10 českých startupů se zkušenostmi ze Silicon Valley: Proč tam (ne)jít a jak se prosadit

Silicon Valley. Zdroj: Flickr.com Christian Rondeau

Go big or go home, Silicon Valley bubble. Silicon Valley je zřejmě nejznámější startupový hub na světě. Každý startup zde chce prorazit s vidinou úspěchu po vzoru Marca Zuckerberga. Proč taky ne, po celé oblasti najdete pobočky těch největších globálních technologických hráčů jako je TESLA, Facebook, Google, Apple, Intel, Microsoft a mnoho dalších. Uspět se ale podaří pouhým 2 % z odvážných, i přes tak vysoce konkurenční prostředí láká Silicon Valley tech startupy z celého světa.

Čím je Silicon Valley specifické? SV dostává 37,8 % ze všech US venture fundingu, konverzace s většinou lidí, které potkáte se bude točit okolo startupu – jeho budování, spuštění, raisingu a product brandingu. Celá oblast pak shlukuje na jednom místě zástupce startupů, soukromých investorů a investičních fondů, vládních organizačních složek, akademické půdy, korporátních celků, technologických a inovačních center.

Díky své flexibilní, nevyzpytatelné a dynamické povaze nemá ekosystém v Silicon Valley téměř žádné limity a nabízí spoustu investičních, distribučních a obchodních příležitostí pro startupy z celého světa. I když budování vztahů zde může být náročnější, podnikatelé jsou obecně otevřenější, ale šanci zaujmout máte vždy jenom jednu. V srdci Silicon Valley v San Francisku se již pravidelně koná také jedna z největších technologických konferencí na světě – TechCrunch Disrupt.

Silicon Valley je Mekkou startupového světa, proto není divu, že i ty české to tam silně táhne. Aby se ve světovém měřítku dokázaly lépe prosadit, agentura CzechInvest organizuje několik programů na jejich podporu. Partner CzechInvestu v Silicon Valley, Alfredo Coppola, Co-CEO, US Market Access Center sám konstatuje a vyzývá české startupové prostředí: „Silicon Valley hledá nejžhavější a nejinovativnější startupy, které se zapojí do dynamického tech ekosystému v širokém spektru odvětví včetně robotiky, umělé inteligence, big data, IoT a další. Máte na to, abyste dokázali prorazit na tomhle bláznivém trhu?“

Zkušenosti českých startupů

V Těchinternetech jsme oslovili desítku českých startupů, které do Silicon Valley vyjely právě díky pomoci CzechInvestu, který startupům pomáhá v expanzi na zahraniční trhy. Na zkušenou vyjely startupy od těch nejmladších, které na vlastní oči zažily, jak to v Silicon Valley chodí, až po ty zkušenější, které tam odjely rozšířit své aktivity v dlouhodobém měřítku. Aby mohly inspirovat i ostatní, zeptali jsme se na tři nejdůležitější otázky. Konkrétně:

1. Proč jste se rozhodli právě pro Silicon Valley?

2. Jak se dá ve Silicon Valley v tak velké konkurenci uspět, které jsou ty hlavní rozlišující faktory?

3. Jakým startupům byste cestu do Silicon Valley nedoporučovali?

CzechAccelerator: Při účasti v aktivitě CzechAccelerator čeká tříměsíční akcelerační program v zahraničním inkubátoru v destinaci Silicon Valley, New York, Singapur nebo Londýn plný mentoringu a poradenství od lokálních expertů, workshopů, networkingových akcí a dalších služeb s tím spojených. Do aktuální výzvy programu je možné se přihlásit do 16. listopadu 2018. Základním benefitem je uhrazení i 100 procent nákladů na pronájem kanceláří. Následující startupy se programu účastnily od září do listopadu letošního roku.

Martin Stoila – XLAB

1. USA jsou největší ekonomikou na světě a zároveň nejzajímavějším trhem v našem odvětví. Silicon Valley a celé západní pobřeží jsou jedním z nejdůležitějších center technologického a zábavního průmyslu s velkou koncentrací našich potenciálních zákazníků. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli pracovat na otevření pobočky v této části světa.

2. Nejdůležitější je dlouhodobá fyzická přítomnost na místě. Bez ní mohou zahraniční firmy jen těžko uspět. Vybudování sítě relevantních kontaktů je dalším krokem k úspěchu. Nějaký čas to potrvá, takže firmy musí být připraveny investovat nemalé částky a je třeba počítat s tím, že náklady na život jsou v SF enormně vysoké. Je to klišé, ale být na správném místě ve správný čas zde platí stejně, jako kdekoliv jinde. Štěstí je však třeba jít naproti tvrdou metodickou prací.

3. Pro každého to může být cenná zkušenost, avšak je třeba mít na paměti, že Silicon Valley je především technologický hub. To znamená, že fyzické produkty nesouvisející s novými technologiemi mohou své místo na trhu hledat o dost delší dobu a může pro ně být vhodnější zaměřit svoji pozornost a finance na jiná města.

Barbora Jeřábková – Autolift

1. Na výběr byly celkem 3 destinace (Silicon Valley, New York a Singapur), ze kterých se nám právě Silicon Valley zdálo nejvíce relevantní. Nejenom že je startupovou Mekkou (takže kde načerpat více zkušeností a kontaktů, než právě tam?), ale hlavně leží v Kalifornii, ze které jsme dostávali nejvíce poptávek po našem výrobku.

2. Náš produkt je velmi specifický a originální, takže by se dalo říci, že nemáme nikde na světě přímou konkurenci (kromě čínských kopií). Tento fakt ale samozřejmě není žádným obecným návodem na úspěch a v podstatě s úspěchem nemusí ani souviset. Obecně si spíše myslím, že konkurence není úplně na škodu a u ostatních (převážně IT) produktů, se kterými jsme se v SV setkali, bude záležet převážně na teamu a samozřejmě také trochu na štěstí. K čemu je vám skvělý produkt, když nemáte team, který se postará o jeho marketing, sales, customer service apod.?

V SV lze nasbírat velkou spoustu zajímavých kontaktů, které Vás mohou posunout dál, pokud s nimi ale nepracujete, jsou vám samozřejmě také na nic. Všechny faktory je tedy třeba spojit s velkou pracovitostí a silnou vůli… jedině tak lze podle mého názoru v SV uspět.

My tam strávili pouze 3 měsíce, takže jsme teprve na začátku dlouhé cesty, toto jsou ale základní poznatky, které jsme zatím získali.

3. Asi startup, který je na úplném začátku a nemá ještě jasně definovaný produkt, případně nemá žádné zkušenosti z jiných trhů. Ale jak říkám, je to hodně o teamu, s dobrým teamem lze zvládnout úplně vše [úsměv].

CzechStarter: Program pomáhá získat know-how od zkušených podnikatelů, kteří posouvají začínající podnikatelé dál. Sedm měsíců tak v České republice dostávají rady od široké sítě mentorů a poradců, od sestavení business plánu po rady v oblasti ochrany duševního vlastnictví. Pro ty nejlepší je pak připraven dvoutýdenní inkubační program v Silicon Valley (dotazované start-upy se ho účastnily od 10. do 21.září 2018), kde mohou načerpat nové zkušenosti a kontakty a nahlédnout do podnikatelského ekosystému vyspělého trhu.

Michal Tresner – ThreatMark

1. Pro nás to byl dobrá zkušenost ze dvou důvodů. Zaprvé jsme se chtěli setkat s našim globálním partnerem, který má právě velkou pobočkou ve Valley. Domlouváme zrovna projekt pro americkou vládu. A za druhé jsme chtěli otestovat reakce amerických investorů na naší firmu, nápady a prověřit možnosti trhu.

2. Konkurence je tu opravdu veliká, ale člověk se toho nesmí zaleknout. V Americe je ve zvyku hodně přifukovat realitu. U nás máme klidně mnohem lepší řešení i pokročilejší firmu, ale neumíme to tak prodat. Pokud bych tedy něco měl doporučit české firmě, která vyráží do USA, tak je to naboostovat sebevědomí a nebát se svoje nápady a řešení bombasticky prodat (myšleno prezentovat).

3. Doporučil bych to každému. Když opravdu čas ve Valley využijí naplno a budou se potkávat s lidmi a diskutovat, je to přínos pro každého. Pokud bych přece jen měl někoho odradit, tak jsou to nápady, které není lehké škálovat nebo je jejich škálování vydlážděné prací (servisní typ byznysu). Budou tu narážet na nezájem investorů a obtížně získají místní zákazníky, zvlášť jestli mají reference jen v Česku.

Tomáš Hejč – SuperKódeři

1. Vyhodnotili jsme to jako dobrou příležitost, jak se seznámit s businessem v Silicon Valley a rozšířit síť kontaktů.

2. Dobrý tým, dobrý nápad – nicméně je to hlavně to messagingu a odlišení od ostatních. Samozřejmě všechny zajímají v prvé řadě peníze. Orientace na peníze je tam cítit všude.

3. Vždy záleží na cílech. Umím si představit, že i startup s lokální ambicí si může odvést zkušenosti.

Ján Vorčák – Webscope

1. Rozhodli jsme se pro SV, nakolik je to jedno z nejinovativnějších míst na světě a chtěli jsme poznat jiný mindset a jiné způsoby, jak řešit problémy spojené s podnikáním.

2. Na tuhle otázku si dovolím neodpovídat. Nejsme až v tak pokročilé fázi projektu, abychom byli kompetentní na ni odpovídat. Myslím, že ta otázka je spíš určena firmám, které už jsou v SV zaběhnuté.

3. Zúčastněné startupy byly v různých fázích, myslím, že nejvíc to pomohlo těm, které už byly zaběhnutější a větší. Asi bych nedoporučil účast firem, které jsou v příliš brzké fázi (například nemají MVP, první platící klienty).

Lukáš Pour, Statusdroid

1. V Silicon Valley jsme krom zkušených mentorů hledali kontakty na možnou spolupráci. Věřili jsme také, že výrazná startupová komunita v dané oblasti nám umožní se rychleji spojit se správnými lidmi, což se nám potvrdilo. Chtěli jsme si také porovnat dvě různé oblasti USA, protože v New Yorku jsme již kontakty navázali

2. Jako hlavní faktory na úspěch bych vnímal:

  • nebát se být drzý a setkávat se s kontakty, které mohou něco pro váš byznys přinést
  • přijít s něčím odlišným a zajímavým
  • umět to prodat a nastavit vše tak, že zákazník pochopí i bez vysvětlení

3. Žádnému, cestu do Silicon Valley či obecně USA bych doporučil všem společnostem, které mají zájem vstoupit na jakýkoliv zahraniční trh. Doporučil bych to i českým společnostem, které takové ambice nemají, ale věřím, že si přivezou další nápady na inovaci jejich společnosti.

CzechDemo (Dotazované startupy se účastnily například TechCrunch Disrupt San Francisco 2018): Program nabízí jedinečnou možnost zúčastnit se vyhlášených mezinárodních startupových akcí, na kterých mají startupy příležitost prezentovat svůj produkt/službu. Navíc se zde můžou ucházet o zájem investora získat zpětnou vazbu na svůj produkt od lokálního publika či během networkingu navázat důležité kontakty Na obdobnou největší asijskou konferenci SLUSH TOKYO je  je možné se přihlásit do 22. listopadu 2018.

Barbora Malaníková – miomove

1. Vzhledem ke specifikaci našeho produktu (chytrá stélka pro analýzu došlapu), je pro nás americký trh mnohem zajímavější, lidé zde jsou mnohem otevřenější novým technologiím a mají rádi přehled o všem, co dělají, mají rádi aplikace, které je hlídají. A Silicon Valley je kolébka startupů a nových technologií.

2. Myslím, že největší síla je ve způsobu prezentace projektu, i když máte skvělý nápad, který třeba může zachránit svět, ale neumíte kolem toho udělat tu správnou show, těžko se vám bude prosazovat a hledat investora. TechCrunch byl plný SW a různých aplikací a konceptů, a my jsme jako jedni z mála měli skutečný prototyp stélky, na který si návštěvníci mohli „sáhnout“ a sami vyzkoušet, jak funguje. Bez toho bychom tam nejeli a myslím, že právě tím, jsme zaujali. Je to o tom vzbudit v lidech nějaké emoce, dát jim zážitek.

3. Asi jak jsem zmiňovala v předchozí odpovědi, je důležité mít něco hmatatelného, co si lidi budou moct sami vyzkoušet a vědět co od pobytu tam chcete. US trh je hrozně rychlý a každý den se mění a přicházejí nové projekty. My jsme na prototypu pracovali cca 2 roky a jet tam bez něj, by pro nás nemělo moc velký smysl. Takto jsme dostali skvělou zpětnou vazbu v podobě zájmu US trhu a nových kontaktů, což je pro nás potvrzení toho, že jdeme správným směrem.

Eliška Tomsová – OctoGeo

1. MapTiler má velký zájem a potenciál na americkém trhu. Silicon Valley je pro nás vstupní branou na americký trh s velkým potencionálem navázat nové obchodní kontakty a spolupráce.

2. Výhodou MapTileru je, že si zákazník, ať už společnost či jednotlivec může přizpůsobit naše mapy svým potřebám a svému brandu s naší pomocí a supportem. Jako velký rozlišující faktor tedy bereme osobitý přístup ke každému ze zákazníků, ať už produktem jako takovým nebo zákaznickým servisem a technickou podporou.

3. Cestu do Silicon Valley bychom nedoporučovali startupům, které nechtějí investovat do svého marketingu, který je důležitým prvkem prezentace v Silicon Valley, ať už formou roll-upu, brožur či letáků a prezentací. Při prezentaci v Silicon Valley je důležité zaujmout, tedy i zvolit vhodné prostředky propagace s údernými a vhodně targetovanými texty.

Petr Neméth – Dataddo

1. Silicon Valley je na celém světě pravděpodobně nejkompetitivnější prostředí pro technologické firmy. Protože my jsme technologická firma s globálním produktem, představuje pro nás přítomnost v Silicon Valley, místní konkurence a blízkost zákazníků důležitý impuls dalšího rozvoje našeho produktu po funkční a obchodní stránce.

2. Náš produkt je zaměřen na trh, který už dnes je celosvětově poměrně velký a v několika dalších letech se bude vyznačovat vysokým růstovým potenciálem. Samotná existence konkurence proto pro nás nepředstavuje existenční problém, naopak jsme rádi, že máme možnost srovnání. Přítomnost v Silicon Valley je pro nás především vstupní branou na severoamerický trh, který vzhledem ke své velikosti a očekávanému růstu, umožňuje poměrně úzkou specializaci našeho produktu.

3.Pro získání inspirace bych cestu doporučil každému, zdejší atmosféra, možnosti získání kontaktů a „mindset“ je něco nenapodobitelného. Z obchodně-produktového hlediska, bych byl střízlivý v přínosech pro firmy, které se plánují orientovat převážně na český, potažmo CEE trh. Mimo neporovnatelnou velikost trhu, existují nuance, které často znemožňují jednoduché přenesení vyprecizovaného obchodního modelu z CEE trhu a opačně.

Diskuze k článku