12 nejzajímavějších českých startupů současnosti

V rámci Global Startups a Tyinternety jsme vedli zajímavou debatu o tom, jaké jsou tedy ty nejlepší české startupy a podle čeho vlastně to „nejlepší“ definovat. Výsledek vidíte níže, rozhodli jsme se vybrat 12 projektů s českým rodokmenem, které jsou svou povahou globální (o lokálních zase někdy jindy) a z různých důvodů je považujeme za nejzajímavější. Seřadili jsme je podle abecedy, aby se nikdo nehádal, a samozřejmě platí, že nám nic neudělá větší radost než vaše komentáře a připomínky. Tak trochu doufáme, že se dozvíme o dalších horkých kandidátech, kteří zatím unikají našim zrakům…

Apiary.io

(Twitter, Facebook)

Zakladatelé: Jakub Nešetřil, Jan Moravec

Nový technologický startup, který rozjela dvojice bývalých zaměstnanců neméně zajímavé společnosti GoodData. Vznikl ve Velké Británii v rámci akcelerátoru Springboard a do technologických firem dodává nástroje pro tvorbu a dokumentaci RESTových API (rozhraní mezi internetovými programy). V nejbližších týdnech bude po měsících vývoje spouštět první veřejnou beta-verzi.

Za krátkou dobu existence se zkušenému týmu podařilo přitáhnout značný zájem potenciálních zákazníků, včetně těch opravdu velkých jako je Twitter. A také investorů, ostatně aktuálně probíhají jednání o zajímavé investici, ale bohužel nesmíme ani naznačovat.

Důvod: Tihle pánové moc dobře vědí, co dělají, a jejich ambice překonávají i ty největší světové konkurenty.

Brand Embassy

(Twitter, Facebook)

Zakladatelé: Vít Horký, Damián Brhel, Martin Ježek

Nástroj komunikace značek se zákazníky na internetu. Každý den identifikuje aktivní zákazníky a pomocí vyškolených reprezentantů značky v podobě brand ambasadorů napojených na online software firmám umožňuje zákazníky oslovit a změřit efektivitu této komunikace. Přesně za dva týdny, 2. května, bude spuštěna nová Brand Embassy, takže se můžeme těšit na spoustu novinek.

Firma je živoucí ukázka toho, jak i zkušení „klasičtí“ podnikatelé mohou využít možností startupového prostředí k nastartování a akceleraci nového byznysu. Tým od počátku přemýšlí ve velkém, aktivně se prezentuje v zahraničí, umí marketing a ví, jak vydělat peníze.

Důvod: Málokdy je vidět taková schopnost sebeprezentace a racionálního byznysového uvažování.

CDN77

(Twitter, Facebook)

Zakladatel: Zdeněk Cendra

Rychle rostoucí Content Delivery Network, která zajišťuje cachování zákaznických stránek a videí do 60+ lokalit po světě. Weby s globální návštěvností tak používají CDN77.com pro zrychlení načítání stránek. Hlavními konkurenty jsou Amazon CloudFront, Akamai či EdgeCast. Po měsíci komerčního provozu (spuštění 1. března) má přes 50 platících zákazníků, ještě během dubna obrat překročí 15 tisíc dolarů. Cílovými trhy jsou zejména USA a Asie.

Trh CDN ročně představuje 2,6 miliardy dolarů a díky nákupu volné konektivity od lokálních providerů nabízí CDN77 o polovinu lepší ceny a hustší pokrytí než konkurence. Mezi klienty patří Geewa se svou Pool Live Tour nebo čínská televize Ntdtv.com a jedná se s řadou velkých společností, které z firmy mohou udělat mezinárodně významného hráče.

Důvod: Spousta zkušeností pomohla k nalezení zajímavého prostoru na trhu a nebývale rychlému růstu od prvního dne. Prostě tvrdý byznys.

Craneballs Studios

(Twitter, Facebook)

Zakladatelé: Jakub Šmíd, Jan Čefelin, Martin Chamrád

Málo známá ostravská firma vznikla před třemi lety jako jedno z prvních českých herně vývojářských studií pro iOS platformu. Zazářili s hrami jako Blimp, SuperFall nebo Super Rope, nejnověji válcují AppStory po celém světě se střílečkou Overkill, kterou si stáhlo více než 9 milionů hráčů.

Důvod: Každá další vydaná hra je úspěšnější než ta předchozí.

CSS Piffle

(Twitter)

Zakladatelé: Lukáš Hurych, Anh Vu Hoang, Petr Brzek, Tomáš Růžička, Viktor Stískala

Před dvěma lety začal tým vystupovat jako společnost abdoc, která tvoří mobilní a webové aplikace. V průběhu času ale přišla nespokojenost s work flow vývoje webů a aplikací, a tak se zrodil nápad na zlepšení. Cílem CSS Piffle je zproduktivnit proces tvorby webu (a zbavit se Photoshopu) a odstranit nedostatky, kterými trpí konkurenční řešení.

Uzavřená beta pro registrované, kterých je již bezmála 10 tisíc, by měla být k dispozici během tří měsíců. Cílem je nabídnout nástroj zdarma a monetizovat pomocí připojeného obchodu s designovými prvky.

Důvod: Nadšený, energický a schopný tým se startupovým duchem. I kdyby jim tenhle projekt nevyšel, nějaký jiný to určitě bude.

Geewa

(Twitter, Facebook)

Zakladatel: Miloš Endrle

Již poměrně letitého tvůrce causal online her proslavilo především jedno jméno: Pool Live Tour. Facebookový kulečník již má přes dva miliony denních hráčů, Geewa se díky němu dostala mezi deset největších facebookových vývojářů na světě a s růstem ještě zdaleka neskončila. Nyní se úspěšně potýká s problémy spojenými s rychlým růstem a jedná s předními americkými venture investory o novém kole financování.

Díky neustálému šplhání ve facebookových žebříčcích směrem vzhůru je jedním z nejviditelnějších českých úspěchů. Pool Live Tour navíc trhá rekordy bez jediného dolaru utraceného za reklamu – i díky tomu, že se v Geewě vše velmi poctivě měří, analyzuje, vyhodnocuje a testuje.

Důvod: Nezdolná firma dvakrát přežila klinickou smrt a neváhala zcela překopat původní model, než se dostavil úspěch. To chce hodně odvahy.

GoodData

(Twitter, Facebook)

Zakladatel: Roman Staněk, Michal Dovrtěl, Zdeněk Svoboda

Čerstvý vítr v oblasti business intelligence a správy dat, která je odvětvím o hodnotě 25 miliard dolarů, přináší v roce 2007 založená společnost GoodData. Agreguje data a poskytuje ultimátní reporty, které pomáhají k efektivnímu řízení firmy. Mezi její zákazníky patří přes 2500 společností včetně Software AG, Time Warner Cable, Capgemini nebo Pandora Media, má 140 zaměstnanců.

Necháme-li stranou startupovému světu již hodně odrostlé „antiviráky“, nemůže se nikdo z našeho seznamu pochlubit většími investicemi. V srpnu společnost získala dalších 15 milionů dolarů pod vedením Andreessen Horowitz, celkem už 28,5 milionu dolarů.

Důvod: Velká motivace „že to jde“ a vzor hodný následování pro všechny s českým pasem.

Madfinger Games

(Twitter, Facebook)

Zakladatelé: Marek Rabas, Tomáš Šlápota, Michal Babjár, Pavel Čížek

Brněnské herní studio vzniklo v květnu roku 2010. Od té doby si jejich hry stáhly miliony hráčů jak na Android, tak iOS platformě. Jejich poslední akční hra Shadowgun je hlavním showcasem herního enginu Unity, vývojáři úzce spolupracují například také s NVIDIA. V tuto chvíli pracují na třech nových titulech – jeden je již ohlášený, jedná se o multiplayerovou verzi Shadowgunu, která vyjde jako samostatná aplikace Shadowgun: Deadzone. Další dva projekty jsou zatím tajné.

Důvod: Madfinger Games jsou technicky jedni z nejvyspělejších herních vývojářů pro mobilní platformu.

Moredays

(Twitter, Facebook)

Zakladatelé: Filip Molčan, Miloslav Novák

Graficky velmi povedený a díky důrazu na zábavnost také uživatelsky přitažlivý organizátor času Moredays již posbíral řadu ocenění za design, kontakty a zkušenosti byl lovit v Silicon Valley a neváhá obrážet jednu zahraniční akci za druhou. Na blížící se konferenci The Next Web (26. dubna v Amsterodamu) představí svou iPhone aplikaci, aplikace pro iPad čeká na schválení.

Důvod: Ambice, potenciál a aktivní přístup ve stylu – co si nedojednám sám a osobně, to nemám.

SocialBakers

(Twitter, Facebook)

Zakladatelé: Jan Řežáb, Martin Homolka, Lukáš Maixner, Jiří Voves

Český analytický nástroj pro práci s daty ze sociálních sítí se dokázal prosadit ve velmi žhavé oblasti. Pokud jste značka, facebookový vývojář nebo třeba marketér, který sleduje svou konkurenci, SocialBakers dodají pro vaše potřeby patřičná data. Zakladatel Jan Řežáb dlouhodobě tvrdí, že data ze sociálních sítí budou v budoucnu stejně hodnotná, jako dnes ropa – pokud to tak bude, jsou vyhlídky SocialBakers rozhodně zajímavé.

Důvod: Mistři marketingu, kteří si ochočili takřka všechna velká tech i jiná média. A umí toho využít.

Tapmates

(Twitter, Facebook)

Zakladatelé: Robin Raszka, Petr Reichl

Zajímavý příběh dovedl oba zakladatele od zakázkového vývoje aplikací až do prestižního akcelerátoru TechStars coby součást týmu, který vyvíjí aplikaci Piictu. Aktuálním modelem Tapmates je vývoj aplikací pro zajímavé startupy výměnou za menší podíl ve společnosti. Kromě Piictu mezi ně patří například aplikace Klip, která na konci roku získala investici přes 8 milionů dolarů.

Důvod: Výhradní český dodavatel pravého amerického hypu a mindsetu ze Silicon Valley. Se vším dobrým i špatným, co k tomu patří.

Webnode

(Twitter, Facebook)

Zakladatel: Vít Vrba

Skromná firma z Brna, která zpřístupňuje tvorbu stránek pro jednotlivce a malé firmy. Jde o komplexní online nástroj pro snadnou tvorbu a správu webových stránek. Webnode vydělává na premium službách, uživatele a zákazníky má z celého světa. Oficiálně byla služba spuštěna v roce 2008, během dvou let získala přes dva miliony uživatelů a celkem už se chlubí pěti miliony. Svého času vybojovala také stříbrné místo v soutěži o nejlepší startup na LeWeb.

Důvod: I na obsazeném trhu se dá uspět ve velkém, od nuly a z malé zemičky.

 

Za spolupráci díky Oldovi Neubergerovi, Jakubovi Svobodovi i samotným startupistům.