Summer of Startups začalo, investoři ukázali trumfy

Desítky lidí si přišly poslechnout nápady českých angel investorů v rámci zahájení programu Summer of Startups. Jak se spojení zkušených podnikatelů se zájemci o novou startupovou zkušenost povede, to se teprve dozvíme, už první seznámení ale ukázalo zajímavé lidi, postřehy a projekty.

Přihlášek do Summer of Startups nakonec byla více než stovka, na čtvrteční akci se dostavila přibližně polovina tohoto počtu a dá se očekávat, že v souladu s očekáváními organizátorů z Node5 ještě přibližně polovina odpadne. Navzdory původním očekáváním se osazenstvo ani zdaleka neskládalo jen ze studentů. Mnozí přiznali dlouholeté zkušenosti z malých i velkých firem a korporací, řada lidí už si prošla lokálními i globálními startupy, prodali podíly ve svých prvních projektech nebo mají fungující firmy.

Ať už to byli studenti, tátové od rodin se třemi dětmi, kravaťáci nebo manažerky, motivace byla vždy podobná. Snaha osamostatnit se, zvědavost a touha poznat nové nápady, frustrace z velkých korporací, chuť po zahnání rutiny. Zkrátka přesně tak, jak to mělo být. Snad jen programátoři a grafici by ve finále mohli týmům chybět, zato dlouhá řada projektových manažerů či marketérů bude uplatnění hledat hůře. Konečně složení týmů se dozvíme na konci tohoto víkendu, během nějž už se účastníci budou moci poznat v plném pracovním nasazení.

Tajné poklady českých andělů

Hlavním lákadlem byl od počátku fakt, že projekty k realizaci nabídnou samotní investoři, takže nepůjde o krok úplně do prázdna. Tak se také stalo, ale kdo přišel s očekáváním fantastických překvapení a zaručených úspěchů, které z nějakého důvodu dosud nikoho nenapadly, musel být nutně zklamán. Můžeme-li parafrázovat Petra Ocáska, který zase parafrázoval Johna Vaňharu, tak Češi pořád čekají nějaké nové bombastické nápady, ale přitom je mnohem důležitější vidět, co dělá konkurence špatně a jak ji dostat na lopatky. A z tohoto pohledu už museli být návštěvníci spokojenější.

Ukázalo se, že nápady investorů se od těch pocházejících z hlav “obyčejných” vlastně tolik neliší a podobné by mohly zaznít na lecjaké startupové přehlídce. I k nim lze vnést řadu připomínek, i ony mají před sebou mnohá nebezpečí a musí se vypořádat s konkurencí. Ale jak poznamenal Jan Všianský: “Když váš nápad ještě nikdo neudělal, tak je to to nejhorší, protože vám ještě nikdo neprošlapal cestu.”

Hlavním přínosem investorů tak bude spíš zkušenost, dobrá orientace na trhu, znalost rizik, správný odhad, kontakty, víra ve funkčnost projektu a odhodlání dotáhnout svůj plán až do globálního konce. Každý může padnout na hubu, ale stejně tak se hodí každé zvýšení šance na přežití. Takže, jaké nápady se to skrývají v hlavách, šuplících a deníčcích tuzemských investorů, kteří byli tentokrát sami těmi, kdo musel svůj nápad obhájit?

Videopohovory

Jan Všianský, zakladatel společnosti Lingea a aktuální člen 42Angels, se pochlubil hned třemi náměty. Tím prvním je vytvoření služby, která firmám umožní provádět první kola pohovorů online. Právě první kola bývají nejvíce neefektivní, pohovory zabírají mnoho času a životopisy lžou. Automatizované videopohovory přitom mají umožnit pokládat obecné otázky i podrobné znalostní testy, jejichž výsledky umožní rychlou a snadnou filtraci.

Podle Všianského jde o globální problém, obrovský trh a jasný benefit, který se týká každé firmy. Kromě toho aktuálně dochází ke změně paradigmatu a internet se stal na straně uchazečů široce dostupným. A že už existuje konkurence? “Vždy si musíte vytvořit takzvaný black box. Něco, co vás odliší od konkurence, vytvoří bariéru pro vstup dalších hráčů a poskytne důvod, proč vás koupit,” reagoval Všianský s tím, že věří, že podobné eso v rukávu má.

Karaoke Languages

Neschopnost pohotově se vyjadřovat v cizím jazyce v konkrétních situacích se nevyhýbá ani lidem, kteří za sebou mají léta studia. A přitom právě tuto dovednost potřebuje v reálním světě skoro každý. I na tento problém nabídl řešení Jan Všianský. Krátká videa mají umožnit opakované prožívání vzorových situací v reálném čase, uživatelé si je mohou neomezeně přehrávat a snaží se role jednotlivých postav dabovat. Tím se učí přirozené a rychlé výslovnosti se správnou intonací. Službu lze navíc nad rámec běžných situací rozšířit i na manažerské a další techniky.

Dynamické jazykové testy

I poslední nápad stejného investora začíná problémem: naučit se jazyk je náročné na čas i prostředky, přesto se ale nepoužívané znalosti rychle vytrácejí. A ztratit takovou investici je škoda. Současné testy umožňující opakování jsou však statické a nudné. Alternativou mají být proměnlivé testy s dynamickým obsahem, který zároveň vždy odpovídá obtížnosti daného jazykového problému. Obsahují také historii všech otázek, adaptivně vybízejí k opakování a hledají prostor ke zlepšení.

Podle Všianského se opět jedná o opakovanou a dlouhodobou potřebu obrovského počtu lidí. Stejně jako ke každému projektu i zde nabídl účastníkům již vypracované podklady a rešerše, části technologií a zejména přístup lean startup zaměřený na hledání zákazníků. “Nevěřte sobě, mentorovi ani investorovi. Tím, kdo rozhodne o vašem úspěchu a neúspěchu, je pouze zákazník,” uzavřel.

Zachraňte web

Petr Hromádko se zkušenostmi z firem jako jsou ČEZ, NESS či Tesco se držel toho, co umí. Současné webové prezentace podle něj čelí několika známým typům hrozeb (hacking, DOS, DDOS a chyby konfigurace) a známá jsou i protiopatření (proxy, alerty, triggery, know-how). Jenže zatímco jednotlivé nástroje jsou k dispozici v nespočtu variací, jeden, který by uměl obsáhnout vše, zatím chybí. A tak zatímco komponenty již existují, nyní je třeba dát je dohromady. K tomu Hromádko nabídl zázemí fungující společnosti i příslib reálného využití.

Reminders

Highrise, ToDo, Remeber The Milk, CRM, Issue tracking, GTD, Intranet. To všechno jsou zdroje nejrůznějších upozornění, budíků a varování, které je za současného stavu na zařízeních od Applu prakticky nemožné sjednotit do jednoho prostředí. Ale proč by mělo být nutné sledovat dva, tři nebo pět různých systémů s vlastními remindery, když by stačil jeden propojený v cloudu? Co zatím sám Apple žádnou snadnou cestou přes API neumožňuje, to by podle Michala Bláhy mohla obejít česká tvořivost.

TOP Photo Places

Ještě větší zájem ale vyvolal další Bláhův nápad. Vychází z poznatku, že kdo si chce z cest odvézt opravdu hezké fotky, musí mít docela velké štěstí a být na správném místě ve správnou dobu. Vystihnout období a denní dobu, najít si nejlepší možný úhel a pozici. Nová služba by měla dát všechny potřebné údaje dohromady do jedné databáze s pomocí lokalizovaných map, obrázků, časových údajů, tipů a doporučení, komentářů a dalších nástrojů.

Cílovka? Miliony profesionálních fotografů a miliardy obyčejných lidí, kteří po hezkých fotkách netouží o nic méně. Ostatně každý rok se prodá miliarda smartphonů, které už dnes mnohdy umí fotit víc než přijatelně. Zájemcům o projekt nabídl Bláha know-how a část potřebných technologií, kontakty i zajištění provozu služby.

StreamHosting

S velice konkrétní nabídkou přišel Petr Ocásek z Node5, jehož podnikatelská minulost i současnost se z velké části točí kolem streamingu. Jeho StreamHosting je již tři roky fungující firma, která ale i s ohledem na nedostatek času neplní očekávání a zatím se jí nepodařilo prolomit obavy klientů z náročnosti streamingu. Nyní proto přišel ten pravý čas vytvořit nejjednodušší streaming na světě. Co za to?

Ocásek slíbil věnovat týmu k volnému využití polovinu aktuálně generovaných zisků (desítky tisíc měsíčně) s tím, že pokud se podaří zisk při zachování marží ztrojnásobit, tak i 20 procent firmy. A pokud by to bylo ještě třikrát tolik, rozdělí si tým hned polovinu firmy. Pomoci postavit globální firmu mají i unikátní funkce jako možnost zpoplatnění videa, online titulkování včetně překladu, one-click publikace záznamu a synchronizace slidů, příjem videa i z IP kamer a další vychytávky.

K tomu ještě přispěl Ocásek trojicí bonusových nápadů zdarma ze svého nápadovníčku, kde jsou prý uchovány desítky námětů. Takže pokud chcete, klidně se chopte vytvoření zařízení, které se hodí do bazénu a samo řekne, co, jak a kdy je potřeba doplnit, udělejte použitelný “mail2smsforwarder”, případně stvořte user friendly a hlavně levný GPS lokátor, jaký v současnosti za velké peníze využívají majitelé drahých aut.

Seznámit se a neztrapnit se

Večer uzavřel původně nezařazený podnikatel Martin Dvořák, který přišel se svým momentálně spícím projektem Přijď a Potkej. Účastník televizního Dne D se sice před časem zařadil mezi ty, kdo dostali nabídku milionové investice, ta ale přišla zrovna v době, kdy se motivace k opravdovému rozjezdu projektu začala vytrácet na úkor jiných aktivit – a tak byla odmítnuta. Služba se snaží nahradit klasické seznamky pořádáním uživatelských akcí, kde si lidé mohou s hledáním pomoci navzájem a “není to trapné”. Nový tým by ji měl znovu přivést k životu a otevřít ji novým cílům.

A již dříve slibovaný Pavel Doležal s Vítem Urbancem? Ti záhadně nedorazili, takže se o jejich nápadech snad dozvíme více v průběhu víkendu. Schválně, do kterého projektu byste šli vy? A kterému byste jako jeden z účastníků upřímně řekli “fandím tomu, ale nemyslím si, že by to mohlo mít úspěch…”?

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

V soutěži eClubu o nejlepší aplikaci uspěly Prettymeter a Write!

Entrepreneurs Club (eClub) organizovaný na podporu rozvoje inovativních studentských nápadů na katedře kybernetiky ČVUT uspořádal se společností Samsung soutěž o nejlepší mobilní aplikace. Po prezentacích, které proběhly minulý týden, byly nyní vyhlášeny vítězné týmy v kategoriích Tablet a Note. Soutěž proběhla v rámci již čtvrtého běhu praktického přednáškového cyklu eClubu.
Přečtěte si více

Blog: Pojďme společně (po)hnojit půdu pro startupy

I když jsem za velkou louží, dění na České startup scéně sleduji velmi pozorně a mám skvělé informátory. Někdy to jsou ale věci, o kterých bych radši vědět nechtěl. Delší dobu to ve mě bublá a cítím potřebu se k událostem posledních týdnů vyjádřit. Takže jsem zpět s dalším upřímným názorem od někoho zvenčí na aktuální dění v té naší kotlině.