BankSimple má investici, ještě letos chce změnit bankovnictví

Zakladatelé BankSimplepřed rokem slibovali, že představí bankovní služby budoucnosti, bezpečné pro uživatele, bez skrytých poplatků a s nejvyšší možnou kvalitou služeb. Tehdy ovšem bylo nedlouho po startu projektu a nebylo příliš jasné, jak to celé bude vypadat v praxi. To se za poslední rok a čtvrt změnilo.

Přestože o konečné podobě nabídky tohoto finančního startupu se ještě mluvit nedá, rozhodně projekt nabral mnohem jasnější obrysy. Tak především asi nejpodstatnější věc, BankSimple nebude bankou v právním slova smyslu. Peníze klientů ovšem jinde než v bance skončit nemohou, plnohodnotné banky s bankovní licencí i pojištěním vkladů tak budou partnery projektu.

I tak ale všechny produkty budou pod brandingem BankSimple, veškerá komunikace s klientem bude probíhat vůči BankSimple a samotný vztah klient – poskytovatel bude také součástí obchodního majetku startupu. Naopak banky budou figurovat pouze jako externí dodavatelé, i když klient vždy bude vědět, u které z partnerských bank jeho peníze jsou vedeny a bude do toho také moci mluvit.

Více bank = lepší úrok

BankSimple chce stavět hlavně na technologiích. Jednou z těchto technologií, kterou v tomto případě umožňuje právě spolupráce s větším počtem bank, je automatické převádění peněz mezi produkty partnerských bank tak, aby došlo k optimalizaci úroků. A to jak úroků z vkladů, na které má nárok klient od banky, v tomto případě jde o jejich maximalizaci, tak úroků z úvěrů, které náleží bankám, kdy zase bude cílem jejich minimalizace.

Ale zpět k aktuálním událostem. Po seedovém financování a sérii A, v nichž startup získal investice celkem 3,1 milionu dolarů, oznámila společnost včera na blogu sérii B a dalších 10 milionů dolarů. Kromě toho představila svoje první partnery z řad bank a dalších produktových společností.

Mezi nimi jako vydavatel platebních karet a správce všech souvisejících produktů nechybí Visa, jako první banky figurují CBW Bank a The Bancorp Bank a poskytovatelem bankomatů je AllPoint, s více než 40 tisíci bankomatů bez poplatků napříč územím Spojených států. Partnerství s Anderou má za cíl zrychlit získávání partnerů z řad bank. Pokud jde o vzájemnou komunikaci frontendu s poskytovateli produktů a processing jednotlivých operací, stala se partnerem již koncem března společnost TxVia.

Bezpečně utratitelný zůstatek

Služby klientům hodlá BankSimple poskytovat prostřednictvím webové a mobilní aplikace, která si poradí se všemi jejich potřebami. Nepůjde pouze o běžné poskytování plateb, startup hodlá jít mnohem dále. Jako ochutnávka jeho plánů může posloužit funkce Safe to Spend. Účet u BankSImple nebude svému majiteli ukazovat pouze účetní či disponibilní zůstatek a nezaúčtované platby, jak je tomu zvykem. Tzv. Safe to Spend zůstatek bude brát v úvahu třeba i pravidelné budoucí platby složenek a faktur, a v případě, že zákazník vloží do aplikace související informace, tak i další budoucí finanční plány, třeba ve formě prostředků naspořených k určitému účelu.

Bude-li tedy majitel účtu mít na kontě 20 tisíc dolarů, ale 10 tisíc dolarů bude mít připraveno na auto a 2 tisíce na dovolenou, do konce měsíce ho budou čekat pravidelné faktury za 1 tisíc dolarů a nezaúčtované platby budou činit další 1 tisíc dolarů, zůstatek Safe to Spend bude 6 tisíc dolarů. Podle tvůrců tohoto konceptu díky tomu, že klient bude mít přímo a bezpečně před očima, kolik může utratit, udrží svou finanční situaci lépe pod kontrolou.

První služby se již testují

Protože BankSimple nebude bankou, ale pouze zprostředkovatelem bankovních služeb, a společnosti tak odpadne celá řada starostí jak ekonomických, tak právních, bude se startup moci mnohem lépe soustředit na klienty a poskytnout jim daleko lepší služby. Nebo alespoň takový je plán. Momentálně jsou k první uzavřené verzi mobilní aplikace vydány zaměstnanecké karty, které umožňují služby dolaďovat a připravovat na širší betatesting.

A protože služba zcela pochopitelně nechce pro veřejnou betaverzi nechat nic náhodě, bude současné kompletně uzavřené testování v případě spokojenosti s podobou služeb nejprve rozšířeno na „přátele a rodiny“ lidí z BankSimple. Do konce roku by měly pozvánky do testování začít dostávat i  ti, kdo o betu projevili zájem a zanechali na sebe kontakt, a to postupně podle potřeb a možností společnosti a v pořadí, jak se do ní přihlásili. Pokud nenastanou závažné komplikace, během příštího roku by se vše mělo překlopit do ostrého provozu. Zájemců o betatesting je prý ovšem až 50 tisíc a BankSimple jistě před spuštěním ostré verze bude chtít využít všechny.

BankSimple se nám zatím líbí, a proto jsme zvědaví, jak se původní plány podaří nakonec vtělit do praxe. Zakladatelé si v počátečních slibech a ambicích ukrojili opravdu velké sousto, o to větší úspěch ale bude, pokud teorii dovedou i do zdárného fungování v praxi. Takže si buďte jistí, že od nás o společnosti ještě uslyšíte, ať už v dobrém (v případě úspěchu), či ve zlém (v případě jeho absence).