5 velkých chyb při hledání investora

Vzhledem k tomu, že venture investoři dostávají ročně desítky tisíc byznys plánů, prezentací a jiných pitchů, tak je zřejmé, že ne všichni investici získají. Na základě reakcí na jeden z mých dřívějších postů ohledně zpětné vazby od investora se zdá, že mnoho podnikatelů nedostane ani žádnou odpověď na zaslanou prezentaci. Podnikatelé však neustále opakují chyby, které výrazně snižují šanci, že na jejich žádost bude investor reagovat. Není přitom těžké se jim vyhnout. Tady je přehled pěti nejčastějších, kterých byste se měli vyvarovat.

1. Váš startup nezapadá do kritérií investora

Jestliže webové stránky Credo Ventures říkají, že investujeme do startupů z regionu CEE zaměřených na IT, internet, mobilní technologie a zdraví, nebudeme zvažovat investici do zlatých dolů v Mongolsku. Pokud se na stránce tvrdí, že investujeme do firem ve fázi seed nebo Series A, nebudeme se pouštět do angel investice.

Není tak těžké si projít portfolio investora na jeho stránkách a zjistit o jaký typ investic má zájem. Někteří lidé tvrdí, že pokud už fond investoval do stejně zaměřeného startupu, jaký máte vy, tak se nemáte obtěžovat s žádostí o setkání. Já souhlasím s tím, že šance získat investici z fondu, který již investoval do stejné oblasti, jsou poměrně malé, nicméně určitě stojí za pokus požádat o schůzku, která vám pomůže získat mnoho informací o trhu. Je výhodnější poučit se z chyb jiných, než ze svých vlastních.

2. Neznáte potencionální investory a oni vás

Neposílejte své pitche neohlášeně, a to především na generickou e-mailovou adresu, jako například info@abc.com. A ne, zaslání běžnou poštou také nepomůže.

Snažte se seznámit se s některým ze členů investičního týmu ještě předtím, než svoji žádost odešlete. Čím výše postavený bude, tím lépe. Využijte svých kontaktů. Prohledejte svůj LinkedIn/Angel List. Pokud to k ničemu nebude, zajděte na startup konferenci. Průměrně se jeden člen našeho týmu účastní alespoň jedné konference do měsíce. Sledujte investory, kteří vás zajímají na Twitteru. Já oznamuji všechny konference, na které se chystám, na svém účtu. Během přestávek na networking strávím většinu času mluvením s přáteli nebo s lidmi, které znám, a neodmítl bych poslechnout si pitch, vzhledem k tomu, že to je hlavní důvod, proč se těchto akcí účastním.

Pokud z nějakého důvodu nejste schopni se s investorem potkat, pokuste se alespoň domluvit s někým spřízněným s fondem, aby vás představil. S investory fondu, s CEO společností z portfolia fondu a podobnými.

3. Váš úvodní e-mail neobsahuje relevantní informace

Stále mě překvapuje, kolik startupů se snaží sehnat finance bez řádné prezentace nebo nejsou schopny napsat jasné shrnutí svého projektu do těla úvodního e-mailu. Dát dohromady prezentaci pro investora je velkým uměním, ale každý, kdo se bude řídit kritérii nastíněnými v této prezentaci, dosáhne alespoň základní akceptovatelné úrovně pro Credo. I angel investoři mají svá doporučení.

Průvodní e-mail je stejně tak důležitý. Měl by být krátký a obsahovat alespoň následující:

  • odkud se známe
  • co vaše společnost dělá – jednou větou
  • o co žádáte
  • cokoli, co by mohlo zaujmout: trakce, dosavadní investoři nebo i něco zdánlivě nesouvisejícího („Andreji, pravidelně přispívám na Vaši oblíbenou charitu“)

4. Najmete si poradce

Tohle je velmi důležité pro všechny startupy nedosahující alespoň úrovně Series B. Pokud váš tým a současný investor není schopen získat investici sám, můžete si být naprosto jisti, že poradce v tomto případě nepomůže (snad jen pokud byste chtěli vyzkoušet exotiku, například nějaký dubajský investiční fond). Poradci mohou být velmi užiteční při exitu, ale ne pro investici v počáteční fázi.

Poradce se možná bude chlubit tím, že má mnoho kontaktů – to může být pravda, ale investoři obvykle neradi dostávají pitche od poradců, takže hodnota takového uvedení je velmi nízká. Co se týče kontaktování investorů, doporučuji následovat strategii popsanou v bodě 2.

Je možné, že poradce bude tvrdit, že umí připravit lepší prezentaci a finanční model než vy. To rozhodně není pravda, držte se doporučení ze 3. bodu. A ohledně finančního modelu – nepotřebujete žádné komplikované excelové monstrum. Většina investorů stejně nemá ve skutečnosti čas to studovat. Pokud dobře znáte svůj trh, jednoduše si vytvoříte základní model s důležitými čísly bez cizí pomoci. Pokud se vy i vaše společnost investorovi zalíbíte, pomůže vám připravit podrobnější model, který poté můžete používat jako svůj rozpočet.

Investoři nemají poradce příliš v lásce, protože mají pocit, že poradci nepřidávají startupům žádnou hodnotu, ale přitom dostávají zaplaceno. Možná je ale někteří investoři rádi využívají. Samotného by mě zajímalo proč. Nemyslím si, že Credo někdy investovalo do startupu, který měl poradce.

5. Váš startup nedává smysl

Všechny tyto tipy jsou naprosto zbytečné, pokud váš startup ve skutečnosti pozbývá smyslu. Vyřeší nějaký opravdový problém? Vyřeší ho desetkrát lépe než jiná již existující řešení? Máte ten správný tým, se kterým do toho půjdete? Pokud nedokážete odpovědět na tyto otázky (a na mnoho dalších), tak vám ani nejlepší kontakty a nejkrásnější prezentace nepomohou.