Užít si a přežít: Příběh NaviRider, českého Waze pro motorkáře

Od navigace až po vlastní IoT zařízení, který zlepší zážitek motorkářů z jízdy a pomůže jim zlepšit jejich styl, což vede také k vyšší bezpečnosti. Vojta Knězů z Prahy rozbíhá NaviRider, který se aktuálně chystá na první ostrou sezónu. Neoficiální motto zní: „Užít si a přežít.“

Vojta Knězů se do rozběhu svého motorkářského startupu pustil v téměř čtyřiceti letech. Pracovní zkušenosti předtím sbíral třeba v Systinetu nebo při zakládání vlastní firmy DoxoLogic. Tu v roce 2013 prodal společnosti Servodata a zůstal zde jako šéf IT architektů.

Koníček a byznys v jednom

Jak ale sám říká, časem mu chybělo opravdové uspokojení z práce, a protože celý profesní život řešil jen B2B segment, rozhodl se přejít do oblasti zaměřené na koncové uživatele. Zároveň spojil svůj koníček s podnikáním. „Před několika lety jsem si splnil svůj sen a začal jezdit na motorce. Moje okolí z toho úplně nadšené nebylo,“ přiznává Knězů s úsměvem.

Vojta Knězů

Zaměření na motocyklový trh je perspektivní. V Evropské unii je více než dvacet milionů registrovaných motocyklů (mopedy nepočítaje), ve Spojených státech kolem devíti milionů. Motorkáři z těchto regionů používají své stroje jako volnočasový koníček a jsou obvykle finančně zabezpečeni, takže rozjezd podnikání v tomto oboru dává smysl.

Tak se ve zkratce dá popsat zrození startupu RightRider vyvíjejícího projekt NaviRider. V něm jde o spojení mobilní a webové aplikace s plánovaným IoT zařízením – jinými slovy ucelenou platformu pro motorkářské výlety s akcentem na bezpečnost. Ale hezky popořádku.

Že taková platforma na trhu chybí, si Knězů poprvé uvědomil, když na motorce začal sám jezdit. „Motorkáři mají rádi klikaté cesty s dobrým povrchem. I já sám jako začátečník jsem nevěděl, kam bych měl na motorce vyrazit, abych si jízdu opravdu užil,“ popisuje v rozhovoru pro Tyinternety.

Proto NaviRider původně vznikl jako navigace s informacemi o možnostech jízdy, kvalitě silnic a zejména možností tyto informace navzájem sdílet, podobně jako to dělají řidiči v rámci aplikace Waze. Ta ale není pro motorkáře úplně vhodná, protože naviguje nejkratší, nikoliv nejhezčí trasou.

Užít si a přežít

Zároveň motorkáři často řeší jiné problémy než lidé za volantem. Příkladem může být jemný štěrk využívaný jako záplata cest. Zatímco auto po něm přejede relativně bez problémů, pro motorkáře představuje nebezpečí uklouznutí. Právě bezpečnost je druhým hlavním prvkem NaviRideru. Sám Knězů na motorce zažil nehodu, která ho přinutila nad touto otázkou více přemýšlet.

„Na motorkách jsme strašně křehcí. Statistiky jsou odstrašující, třeba při cestě do práce na motorce je třicetkrát vyšší pravděpodobnost úmrtí než při cestě autem. Že jsou motorkáři dobrovolní dárci orgánů, to nikdo z nás neslyší rád,“ říká Knězů s tím, že neoficiálním mottem NaviRideru tak je „užít si a přežít“.

Aplikace proto přijde s několika bezpečnostními vlastnostmi. Kromě upozornění o stavu cest od jiných řidičů dokáže v případě nárazu nebo pádu z motorky sama zavolat pomoc. V první verzi zkontaktuje přátele, v budoucnu by mohla být přímo napojena na záchranáře.

Dalším doplněním souvisejícím s bezpečností pak bude sdílení informací o stavu vozovky (díky otřesům gyroskopu v mobilu) nebo sdílení polohy motorkáře například s rodinnými příslušníky. „Někdy je otrava dávat během cesty každou chvíli blízkým vědět, že jste v pořádku,“ vysvětluje Knězů.

Konečnou vizí je vyvinutí vlastního IoT přístroje, díky kterému bude možné komunikovat nejen s motorkáři, ale i se samotnou motorkou. Sběr informací z řídicí jednotky motorkářům pomůže zlepšovat techniku jízdy. Při ní totiž nejde jen o čas nebo rychlost. „Všichni motorkáři jsou v podstatě amatéři. Autoškoly jsou při výuce jízdy na motorce úplně nedostatečné, v podstatě tě jen naučí udržet se na ní. Proto je naším dalším cílem nabídnout motorkářům možnost zdokonalovat se každou jízdou,“ popisuje Knězů.

První sezóna naostro

Představení vlastního zařízení je zatím dlouhodobým plánem. Aktuálně se NaviRider připravuje na zahájení motorkářské sezony, přičemž první vlaštovky se začínají objevovat v březnu. Do začátku plné sezony chce pak tým stihnout další zlepšení tras a také nabídnout navigaci offline. Velkou pomocí je inkubační program evropské vesmírné agentury ESA BIC, který v České republice zajišťuje agentura CzechInvest. NaviRider inkubuje pražská pobočka ESA BIC.

Pro NaviRider je letošní sezona první v ostrém provozu, aplikaci pro iPhone totiž představil v loňském létě a verzi pro Android až v září, kdy sezona končila. Za několik měsíců fungování získal několik tisíc uživatelů zejména z České republiky, která ve spojení se Slovenskem slouží jako testovací trh. Letos je cílem oslovit uživatele v motorkářských velmocích jako Itálie, Německo, Španělsko, Francie nebo Spojené státy.

Startup spolupracuje i s velkými jmény, například s německou společností Bosch. Ta dodává pro motocyklové výrobce vestavěné displeje s vlastní softwarovou platformou mySPIN. NaviRider na základě dohody s Boschem upravil svoji aplikaci, která tak poběží na řadě nových modelů motorek.

Další podobná partnerství plánuje Knězů uzavřít v Japonsku, která je díky velké čtyřce (Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha) světovou velmocí ve výrobě motocyklů. „S pomocí programu CzechDemo se koncem března chystáme na Slush Tokio. CzechInvest nám pomohl s networkem a dojednáním schůzek s lidmi z průmyslu, přičemž finančně pomohou s proplacením poloviny cestovních nákladů a 75 procent nákladů na prezentaci nebo vstupy,“ popisuje Knězů.

Celkově však pro ně ale asijské trhy moc zajímavé nejsou. Zejména v zemích jihovýchodní Asie totiž lidé motocykly využívají na klasické dojíždění do práce nebo cestování po městě. „My se zaměřujeme spíš na motorkáře, kteří si jízdu užívají a berou ji jako koníček. Naším cílem je proto stát se pro motorkáře trojím partnerem – parťákem spojujícím s dalšími motorkáři na cestách, trenérem jízdy a navigátorem,“ dodává Knězů.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Startup Weekend Košice: Nakopni svoj biznis za 54 hodín

Máš dobrý nápad a nevieš, ako ho pretaviť do reality? Si kreatívny, proaktívny a naklonený myšlienke startupov? Víkendový biznis maratón Startup weekend Košice je ako stvorený pre Teba! Ano, čtete správně, pozvánku na košický Startup Weekend jsme se rozhodli nepřekládat a můžete si ji vychutnat v originálním znění.