10 nejdůležitějších videí z letošního LeWeb

Kromě toho, že Seznam ohlásil zpřístupnění svých technologií pro týmy ze StartupYardu, bylo na LeWeb slyšet i pár dalších zajímavých oznámení a důležitých trendů. Zdaleka jsme nestihli všechny zásadní řečníky, jiné jsme vynechali záměrně (třeba od lidí z Facebooku či Twitteru se moc nedozvíte), ale přeci jen jsme vystopovali pár slibných vystoupení.

1. Hugo Barra, Xiaomi

Jestli toho o Číně zatím moc nevíte, budete asi chvílemi zírat s otevřenou pusou. Počet majitelů smartphonů se zdvojnásobil na 500 milionů jen za posledních šest měsíců (!), obří internetový obchod Taobao, kde seženete prakticky jakékoliv zboží či službu, je dvakrát větší než eBay a Amazon dohromady, spoustu zboží je možné doručit během tří hodin ve dne i v noci, přes kampaň na sociální síti je možné prodat 150 tisíc telefonů za méně než 10 minut, a tak dále… Není divu, že se i šéf vývoje Androidu neváhal odstěhovat do Číny a začít pracovat pro čínského výrobce telefonů. Na východě vyrostla ohromná síla, která už je v mnoha ohledech dál než my.

2. Phil Libin, Evernote

Nový marketing musí být založený na lásce ke značce, říká Libin. Úkolem marketingu Evernote tak není tlačit lidi k tomu, aby platili. To, aby získávali své přátele a známé, je totiž úkolem samotných uživatelů. Úkolem marketingu je naslouchat a dosáhnout toho, aby lidé Evernote milovali tolik, že to udělají. A i když vám někteří příznivci neplatí, neznamená to, že jsou bezcenní, ale jen to, že jste jim nenabídli ten správný produkt. I proto dnes tvůrci téhle mobilní aplikace paradoxně nabízejí i ponožky, brašny nebo hardware. Protože někdo, kdo vám pět let nezaplatil ani těch pár dolarů za aplikaci, vám klidně může dát 500 dolarů za scanner. Pozoruhodná prezentace s řadou čísel o tom, proč se vyplatí neomezovat se na jediný typ produktu, když vás lidé mají rádi.

3. Travis Kalanick, Uber

Oddanosti zákazníků se částečně věnoval i šéf startupu, který se dnes může honosit 500 zaměstnanci a valuací 3,5 miliardy dolarů. Například právě ve Francii chce prý taxikářská lobby protlačit to, že zákazník musí na auto čekat aspoň 15 minut. Auto by tak přijelo třeba za 5 minut, ale pak by na sebe řidič se zákazníkem 10 minut koukali, čímž by se eliminovala jedna z důležitých výhod Uberu. Stalo se ale to, že sami zákazníci se proti útoku na „svou“ službu postavili a celý proces tak přinejmenším zpomalili. Podle Kalanicka je ale schopnost Uberu bleskurychle dodávat auta jen prvním krokem, protože stejně tak bude v dohledné době chtít (opět stejně jako Evernote) dodávat i další zboží a služby.

4. Nick D’Aloisio, Summly

Tenhle sebevědomý osmnáctiletý kluk s úžasným rozhledem si naprosto získal publikum. Už jako mladík se přes léto pravidelně věnoval vývoji aplikací, nejdřív hodně špatných, ale když v patnácti přišel se Summly, ozvali se investoři až z Hongkongu. Mysleli, že za aplikací stojí nějaká firma, a místo toho to byl kluk v pokojíčku. Přijeli, popovídali si s rodiči a investovali 300 tisíc dolarů. A když bylo Nickovi 17, prodal Summly do Yahoo, údajně za cenu kolem 30 milionů dolarů. Zajímavé jsou například jeho postřehy k fenomenálnímu úspěchu Snapchatu, který jako každý správný teenager sám používá. Permanence obsahu podle Nicka není přirozená, protože ani lidský mozek tak nefunguje a pamatuje si jen něco. Dnes se všechno indexuje, ale řadu věci si člověk ani nechce pamatovat a koncept dočasného obsahu proto má šanci stát se významným trendem.

5. Robert Scoble a Andy Grignon

Technologický hipík Robert Scoble předvedl tradičně poutavou prezentaci o tom, co na nás chystá blízká budoucnost spojená se sledováním nespočtu dat o nás samotných, zajímavější ale byla její druhá půlka. To se pozornost přesunula na tým Eightly, za kterým stojí lidé podílející se například na vývoji iPhonu či iPodu. Jde o úplně nový způsob tvorby digitálního obsahu, jakýchsi mikrostranek, který probíhá jako specifická hra s kartami na tabletu. Výsledek vypadá dokonale na jakémkoliv myslitelném zařízení a celé je to natolik… jiné, že šlo rozhodně o jednu z nejzajímavějších věcí na LeWebu.

6. Guy Kawasaki

Řada lidí už se Kawasakiho přejedla, v jeho vystoupeních nicméně pořád najdete řadu dobrých postřehů k sociálním médiím a podnikání. Namátkou? Máte-li globální publikum na Twitteru, nebojte se postovat jeden příspěvek i 4x za sebou každých 8 hodin, abyste zasáhli každé časové pásmo – reakcí budete mít násobně víc a jen pár stížností. Jako šéf firmy nikdy nechtějte po lidech (včetně zákazníků) nic, co byste sami neudělali. Jako Evropané se neomezujte jen hloupými americkými nápady. A nedivte se, když se američtí investoři nepřetrhnou. Jak Kawasaki říká: můžu během hodiny přijít o tolik peněz doma, že nevím, proč bych kvůli tomu měl letět přes půl světa… a taky radši přicházím o peníze na věcech, kterým rozumím. A jako bonus dostanete historku s příliš malým ručníkem.

7. James Park, Fitbit

Věřili byste, že většina lidí, kteří začnou měřit a plánovat svou aktivitu s pomocí náramku Fitbit, je po pár týdnech o 30 až 40 procent aktivnější? Parkovu prezentaci vybíráme jako zástupce trendu, který se nesmírně silně prolínal celou konferencí – wereable technology. Mezi další zajímavé firmy z téhle oblasti patřili třeba OMsignal (na tohle téma píšou i zajímavý blog), tvůrci chytrého oblečení, které snímá nespočet informací bez jakýchkoliv drátů či krabiček. Nebo krabička Narrative, která automaticky fotí každých 5 vteřin a následně skrze aplikaci v telefonu vytvoří výběr toho nejlepšího z jakékoliv akce nebo třeba celého dne (na Kickstarteru tvůrci vybrali přes 500 tisíc dolarů).

8. George Colony, Forrester

Šéf jedné z nejznámějších analytických firem se, stejně jako mnozí další řečníci, věnoval stále větší síle a náročnosti zákazníka. Na rozdíl od mnohých dalších řečníků ale měl za sebou taky spoustu tvrdých čísel. Je zajímavé sledovat například to, jak rozdělení vašich zákazníků podle využívaných operačních systémů na jejich telefonech vypovídá o tom, jak moc se budete chtě nechtě muset přizpůsobit jejich měnícím se digitálním požadavkům.

9. Ramon de Leon

Tenhle social media kazatel sice kadencí svého projevu připomíná spíš náboženského fanatika, ale pro zpestření je to rozhodně zajímavá podívaná. Zaměřuje se především na to, jak bude přemýšlet a fungovat generace dnešních malých dětí ve chvíli, kdy se z nich jednou stanou zákazníci. A co budou muset značky podstupovat, respektive měly by už dnes, aby si je získaly na svou stranu. Pokud video budete brát hlavně jako motivační, udělá vám nejspíš radost.

10. Jan Řežáb, Socialbakers

Tahle prezentace zas tak moc nového nepřinesla, ale jelikož šlo o jediné české želízko v ohni, neměli bychom ji minout (bohužel záznam na YouTube ještě není). Hlavní sdělení je jasné – naprostá většina reklamy na Facebooku je dnes v news feedu, a ten, kdo s ní nebude také pracovat, prostě brzy nebude mít šanci se svým obsahem prorazit. I proto, že běžný uživatel dnes už sleduje 150 stránek. Dobrý obsah se tak stává hlavně základem pro reklamu, která je stále více sociální. Právě sociální reklamu obsah táhne, bude to ale čím dál víc platit i pro digitální reklamu obecně. A mimochodem, mrkněte na Twitter stránku KLM, kde každých 5 minut updatují fotku na profilu s informací o tom, do kolika minut právě odpovídají na dotazy. Fascinující.

Teoreticky jsme sice měli i českého zástupce mezi finalisty startupové soutěže, Droid Translater se ale nakonec ukázal být ukrajinským projektem, který v Česku jenom sídlí. Pitch se silným ruským přízvukem byl docela špatný a samotný produkt taky neoslnil, takže to bohužel nakonec moc dobrá reklama nebyla…