Zajímavé myšlenky a přednášky letošního The Next Web

Na The Next Web nás letos plně pohltily startupy, takže jsme nestihli ani polovinu přednášek, které jsme si naplánovali. Naštěstí jsme ale přeci jen neprošvihli všechny, protože někteří řečníci opravdu stáli za to. Ať už to byly příběhy osobní, firemní nebo čistě myšlenkové, o motivující příklady a inspirativní koncepty nebyla nouze.

 

Jak to celé začít? Na konferenci bylo hodně řečeno na téma odhodlání, které je nedílnou součástí úspěchu. Skvělou ukázku předvedl Joe Gebbia, který prezentoval pozoruhodný a nepříliš známý příběh Airbnb. Startup, který se zrodil v obýváku partě studentů bez peněz, aby po první chvilce slávy zase rychle splasknul, nakonec získal peníze na rozjezd i pozornost investorů tím nejabsurdnějším způsobem – prodejem cereálií.

Mimochodem je to také zajímavá lekce z toho, že důležitější než urputný boj o pozornost médií nebo vymýšlení novinek od stolu během programování je potkávání se s vlastními zákazníky a poznávání jejich potřeb.

Dokonalým příkladem, jak se má nakládat s neúspěchem, je také Frank Thelen. Spíš než samotné téma jeho přednášky nás totiž zaujal jeho podnikatelský příběh. Frank odjakživa dělal jedinou věc, zakládal firmy a byl v tom dobrý. Ale když se sejde několik nešťastných událostí a neuvážených rozhodnutí, i ostřílený a prosperující profesionál může rázem skončit v bankrotu s milionovým osobním dluhem.

Jenže když si uvědomíte, že nic jiného než zakládat firmy stejně neumíte, je vlastně další krok docela jednoduchý. A jde to.

Gabe Zichermann: Hraním k vyšší inteligenci

Do skutečného světa se prvky gamifikace dostávají jen pomalu, mnoha lidem ale tahle magická představa nedá spát. Pokud jste snad vůči gamifikaci i vy trochu ochladli, skvělá přednáška Gabea Zichermanna vám zaručeně vrátí nadšení. A jestli jste o gamifikaci dosud mnoho neslyšeli, lepší úvod nenajdete. Jak to, že dvanáctiletý dokáže napoprvé přistát s letadlem? Jak si hraním prokazatelně zvýšit inteligenci a zlepšit schopnost řešit problémy? Jak v praxi zlepšit svět kolem nás? Odpovědi jsou na dosah a ano, souvisí to s herními mechanismy.

Mimochodem, svou lekci si zde mohou najít i marketéři. Podle Zichermanna jsou zákazníci nejlépe motivováni čtveřicí odměn: statusem (vyzdvihnutí a ocenění), přístupem (kam se běžně nedostanou), mocí (vliv na dění a ostatní lidi) a věcmi (dárky). Přesně v tomto pořadí, tedy od nejsilnější k nejslabší a přitom od nejlevnější k nejdražší.

Snad každý dá před pouhou kávou zdarma přednost schopnosti předběhnout frontu, i když si pak kávu musí zaplatit. Přestože je to ekonomicky nevýhodné a několik minut našeho času objektivně nemá žádnou hodnotu. Jenže lidé se rozhodují podle emocí a “free shit” se prostě přeceňuje.

Matt Barrie: Armáda čeká na váš povel

Šéfa největšího světového tržiště s prací Freelancer rozhodně nelze obvinit z toho, že by pro svou vizi nového pracovního trhu budoucnosti neměl v ruce podklady. Skrze službu již protekly zakázky za 126 milionů dolarů (skoro 2,5 miliardy korun) a na každou poptávku zadavatelé získávají průměrně 60 až 80 nabídek.

Dnes už navíc zdaleka nejde jen o poptávání grafického designu nebo překladů. Skrze Freelancer už byl objednán a dodán návrh funkční buginy a mnoho druhů zakázkového hardware, matematické modely, architektonické návrhy, rapové písně, projekty z oblasti chemie či biotechnologie a mnoho dalšího. Podle Barrieho jde ale také o skvělý způsob, jak využít sílu davu k propagaci rozjezdu nového podnikání.

V době snadno dostupných internetových nástrojů zdarma či za minimální ceny lze nový byznys rozjet doslova z kreditky. A problémem díky projektům jako je Freelancer nejsou ani lidské zdroje. Například služba Digg vznikla za 60 dolarů jen díky outsourcingu. Podobně jako společnost PC Tools – software si nechala dodat za 1000 dolarů, po šesti letech byla prodána za 300 milionů.

Samotný Freelancer vyhlásil před časem soutěž o 25 tisíc dolarů pro ty uživatele, kteří nejlépe zpropagují jeho značku. Výsledkem byly stovky realizovaných nápadů a akcí, které zahrnovaly kromě originálních billboardů nebo happeningů pod vodou i ve vzduchu třeba průvod stovek lidí s transparenty a tričky s logem Freelanceru. Barrieho vzkaz tedy zněl jasně: dnes už stačí vydat povel a věci se dají do pohybu.

Mark Randall: Neúspěch jsou data

Své pojetí inovace představil na konferenci také vrchní stratég Adobe. Možná trochu překvapivě neváhal hned zpočátku rozcupovat tolik populární brainstorming. Naprostá většina studií podle něj ukázala, že je tento postup méně efektivní než samostatné soustředění se na problém. Doporučuje proto raději takzvaný solo-storming, kdy si lidé nejprve promyslí své koncepty, které pak podrobí kritické diskuzi.

I Randall se zabýval vypořádáním se s neúspěchem, který je nedílnou součástí inovace. Jediný skutečně škodlivý neúspěch je podle něj ten pomalý, neuspět rychle znamená učit se a získat spoustu dat v krátkém čase. Protože neúspěch jsou data a rychlost je inovace.

Zároveň coby bývalý profesionální kouzelník představil i svou vlastní formuli pro úspěšný inovativní projekt – magii, emoci a smysl. Magie znamená vrátit se k dětské schopnosti přijmout představu, že všechno je možné, kterou v dospělosti ztrácíme. Tu nám mimochodem vracejí právě kouzelníci a také technologie.

Na začátku každého produktu je pak emoce. Ještě než má nový produkt jakékoliv konkrétní rysy, cítí ho v sobě jeho autor jako emoci, pocit budoucího používání. A tento popud nelogické části mozku je třeba chránit a v jádru projektu ho vždy uchovat. Pro úspěch je pak klíčový i přirozeně sdílený smysl, účel – a to mezi tvůrci, zákazníky i lidmi obecně.

Robert Scoble: Budoucnost je kolem nás už dnes

Pro mnohé byla tato přednáška s ohledem na velká očekávání možná trochu zklamáním, zajímavým způsobem ale ukazuje, jak se pohledem na divné služby současnosti můžeme dozvědět více o běžných službách budoucnosti. Jak bude vypadat náš běžný život za deset či dvacet let a kdo již dnes pracuje na tom, aby nahlodal bariéry toho, co je považováno za normální?

Ať už se ztotožníte se Scobleovým tvrzením, že soukromí je přežitek, který budeme muset všichni zahodit a ani sdílení těch nejosobnějších detailů nám nebude vadit, nebo ne, vyjmenované služby dost možná ukazují realitu světa roku 2030. A jak Scoble říká, problémem pak nebude nechuť ke sdílení, ale spíš až zničující závislost na něm.

Takže se raději připravte a podívejte se třeba na Placeme, Icontrol, Primesense, Datasift, Zaarly, Karma, Showyou, Waze, Highlight, Sawbuck, Glympse nebo Empatica.

Ross Dawson: Síla davu

Všech osm největších značek světa používá crowdsourcing ve svém marketingu a nové možnosti využití davu se stále objevují také v oblasti práce, byznysu, financování, médií, reputace a mnoha dalších. A to všechno je jenom začátek, alespoň podle Rosse Dawsona. Právě slovo “crowd” bylo dalším velkým tématem The Next Web a s ním také náš výčet uzavřeme.

Doufáme, že stejně jako my teď máte o čem přemýšlet.

 

 

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Seznam nejvlivnějších evropských akcelerátorů

Během posledního roku připravoval americký Kauffman Fellows Program průzkum světových inkubátorů a akcelerátorů začínajících startupů, soustředil se přitom hlavně na Ameriku a Evropu. Právě evropský žebříček, který by nás mohl zajímat vůbec nejvíc, byl včera konečně představen. První byl Seedcamp, nejvíc míst obsadil Startupbootcamp.