Startupové postřehy a drby z dvacátého StartupCampu

V Bratislavě proběhl už dvacátý StartupCamp, kde se tentokrát představilo i několik českých týmů. A my jsme se tam vydali zjistit, čím to je, že se každý měsíc dokáže sejít kolem stovky lidí k diskuzím o startupech přesto, že na akci není žádný raut zdarma. Co jsme zaslechli?

Mimochodem, pokud se vám na jazyk vkrádá prohlášení o tom, že něco takového by v Česku nefungovalo, již brzy si to možná budete moci ověřit v praxi. Organizátor akce Rado Grežo (oficiální titul je “founding moron”) totiž chce formát exportovat i k nám a s trochou štěstí bychom se mohli začít setkávat v létě. Partnerem podle všeho bude smíchovský TechHub. Na úvod tedy jen stručně o StartupCampu, ať víte, o čem je řeč a na co se těšit, byť se formát stále vyvíjí s každým novým pokračováním.

Nejprve je na řadě několik krátkých vystoupení. Tentokrát to bylo vystoupení Miloše Endrleho z Geewy o specifických výzvách, kterým čelí firma s raketovým růstem návštěvnosti (Pool Live Tour už má 1,8 milionu denních hráčů a Amazon je “drahý jako prase”), prezentace slovenského Googlu s programem nabízejícím studentům na hraní 250 dolarů v AdWords, pozvánka na promítání podnětného filmu Something Ventured (v Praze již proběhlo) a představení inovovaného pojetí druhého ročníku slovenských startupových cen Startup Awards, které se již postaraly o pobyt v Silicon Valley pro čtyři týmy.

Startup je vždycky osobní

Zajímavým doplňkem bylo vystoupení Ivana Kristela ze slovenského projektu Chat Support založeného v minulém roce. Kristel každý měsíc seznámí návštěvníky s tím, jaké to tedy je dělat startup a co nového se událo. Momentálně jednáme o tom, abychom vám jeho pravidelné postřehy mohli přinést v rozšířené psané podobě. Podle jeho slov měli všichni členové týmu před začátkem startupování dobrá zaměstnání, v nichž byli úspěšní a dařilo se jim. Neuměli ovšem pracovat s neúspěchem – a jak říká, 90 procent všeho, co zatím při budování svého startupu vyzkoušeli, byl fail.

Nezdá se ale, že by se tím kdokoliv z týmu “zkrachovalých či věčných studentů” nechal rozhodit a těch 10 procent úspěchu za to zjevně stojí. Projekt ostatně již nyní dokáže živit sedm lidí a funguje na jednoduchém principu. Kromě obvyklého widgetu pro poskytování živé podpory na webu nabízí firmám navíc operátora, který péči převezme poté, co zaměstnanci společnosti odejdou domů. Protože zvládne obsloužit více klientů, je to řešení levné a pomůže konverzím v době, kdy by se potenciální zákazník jinak odpovědi nedočkal.

Kromě postřehů o tom, že pouhé peníze většinou za hledání investora nestojí a lovení zákazníků přes reklamu se ukázalo jako nesmysl, protože na méně rozvinutých trzích musíte zákazníka nejprve vzdělat a až pak mu nabízet sebe, mluvil také o “temných časech”, které se žádnému startupu nevyhnou. Je to mix rodinných problémů, lenosti, neúspěchů, boje se studiem a dalších životních nepříjemností, které startup nemohou neovlivnit. “Protože startup se od běžné práce liší tím, že ho prostě nelze oddělit od osobního života,” konstatoval Kristel.

Drby z Česka

Druhá část programu StartupCampu sestává z několikaminutových pitchů, přičemž zájem startupů o prezentaci znatelně překračuje kapacitu. Grežo navíc nabízí zajímavou možnost mentoringu pro ty, kdo si chtějí ujasnit svou vizi. Každou středu ho mohou dva týmy pozvat na kafe a výměnou za to získají hodinu intenzivního povídání o projektu a zpětnou vazbu. Kvalita pitchů byla různá a je vidět, že pro některé týmy je to velmi užitečný trénink.

Projekt Arounded jsme vám již představili v Průvodci českými startupy a dozvěděli jsme nově třeba to, že s jeho realizací nyní pomáhá i Jakub Rož, zakladatel mySchoolNotebook. Cílem každopádně zůstává, aby se pořízení auta změnilo ze špatné investice na dobrou. Vzorem jsou zahraniční služby Airbnb nebo Getaround, které mají podle lidí z Arounded větší šanci v Evropě než v USA, kde má vlastní auto každý a klasické půjčovny jsou velice levné. Právě půjčovny nyní ale údajně mají o Arounded velký zájem a nebude zřejmě snadné nepodlehnout tlaku na to, aby se z projektu stal jejich agregátor. Tým nyní hledá investici mimo jiné proto, aby dokázal zajistit pro uživatele dostatečná pojištění, na ostro se vše rozjede v dubnu.

Zajímavou novinkou bylo i představení dalšího českého projektu CSS Piffle, který umožňuje vytváření webů či aplikací bez nutnosti psát html. Navíc na rozdíl od jiných podobných nástrojů nejde o “magii”, kdy se kdesi na pozadí cosi děje – kód zůstává plně přístupný a editovatelný. Zakladatelé a peníze na rozjezd pocházejí ze služby Abdoc. Uzavřená beta pro registrované, kterých je již bezmála 10 tisíc, by měla být k dispozici během 90 dnů a cílem je nabídnout nástroj zdarma a monetizovat pomocí připojeného obchodu s designovými prvky. K projektu má blízko Robin Raszka a jde o jednu z jeho potenciálních investic, o nichž u nás nedávno psal. Tvůrci dokonce byli pozváni na pokec v TechStars – a již brzy se s námi podělí o své dojmy.

Něco jiného, něco nového

Dále se představil domácí tým Logamic, který se vydává do drsného světa herních aplikací se svou první hrou, blízkou populárním Angry Birds. Zaujal zejména složením svého týmu, kde je i mladá teenagerka nebo nevidomý. Těžké to budou mít i tvůrci služeb Stretni.sk a Stretni.cz, jakési ultimátní seznamky. Ta nabízí seznamování hned na třech různých rovinách – pracovní, zájmové i partnerské. Sází na propracované osobnostní dotazníky, jejichž obsah pomáhali vytvářet psychologové, a umožňuje buď nalezení perfektního protějšku, nebo náhodné seznamování. Nyní hlásí 2000 registrovaných uživatelů.

Bylo vidět, že podobně jako v Česku, i na Slovensku se řada velkých firem k tématu startupů začíná hlásit. Kromě Googlu nabídl podporu také Zoznam.sk, který chce začínajícím službám pomoci se sháněním návštěvnosti. Nové členy týmu zase na místě hledal rozjetý rakouský startup Diagnosia i někteří další.

Poměrně osvěžující bylo i složení publika, kde skuteční startupisté rozhodně netvořili více než polovinu. Zájem o téma inovací zjevně mají i lidé aktivní v kultuře, potkali jsme například zástupce projektu Soyart, který se snaží zprostředkovat pronájem děl mladých tvůrců do firem, lidé ze společností blízkých internetu, z agentur a jistě by se našel i nějaký ten “wannabe”. Nechyběl ani investor v podobě svérázného Juraje Durise z 42Angels, který na jednu stranu neváhá celou startupovou scénu s nadhledem bagatelizovat a přímočaře kritizovat, aby zároveň ze svého platil dům, který poskytuje právě startupům.

Vlastně docela doufáme, že něco takového by nakonec přeci jen mohlo fungovat i v Česku.

 

Za fotky díky Peterovi Kučerkovi z Martinus.sk.

 

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Michal Hanus: Prodat AdInternet lidem z Agrofertu nebyla legrace, pomohla nám izraelská škola

Investiční fond Chenen, který založili Michal Hanus, Pavel Šťovíček a David Dvořák před osmi lety po velkolepém prodeji Logosu, si připsal další úspěch. Vydavatelství Mafra koupilo službu AdInternet. „Od začátku jsme počítali s tím, že Mafra může být jedním z potenciálních zájemců, kterým jsme službu stavěli do určité míry na tělo,“ říká k tomu Michal Hanus.
Přečtěte si více

Brněnský StarCube ukázal novou várku startupů, poprvé i z ciziny

V Lysicích u Brna se konala první hromadná "nalejvárna" pro čtrnáct startupů z nového běhu brněnského akcelerátoru StarCube. A byla to také první příležitost podívat se, co vlastně dělají. Záběr je to opravdu široký, od mikročipů a vibrujících náramků, přes interaktivní hry a stravovací aplikace, až po snahu předělat nábor zaměstnanců nebo práci s videem.