VanderZanden navíc nyní získal potřebné prostředky pro další rozvoj. V rámci investičního kola Series A získal jeho startup 15 milionů dolarů.

Fungování Birdu je velmi jednoduché. Stáhnete si mobilní aplikaci, ve které si najdete nejbližší koloběžku. Jakmile k ní dorazíte, přes kód koloběžku v aplikaci „odemknete“ a můžete vyrazit. Elektrická koloběžka může jet rychlostí až 24 kilometrů v hodině, takže pohyb po městě s ní může být velmi efektivní. Podobně jako na kole, navíc s minimální námahou. Když se rozjedete a přidržíte „plyn“, odrážet se už vůbec nemusíte.

Made by China

Celkově jde nicméně o známý koncept fungování podobných sharingových startupů, kde akorát kola nahrazují koloběžky. Co je však na Birdu mnohem zajímavější, jsou koloběžky jako takové. Nejde totiž o žádný vlastní produkt. VanderZanden se rozhodl, že e-koloběžky (v angličtině e-scooter) pro svůj startup nakoupí v Číně.

Sama firma říká, že její koloběžky jsou vyráběny prostřednictvím exkluzivního partnerství s nejmenovaným výrobcem, jenže není vůbec složité poznat, o koho se jedná. Už na první pohled koloběžky s nápisem BIRD nápadně připomínají elektrické odrážedlo od Xiaomi. A podle všeho se skutečně jedná o brandované Xiaomi M365. Bird si na ně akorát přidává krabičku pro GPS a propojení s aplikací.

Přestože o tom Bird oficiálně nemluví a třeba TechCrunch se spokojil s variantou „nejmenovaného výrobce“, potvrzuje tuto teorii několik lidí, kteří se na koloběžkách v Santa Monice projeli. Na AliExpressu lze Xiaomi M365 najít v akci za zhruba 460 dolarů. Běžná cena má být kolem 600 dolarů, což se blíží české cenovce 14 590 korun.

Vlevo koloběžka Xiaomi M365, vpravo koloběžka Bird

Magazín Forbes upozornil na to, že se e-koloběžky Birdu nápadně podobají také modelu S1 od Segway-Ninebot. Jenže jeho produktovou fotku zřejmě Bird použil jen na hlavní stránce svého webu, zatímco v ulicích má podle všeho skutečně e-koloběžky od Xiaomi.

Vysoké náklady

Pořizovací cena vozového parku je tak vcelku vysoká. Především ve srovnání se zmíněnými bikesharingy, která kola obvykle vyrábějí za zlomek této ceny (ofo za zhruba 50 dolarů). Byť zatím většinou nikoliv s elektromotorem. I proto má Bird o něco dražší sazby než v případě ofo a dalších. Za každou jízdu zaplatíte 1 dolar a navíc 15 centů za každou minutu. Za půl hodiny jízdy to dělá zhruba 5 dolarů (100 korun).

Ofo chce v Praze jezdit za 5 až 10 korun při stejné výpůjční době, jenže není vůbec jasné, jaké tarify nasadí, až přiveze svá elektrokola, které nyní usilovně testuje. Proto bude zajímavé sledovat, jak se bude v tomto ohledu Bird vyvíjet a zda je takový byznys model s relativně drahými náklady na samotný dopravní prostředek udržitelný.

I kdyby se Bird dostal u Xiaomi na polovinu maloobchodní ceny, dejme tomu na 250 dolarů, za zmíněnou investici by dokázal nakoupit 60 tisíc dalších koloběžek. A takový počet – pokud to myslí s dalším rozvojem a expanzí vážně – bude rozhodně potřebovat. Kouzlo podobných služeb je totiž v tom, že jsou kola nebo koloběžky dostupné opravdu všude po městě. Startup přitom samozřejmě potřebuje prostředky i na běžný provoz a další náklady.

Aktuálně například koloběžky každý večer z ulic kolem 20. hodiny sklíží, aby je nabil, a následně je opět nasadí do terénu v 6 hodin ráno. I to je velmi nákladné. Proto Bird spustil službu Charger. Když budete firmě pomáhat, za pět až dvacet nabitých koloběžek získáte až pět dolarů za každou.

Travis VanderZanden navíc aktuálně řeší také spoustu jiných starostí. Město Santa Monica podalo na firmu trestní oznámení za porušení několika městských vyhlášek, navíc se po nehodě ženy neustále řeší také bezpečnost. Bird tak nově svým uživatelům doporučuje nosit při jízdě na e-koloběžce helmu. S podobnými tahanicemi má však VanderZanden plno zkušeností z Uberu.

Diskuze k článku