40 tisíc uživatelů a 250 restaurací: Startup Nesnězeno již nakrmil přes 15 tisíc lidí

Libor Hoření - startup Nesnezeno

Pomaloučku a polehoučku si startup Nesnězeno hledá cestu ke svým zákazníkům. Poprvé o sobě dalo Nesnězeno vědět na konci roku 2018. Od té doby si jejich mobilní aplikaci stáhlo přes 40 000 uživatelů a do projektu zapojilo přes 250 restaurací. Nesnězeno nově navázalo spolupráci se značkou Tefal, která ty největší záchranáře jídla obdaruje recyklovatelnou potravinovou dózou a společně tak omezí používání jednorázových plastů.

Startup Nesnezeno - popis projektu

Za projektem Nesnězeno – aplikací, která si klade za cíl zachránit milion porcí jídla před vyhozením stojí 2 zakladatelé: Michaela Gregorová, Jakub Henni a dva investoři: Libor Hoření a Michal Kreslík.

tym_nesnezeno - Michaela Gregorová, Jakub Henni, Libor Hoření a Michal Kreslík

Vyzpovídali jsme Libora, který nám v rozhovoru prozradil kde se v Češích bere chuť zachraňovat jídlo a jakým směrem se bude tento projekt posouvat.

Libore, jak jako stratup s omezenými prostředky oslovujete lidi, kteří nesnáší plýtvání jídlem, ale o aplikaci Nesnězeno ještě neslyšeli? 

Máme velkou radost z toho, že naši myšlenku šíří média, která nechtějí informovat jen o tom, co ve světě nefunguje a kde se stala jaká tragédie. Nejlepší jsou ale osobní doporučení, kdy někdo Nesnězeno vyzkouší a když se člověk nají opravdu dobře za půlku a zachrání tím jídlo, které by jinak restaurace vyhodila, jsme nejvíc rádi, když aplikaci doporučí dále. Než na marketing se tedy soustředíme na to, aby služba měla pro lidi i restaurace opravdovou přidanou hodnotu.

Jak oslovujete podniky, které se do projektu mohou zapojit? Pro jaké podniky dává spolupráce s Nesnězeno smysl? 

Když jsme dali na náš Facebook výzvu, že sami nezvládneme oslovit desítky tisíc restaurací v ČR, ozvaly se nám desítky nadšenců, kterým není vyhazování jídla do koše lhostejné, že nám s tím pomůžou. Tak jsme pro ně vytvořili systém odměn za přivedené podniky a teď se díky nim zapojuje více a více podniků, které už nechtějí dobré jídlo vyhazovat. 

Spolupracují s námi jak malé kavárničky, kterým zbyde pár kousků dortu nebo zákusků týdně, ale i velké restaurace, které k nám přidávají obědová meníčka. Pro velký podnik má spolupráce s námi smysl především v tom, že místo vyhození několika jídel denně do koše, což je jednak plýtvání energií, zároveň demotivace kuchaře a finanční ztráta, tak jídlo prodají přes nás. Některé podniky díky nám šetří i přes 10 000 Kč měsíčně. Pro malé podniky je Nesnězeno taky dobrým zdrojem nových zákazníků, kteří by podnik jinak třeba vůbec nenašli.

Jaké máte za necelý rok provozu ohlasy? Jak ze strany uživatelů, tak podniků? 

Pozitivní ohlasy nás hodně motivují, protože vidíme, že aplikace opravdu dává smysl jak lidem, tak podnikům. Samozřejmě občas narazíme na nevrlého provozního, který se bojí, že nabídnout dortík se slevou způsobí, že lidi už budou jen čekat na slevu, ale naše zkušenost je přesně opačná. Zákazník si rád přijde zachránit dortík, na který je sleva 40%, rád si k němu ale dá i kávu nebo limonádu, případně vezme někoho s sebou a podnik tak nejen má spokojeného zákazníka, ale i finanční zisk. Když má člověk hlad, rozhodně přece nebude čekat, jestli se něco objeví v aplikaci :)

Zachraňovat jídlo v recyklovatelných krabičkách Tefal je skvělý nápad. Co si od spolupráce slibujete dál? 

Firma jako Tefal velmi dobře zvažuje, jaký projekt podpoří a proto nás hodně těší, že i firma s miliardovými obraty podpoří malý projekt, který se snaží v ČR něco zlepšit. Na začátku je každá podpora důležitá a motivuje tým. Krabičku od Tefalu dáváme záchranářům, kteří svou zkušenost sdílí dál. Často jsou to lidé, kteří u nás zachraňují pravidelně a tak jednou krabičkou zbavíme svět desítek jednorázových obalů.

nesnezeno a tefal krabicky

Uvažujte o zapojení i dalších značek? Jaké značky by vám dávaly smysl?  

Rádi bychom spolupracovali s firmami, které se opravdu chovají zodpovědně vůči naší planetě. Můžeme si vzájemně naši snahu spropagovat a ukázat tak co děláme více lidem. Zároveň je spousta firem, které se snaží postupně přejít na ekologické fungování, právě jako Tefal, ale s obrovskou firmou to už není jednoduché. S takovými firmami bychom rádi vymysleli spolupráci, díky které udělá partnerská firma něco zodpovědného vůči našemu prostředí a my ukážeme lidem, že se daná firma opravdu snaží. 

Od začátku roku jste zachránili už přes 15 000 porcí jídla. Aplikaci používá 40 000 záchranářů. Po celé ČR s vámi spolupracuje přes 250 podniků. Na jakých číslech chcete na konci roku 2019 skončit? 

Naše uživatelská základna je už opravdu velká, proto se teď maximálně snažíme vyvážit ten poměr mezi zapojenými podniky a počtem uživatelů. Do konce roku bychom chtěli protnout metu 500 aktivních podniků, které díky Nesnězeno přestanou jídlo vyhazovat. Naším dlouhodobým cílem je zachránit milion porcí. Máme z cíle splněno sice “jen” 1,5 %, ale každým dnem se k němu blížíme rychleji a rychleji. :)

Máte spočítáno, kdy by se vám mělo podařit zachránit zmiňovaných 1 milion porcí? 

Aktuálně rosteme o 30 % každý měsíc. Pokud se nám podaří udržet tzv. “hokejku”, (exponenciálnější růst) a vydrží nám to alespoň rok, tak konec roku 2021 zní velmi reálně. Nemáme samozřejmě věšteckou kouli, ale děláme pro to maximum a tento cíl nás nesmírně motivuje a žene kupředu.

Jak často vy sám využíváte aplikaci Nesnězeno? Poradil byste nějaké vychytávky? 

Přiznám se, že občas neodolám a skočím si přes Nesnězeno pro nějaký Donut z Mlsné holky nebo Cupcake z Cupcakekárny. No a když mám opravdu hlad, Stopkova Plzeňská pivnice je kousek od mé kanceláře, používají Nesnězeno a vaří fakt skvěle :)

Máte nějaký přehled, jaké jídlo se nejčastěji zachraňuje? Jaký recept? 

Těžko říct jedno jídlo, ale obecně co se týče typů jídel, tak nejlépe fungují denní menu a pak zákusky všeho druhu. Nově se nám do sortimentu dostávají např. i obchody se zdravou výživou, kde taky často vyhazují zboží po expiraci. To jsou nejsilnější tři kategorie.

V jakém městě máte nejvíce záchranářů jídla? 

Nejvíce se zatím daří zachraňovat jídla v Brně, kde i aplikace vznikla, ale funguje nám dobře už i Praha a Olomouc, další města postupně budou přibývat. Aktivně už zapojujeme podniky v tuctu českých měst (i když zatím nejsou nikde vidět) a nově jsme i v Bratislavě, ale poučili jsme se z minulých zkušeností a už jsme se spuštěním nového města rozvážnější. Je pro nás důležité vybalancovat nabídku a poptávku, jinak začne podnik nadšeně přidávat zbylé porce, nikdo je nevykoupí a podnik nás pověsí na hřebík… a my bychom tak dlouhodobě nic k lepšímu nezměnili. Nicméně už na to máme systém a v následujících měsících se konečně dočkají i lidé v dalších městech.

Z jakých mobilních systémů je nejvíce záchranářů jídla? Z iPhonů, nebo Androidů? 

Je to u nás přibližně 60 / 40 ve prospěch Androidu.

nesnezeno_app

Jsou zapojené podniky spokojené s business modelem Nesnězeno? Řešíte s nimi nějaké problémy? 

U všech aktivnějších podniků máme velmi vysokou míru vyprodání. Z toho jsou podniky samozřejmě nadšené. Jsou to peníze, které dřív vyhazovali do koše. Mají radost, že nemusí každý večer své kvalitní jídlo s těžkým srdcem zahodit. Dokonce mají i spoustu nových zákazníků, kteří o nich předtím nevěděli. Takže ano, podniky jsou spokojené.

K té druhé otázce. Neřekl bych přímo problémy. Spíše mají občas velmi dobré podněty, které se snažíme do aplikace implementovat. Například některé podniky štvalo pokaždé zadávat to stejné jídlo. Vytvořili jsme jim portfolio a každý den jen kliknout kolik porcí zbylo a mají hotovo. Na dalších zlepšeních neustále pracujeme. Naší vizí pro podniky je, aby pro ně Nesnězeno vůbec nebyla práce navíc, řešení už vyvíjíme.

Jaká největší výzva vás v blízké době čeká? 

Ukázat všem podnikům nový způsob hospodaření se surovinami a přesvědčit je, že se jim ekologie může i velmi vyplatit. Jak finančně, tak i ve vnímání jejich zákazníků. Řekl bych, že naší největší výzvou je získat těch prvních 1 000 podniků, překonat tento kritický bod a pak už očekáváme, že to půjde mnohem lépe. Aktuální podniky jsou pro nás “early adopters”, takoví ti první průkopníci a experimentátoři. Jakmile jich bude tisíc, očekáváme velkou vlnu v zapojování dalších podniků. Od té chvíle věříme, že podniky sami budou chtít být součástí a nebude třeba jim už nic moc vysvětlovat, bude to nový standard. Bude přirozenější jídlo z restaurace nevyhazovat, než vyhazovat. Do té doby nás čeká ještě velký kus práce :)

Diskuze k článku