Boj o vítězství Startup Show vyhrál BIG Launcher i CDN77

Zájem o účast ve Startup Show letos projevilo 52 týmů, které se v prvním vyřazovacím kole smrskly na 20 nejlepších. Jejich pitche následně rozhodly o 9 projektech, které dostaly šanci se na WebExpu prezentovat formou stánků (které se povedly) a živých prezentací (které se nepovedly, protože je i kvůli špatné akustice nikdo neposlouchal). Do úplného a definitivního finále pak postoupila pětice vyvolených: CDN77, ZoomSphere, Redeemco.de, Camcada a BIG Launcher.

Nutno říct, že sledovat celý proces výběru o několika kolech asi dokázali hlavně nadšenci a v pozadí byly slyšet i stížnosti na chybějící informace o tom, kdo vlastně v jednotlivých kolech rozhoduje, a nejasný výklad některých pravidel. Snad se dostaly až k organizátorům. Ani to ale nemění fakt, že samotná forma soutěže se letos jasně posunula k lepšímu a dokázala také přilákat řadu opravdu silných týmů – i loňský vítěz Tripomatic se nám svěřil, že letos by to asi s tím vyhráváním bylo podstatně složitější.

Protože jsme se v každém kole a v tom finálovém především dozvěděli o každém z týmů alespoň něco málo nového, pojďme si shrnout, s čím se rozhodli na porotu a diváky zapůsobit.

CDN77 (nabídka investice od 42Angels)

Zdeněk Cendra už ve Startup Show jednou bodoval, a to s jedním ze svých dřívějších projektů Bijk. Jeho rozvoj už byl sice ukončen, tentokrát jsou ale vyhlídky znatelně lepší. Proč? Podle vlastních slov nyní Cendra klade důraz na zákazníky a prodej, zatímco v minulosti byla v centru zájmu technologie, a také je vývoj na základě dřívějších zkušeností několikanásobně rychlejší. I proto je zde šance, že se content delivery network CDN77 podaří déle udržet náskok nad konkurencí, který spočívá v operativním nákupu momentálně nevyužité konektivity po celém světě za velice nízké ceny. Díky tomu může nabídnout světově nejlepší pokrytí za nejnižší ceny. A když je řeč o konkurenci, ta je opravdu velká. Rychle rostoucí trh o velikosti tří miliard dolarů kontroluje téměř z poloviny Akamai, který menší hráče požírá ve velkém. I proto bude pro CDN77 důležité prosadit se co nejrychleji a využít dosavadní výhody.

Společnost vznikla teprve před pěti měsíci, už nyní ale má přes 500 platících klientů, meziměsíčně roste o 50 až 100 procent a v nejbližší době už příjmy dokážou pokrýt náklady na celý desetičlenný tým. Cílem je vybudovat firmu, která by i při podílu několika procent na celém trhu mohla být na české poměry velká. Cendra věří, že jde o dobře škálovatelný model (poznámka o tom, že to není „šoupání krabic“, byla před porotou s Johnem Vaňharou docela odvážný kousek), o jehož růst se má postarat především online reklama a síť obchodníků. Uvidíme, jak si porozumí s 42Angels – místo nabízeného milionu korun by byl potřeba spíše milion dolarů a na investici bychom tak stejně jako před rokem moc nesázeli.

BIG Launcher (1. cena poroty, cena diváků)

Ohromný boom chytrých telefonů znamená, že se dnes tyto přístroje dostávají i do rukou důchodců, lidí se špatným zrakem či motorickými problémy i jinak znevýhodněných uživatelů. Sympatická, názorná a celkově velmi dobrá prezentace BIG Launcheru ukázala, že když si koupíte nový špičkový smartphone, nemusíte se vůbec bát ten starý svěřit třeba prarodičům (pokud v sobě má Android). Aplikace nabízí všechny základní funkce ve velkém a přehledném menu, obsahuje SOS tlačítko, nabízí customizaci vzhledu i obsahu a také třeba podporu hlasového předčítání pro slepé uživatele.

Od podzimu 2011 se prodalo přes 7 tisíc licencí, verze zdarma má 35 tisíc stažení a každý den jich přibývá několik stovek. Cena v tuto chvíli činí pouze 4 eura (po zdražení z původně ještě nižší ceny prodeje kupodivu vzrostly), zatímco konkurence je nesrovnatelně dražší a obvykle úžeji zaměřená. Právě tvorba dražších verzí a nabídka stahovatelných rozšíření by mohla být jednou z cest k širší monetizaci, opravdové peníze se ale skrývají v dohodách o prodeji multilicencí výrobcům telefonů. Jedna už je údajně podepsána, další dvě rozjednány. Tým by nyní uvítal zejména pomoc s přístupem k výrobcům telefonů a podle všeho by mu neuškodila ani pečlivější analytika.

Redeemco.de (2. cena poroty)

Pro vývojáře mobilních aplikací je zpravidla naprosto klíčové úspěšně oslovit novináře a média. Apple tuto otázku řeší promo kódy na stažení zdarma, těch ale každá nová aplikace získává jen 50. Velká část z nich navíc není nikdy využita, propadne a jinému zájemci už ji nabídnout nelze, což následně snižuje i účinnost propagačních kampaní. Nástroj Redeemco.de řeší správu promo kódů právě z tohoto pohledu a vznikl proto, aby vyřešil reálný problém svých vlastních tvůrců. Ti zjistili, že při rozeslání 50 kódů využili novináři třeba jen čtyři, zatímco díky své službě dokázali oslovit desetinásobek novinářů a aplikace si následně připsala 3x tolik stažení.

V tuto chvíli mají vývojáři k dispozici prototyp a plány na zavedení vlastního systému promo kódů na Androidu a Windows. Peníze současná verze produktu nepřináší, během tří měsíců má ale vyjít nová verze s placenými funkcemi podle počtu spravovaných aplikací. Dlouhodobým cílem je ze současné „fíčury“ postupně vytvořit plnohodnotné CRM řešení pro komunikaci mezi vývojáři a médii včetně statistik a dalších funkcí. Poměrně skromný plán počítá do roka s příjmem 10 tisíc dolarů měsíčně a porota dala najevo jisté pochybnosti o velikosti cílového trhu, cenu ale si podle ní přesvědčivý tým zaslouží.

ZoomSphere (3. cena poroty)

Co je ZoomSphere? To je klíčová otázka, kterou asi teprve bude třeba zodpovědět. Původně jednoduchá služba se statistikami sociálních sítí postupně narostla v komplikovaný soubor různých nástrojů a v současnosti nabízí nejen inspiraci, žebříčky a srovnání s konkurencí, ale umožňuje také správu stránek, organizaci fanoušků, rozhraní pro organizaci zpráv a komunikaci a řadu dalšího. Novinkou je postupná monetizace služby, která ale jinak i nadále staví hlavně na volné dostupnosti většiny dat a poskytování zajímavého obsahu (v řadě statistik byla ZoomSphere první na světě). Zákazníků jsou zatím spíše jednotky a mnoho peněz nepřinášejí, byť mezi ně patří třeba i Cadbury nebo Markíza.

Zakladatel služby Jakub Mach se s porotci shodl, že snaha dělat všechno je sice hezká, představuje ale velký komunikační problém. Není jasné, jaká je hlavní výhoda a přednost ZoomSphere, co služba vlastně dělá, nástroj působí složitě a málokdo dokáže využít všechny možnosti. Cestou jak z toho ven a jak se odlišit od konkurence má být zaměření na specifické segmenty/vertikály, například startupy, slevové servery či bulvární média. Ty pak dostanou k dispozici vždy na míru připravený balík nástrojů, kde bude jen to podstatné a v optimální podobě. Mach v tomto ohledu sází na to, že lidé jsou líní a potřebují ta správná data doslova na stříbrném podnose. Uvidíme, zda tento přístup ZoomSphere do dvou let vynese vytoužených 100 tisíc platících zákazníků.

Camcada

Problémem živě přenášeného videa je ohromná složitost procesu, která většinu potenciálních zájemců stále spolehlivě odradí. Cílem Camcady proto není nic jiného, než nabídnout nejjednodušší livestreaming na světě. Firma stojí na základech starší společnosti Petra Ocáska a zajímavý tým má za sebou spoustu zkušeností. Před pár dny byl spuštěn web, dojednán první distributor pro Austrálii a objevují se také první zájemci. Prodej by se měl odehrávat právě přes distributory v podobě výrobců hardware (kamery, dekodéry) či produkčních agentur, kteří mohou nástroj nabízet dál jako doplňkovou službu.

Zákazníci budou platit za každou hodinu streamingu, aby je měsíční poplatek neodradil v době, kdy zrovna službu nevyužijí. Zatím se zdá, že cena bude stejně nízká bez ohledu na počet diváků, ale je otázkou, zda je něco takového dlouhodobě udržitelné. Cílem je expanze například do Ruska či Brazílie, hledání dalších partnerů a postupné přidávání nových služeb, třeba možnosti streamovat video s pomocí mobilního telefonu (prý už za pár týdnů). Výtku si zaslouží jen Petr Ocásek, který se jako člen poroty ve střetu zájmů původně měl zdržet veškerých komentářů, ale stejně si neodpustil dovysvětlování. Bylo to zbytečné a poněkud trapné.

Mimochodem, jeden mimosoutěžní tip – lidé z 42Angels se netajili velkým nadšením z projektu Leady.cz, který nakonec musel kvůli nešťastné náhodě ze soutěže odstoupit, resp. nechat se vyřadit. Podle všeho již nyní dosahuje velice zajímavého obratu a je na dobré cestě stát se velkým úspěchem, byť ještě uvidíme, zda se ho podaří přenést i za hranice.