10 tipů pro marketing mobilní aplikace

Jenom nápad nikdy nestačí, je potřeba mít i dobře promyšlené promo. Spoléhat na to, že se o vaší mobilní hře, aplikaci či obsahu uživatelé dozví díky šuškandě, je nesmysl. Spoléhat na to, že se dostanete do vybrané společnosti „featured“ aplikací od Applu nebo Googlu také nelze. Některým se to stává (bohužel pro konkurenty), ale nepočítejte s tím, že se to podaří zrovna vám. Co zbývá? Dřina, která se může a nemusí vyplatit.

Protože se propagací mobilních aplikací také tak trochu zabýváme, a protože nám chyběl nějaký souhrnný článek v češtině, rozhodli jsme se udělat takové rychlé overview s pomocí několika našich kolegů, kteří řeší stejný problém (díky Robin Raszka a Flow Studio).

1. Cross-promo

Implementujte si do své aplikace Chartboost a hledejte a aktivně oslovujte další developery z vaší oblasti. Dost možná budete překvapení tím, že to není takový problém, jak by se mohlo zdát. Pro aktivaci cross-proma přes Chartboost ale potřebujete alespoň 20 tisíc otevření aplikace denně (kvalitativní kontrolní mechanismus), což může být problém ode dne nula.

2. PR

Extrémně důležité, zároveň extrémně nevypočitatelné. Kolegové z Flow Studia například u vydání Power of Logic oslovili 350 novinářů a získali pouze deset výstupů. Když jsme spouštěli Spaced Away, výstupů jsme měli přes 50 (i na hodně velkých médiích), ale naopak bez většího efektu na stahování. Robin Raszka z Tapmates v tom má nicméně jasno: „Je to děsně simple – musíš udělat co největší splash v médiích v prvním týdnu a je jedno jak. Nejvíc funguje příběh, kontroverze, prachy a cool mentoři/investoři.“

3. E-mailing

Ať už pro vybrané novináře, fanoušky, ambasadory, kohokoliv… Nástroj starý jak internet samotný stále funguje.

4. Facebook, Twitter, Pinterest

Bez sociálních sítí dnes nejde už nic. Kromě přítomnosti na Facebooku a na Twitteru můžete vymyslet i obsah na Pinterest, který před zhruba 14 dny spustil i speciální firemní profily. Samozřejmě nestačí pouze profily všude založit, ale je dobré pro ně vymýšlet i speciální obsah a starat se o ně. Kromě toho je integrace facebookového SDK klíčem k dalším možnostem úspěchu. Pokud chcete, aby aplikace měla alespoň nějakou šanci na viralitu, bez integrace Facebooku (pozvánky, sharování, open graph akce, incentivizace, apod.) nemáte šanci.

5. Placená reklama

Apple AppStore i Google Play mají jednu neuvěřitelnou vychytávku: nemáte přístup k žádné analytice toho, kolik jste veškerou vaší dosavadní aktivitou dostali lidí na vaší stránku v jednom či druhém App Storu a kolik z nich se konvertovalo do instalací. Nevíte prostě vůbec nic. Jestliže budete platit klasickou displej reklamu, nikdy nezjistíte, kolik peněz se propálilo úplně zbytečně.

Opět přichází na pomoc Facebook. S integrací facebookového SDK a placenou facebookovou reklamou zjistíte u každého přihlášeného uživatele, zda pochází z placené reklamy na Facebooku. Budete to sice vědět pouze u těch uživatelů, které donutíte k přihlášení, ale stejně je to poměrně zásadní změna proti nule.

Kromě Facebooku, můžete opět na placenou reklamu využít Chartboost. S integrací Chartboost SDK a jejich reklamou budete vědět naprosto přesně, kolik jste zaplatili za uživatele. Jenom pro představu, to samé nabízí i iAds a AdMob, nicméně výsledky ani cena nehovoří moc v jejich prospěch (otestováno zatím pouze párkrát, třeba se situace zlepší).

6. Videa

Základ každé propagace: špičkové trailery, teasery, dema. Bez diskuze.

7. Produktový web

Potřeba mít, neinvestovat ale zbytečně moc času a úsilí.

8. Vztahy s lokální pobočkou

Kolegové z Flow Studia doporučují, zvláště česká pobočka Googlu je k vývojářům poměrně hodně vstřícná. Nejlepší by samozřejmě byly i vztahy s Applem, ale k přímým kontaktům se dostávají až ti nejúspěšnější.

9. Soutěže

Nejde ani tak o soutěže pro koncové uživatele (ty nicméně samozřejmě dávají také smysl, určitě ve spojení s Facebookem), ale o soutěžní přehlídky, designové soutěže a podobně. Účast může (a opět také nemusí) vygenerovat buzz, kontakty, partnerství…

10. Fóra

Každá branže má svá důležitá fóra a diskuze, které vás mohou nakopnout nahoru. V herní branži je to například TouchArcade Forum, které vystřelilo do závratných výšin třeba mobilní strategii se slovenským rodokmenem Plague (více o ní v článku Jak morová rána z Česka udeřila na AppStore a zvítězila).

Bonus: Partnerství

„Často se vyplatí najít si partnera, pro kterého má produktu svojí hodnotu,“ říká Petr Fodor z Flow Studia a ví, o čem mluví. Jednu z jejich aplikací podporoval T-Mobile, druhou Vodafone.