15 úspěšných českých startupů, které svůj byznys postavily na umělé inteligenci

Byť se Česká Republika co do počtu startupů zaměřených na umělou inteligenci nemůže rovnat zemím jako jsou USA, Čína, Izrael nebo Francie, kvalitou na tom nejsme vůbec špatně. Vybrali jsme 15 zajímavých startupů, které mají umělou inteligenci jako hlavní pilíř podnikání.


Firma GoodAI Marka Rosy je pravděpodobně nejambicióznější projekt na poli umělé inteligence v ČR. Cílem je vyvinout všeobecnou umělou inteligenci, která bude schopna po všech stránkách porozumět lidstvu a celému vesmíru. Tomu ovšem předchází menší dílčí kroky a projekty, jako například Good.bot, GoodAI Sound, GoodAI Visual a další. Tým čítá aktuálně více než 25 vědců a investice se pohybují v řádu stovek milionů korun.


Vývojáři v Neuron Soundware se zaměřují na vývoj umělé inteligence, která predikuje poruchy strojů v reálném čase podle toho, jaké zvuky onen stroj vydává a tím se snaží předejít větším problémům. Výsledné IoT zařízení se poté montuje do zařízení jako jsou eskalátory, automobily, převodovky, klimatizace a další.


Automatizovat pojišťovacího makléře, to je oč tu běží. Jedná se o službu, kam člověk nahraje své stávající pojistné smlouvy a na základě získaných dat dokáže DOK zhodnotit, aktualizovat a v případě potřeby nalézt lepší a vhodnější smlouvy.


Porozumět fakturám a přepsat veškeré důležitosti do účetnictví je další z automatizovaných činností, kterou umělá inteligence zvládá. Zasloužil se o to český startup Rossum, který má pobočku i v San Franciscu a celý tým čítá okolo 30 lidí.


Brněnské Kiwi.com je s ročním obratem přes 20 miliard korun a 1.000+ zaměstnanci jednou z nejrychleji rostoucích tech firem ve střední Evropě. Zabývají se algoritmy pro vyhledávání nejlevnějších letenek a umělou inteligenci používají například pro predikci cen letenek, aby bylo vyhledávání rychlejší a méně výpočetně náročné.


Doporučovací systém na bázi umělé inteligence, to mají na svědomí vývojáři z Recombee. Jejich algoritmy se dají použít od e-shopů po doporučování pracovních pozic, vše šité na míru danému čtenáři.


Samba je marketingový nástroj určený pro e-shopy. Díky umělé inteligenci dokáže lépe cílit na potenciální zákazníky, automatizovaně vytvářet emailový marketing, tvořit kampaně a vytvářet komplexní statistiky.


Podobně jako Samba.ai, i Incomaker se zabývá automatizací marketingu. Posílá personalizované nabídky různými kanály – od SMS, mailů po Viber a sociální sítě. Vše automatizovaně, perfektně zacílené a s detailními statistikami.


Investujete do začínajících firem a potřebujete poradit? Na to se zaměřil startup Decissio, který dokáže analyzovat velké množství veřejných i privátních informací a na základě toho rozhodnout, zda se daná investice vyplatí nebo by bylo lepší investovat do jiného startupu.


Částečně automatizovat HR proces, to byla myšlenka při zrodu FeedYou. Vytvořit chatbota, který dokáže například přes FB messenger provést kandidáta začátkem výběrového procesu. Postupně krom HR vytvořili chatboty pro GDPR, prodej i zákaznickou péči. Jejich zákazníky jsou např. Continental, Jablotron, ČEZ a další.


Brněnská Phonexia vyvíjí neuronové sítě primárně pro analýzu řeči. Jejich řešení lze použít kupříkladu pro převod hlasové nahrávky na text. Svým řešením oslovují vlády i finanční sektor.


Pomocí hlubokých neuronových sítí dokáže GoodVision počítat auta na silnici, analyzovat chování lidí v nákupních centrech (kudy se pohybují) a další činnosti spojené s analýzou obrazu.


U zpracování obrazu zůstaneme. Vývojáři ze SpaceKnow ovšem nepoužívají kamery na Zemi ale ty na oběžné dráze. Pro pořízení snímků spolupracují s firmami jako Nasa, Airbus, Esa a DigitalGlobe, díky kterým mají k dispozici momentálně přes 300 satelitů. Pomocí neuronových sítí dokáží analyzovat velké objekty jako městské zástavby, ústup pralesů ale i menší jako například pohyb krav na rozsáhlých amerických pastvinách.


Druhé místo v soutěži Alexa Price o nejlepšího konverzačního bota vyhrál projekt z ČVUT – Alquist. Úkolem bylo vytvořit umělou inteligenci, která bude schopná vést plynulou konverzaci s člověkem o všemožných populárních tématech, například o filmech, sportech apod.


A na závěr my, pisatelé tohoto článku. Krom zakázkového vývoje Umělé Inteligence se v Alpha Industries věnujeme i vlastním projektům. Náš nejnovější počin je emoční analýza textu, kterou klienti používají například v HR při náboru zaměstnanců nebo pro analýzu veřejného mínění o vybraném produktu. Dále školíme odborníky v oboru Umělé Inteligence a to jak v soukromém sektoru, tak na středních školách.

Diskuze k článku