Blue Winston, Staffino, Youcognize. Už i slovenské agentury propadají kouzlu startupů

Český přehled jsme dali dohromady přibližně před rokem a už tehdy to byl úctyhodný seznam, který se od té doby ještě rozrostl a díky Socialbakers či Brand Embassy si připsal také miliony dolarů investic. Na různých konferencích a akcích jsme od té doby nesčetněkrát slyšeli o tom, že stejná je situace všude v Evropě, od Finska po Rumunsko. Agentury zkrátka mají schopnosti, odborníky a často i tu správnou motivaci potřebné k rozjezdu vlastního startupu. Nepřekvapí proto, že ani Slováci nechtějí zůstat pozadu a následují příklad WebSupportu.

Tarantule s modrou krví

Blue Winston je nástroj na správu Google AdWords, který se specializuje na e-commerce s velkým množstvím produktů. V Tarantula.sk ho vyvinuli pro vlastní účely, v roce 2012 začali přetvářet na webovou službu a loni poprvé spustili. Proč poprvé? „Zistili sme, že sme trochu netrafili produkt. Pre bežného užívateľa zložitý, agentúry by potrebovali viac. Viac ako pól roka sme pripravovali súčasnú jednoduchšiu verziu, do ktorej sme zakomponovali už aj umelú inteligenciu, ktorú nám pomáha tvoriť Black Swan Rational,“ říká Peter Dendis.

Nyní aplikace čeká na schválení v Shopify, což by znamenalo, že klient ani neopustí svůj dashboard a má v něm službu automaticky integrovanou. Před pár týdny také došlo k uzavření investice, a to rovnou se zajímavým příběhem – dohoda s původním investorem se vlekla a věci nefungovaly, jak by měly, a tak se šance chopil investorův právník. Ten ho po vzájemné dohodě nahradil a projekt zafinancoval vlastními penězi.

„Čo sa týka konkrétnych čísel, v privat beta sme umelú verziu testovali na jednom klientovi, ktorý je v našom nástroji viac ako rok. V jeho konkrétnom prípade sme celý rok mali cenu za konverziu od 2,5 do 3,5 eur, umelá inteligencia siedmy deň bola na úrovni 1,5 eur a desiaty deň sa dostala na 0,9 eur. Celkový počet konverzií pritom klesol len o o 10 %,“ říká Peter Dendis. Nástroj je postavený tak, aby klient během půl hodiny propojil svůj e-shop a nastavil kampaně, a pak už jen dobíjel kredit a sledoval výsledky.

Startupová Loccomotiva

This is Locco finišují především práce na vlastním projektu Staffino.com, strategicky a kreativně ale mají prsty i v řadě dalších zajímavých firem. „Staffino je náš vlastný start-up, je tesne pred spustením, v rámci testovacej fázy ho budeme implementovať u zákazníka v Írsku. Jednodúché riešenie na zber a analýzu feedbackov od zákazníkov na obsluhujúci personál. Univerzálne riešenie pre banky, hotely, reštaurácie či maloobchodné prevádzky,“ popisují.

Už téměř dva roky trvá také rozsáhlá spolupráce se slovenským startupem Diagnose.me, která zahrnuje branding, design, copywriting, product development, wireframing, UX i performance marketing. Dokázal sdružit už 50 špičkových lékařů a má zajímavou trakci i potenciál skutečně promluvit do budoucnosti péče o zdraví. Kromě toho pak This is Locco různými způsoby spolupracují i s projekty Minifaktura.sk a Datamolino.com.

Duševní mozaika

Agentura Mosaic Media stojí za dalším zajímavým projektem, o němž se teď mluví – Youcognize.com. „Pomáhame klientom naplno využiť ich potenciál na webe, sociálnych sieťach a mobilných platformách. Uvedomil som si ale, že poskytovanie takýchto služieb nie je dostatočne škálovateľné a rast je komplikovanejší ako v prípade hotových produktov. Po pár neúspešných pokusoch som sa dal celkom nahodou na jar 2013 do reči s kamaratom, ktorý v Texase študuje ľudské správanie. Nebolo treba veľa a myšlienka Youcognize bola na svete,“ říká Milan Steskal.

Jednou větou řečeno, služba pomáhá psychologům a psychoterapeutům lépe porozumět svým klientům, a to s pomocí chytrých telefonů. Speciální aplikace sbírá data o chování uživatelů a klade jim i přesně cílené otázky, díky čemuž neustále získává řadu dat o jejich chování a náladách, která má terapeut k dispozici. Youcognize je zároveň jedním ze dvou slovenských startupů (druhým je Kickresume), který byl aktuálně vybrán do zajímavého severoitalského programu TechPeaks.

InMedia, Vaculik, Zaraguza a…?

A tím seznam rozhodně nekončí. V In Media se například mohou pochlubit vlastním nástrojem pod názvem Pigeon. Jde v základu o klasický ESP systém, který však umí newslettery skládat automaticky z různých zdrojů a klade při tom důraz na personalizaci, takže rozesílá různý obsah na různé cílové skupiny. V praxi ho už aktivně využívají například J&T banka, Proxenta nebo Cinemax.

Některé agentury zase svoje želízko teprve chystají, což nám potvrdil třeba Michal Pastier ze Zaraguza Digital. Odpovědí na žádost o podrobnosti nám však zatím byl jen tajemný smajlík, tak se budeme muset nechat překvapit. A opomenout v žádném případě nemůžeme ani postavu Juraje Vaculíka, který vybudoval jednu z největších slovenských agentur Made by Vaculik, jako investor vstoupil například do Synopsi a nyní plnou parou tlačí kupředu fascinující projekt létajícího auta AeroMobil, kterému se brzy budeme věnovat podrobněji.