Startup Týdne #46: NG Aviation, digitalizator leteckých dat využívající vesmírné technologie

NG Aviation nemá ani jediného zákazníka. O to víc mu věří investoři. Tenhle startup, věnující se digitalizaci leteckých dat a procesů, získal již 500 tisíc eur, tedy něco kolem 13,5 milionu korun.

„V současnosti jsme ve fázi, kdy náš produkt vyvíjíme a bylo pro nás dost složité získat pilotní letiště, na kterém se naše produkty budou testovat a aplikovat,“ říká v rozhovoru Michal Demko, COO a spoluzakladatel NG Aviation. Tímto pilotním letištěm, se kterým je firma v jednání, se stalo to pražské ve spolupráci s Řízením letového provozu. „Patří v rámci zavádění moderních technologií k nejlepším v Evropě,“ chválí Demko.

Tým startupu se v současnosti účastní pražského kosmického akcelerátoru ESA BIC Prague, jehož cílem je nacházet využití kosmických technologií tady na zemi. Vstup na trh s prvními certifikovanými produkty a tím také první tržby očekáváme koncem roku 2017,“ popisuje Demko plánovaný vývoj v nejbližší době.

logoVedení startupu: Michal Demko (COO a co-founder) plus dalších šest spoluzakladatelů

Investor: ESA BIC Prague, CEBIG, probíhají jednání s investory v ČR, SR a UK

Konkurence: Thales, Indra, Jeppesen, Boeing, Airbus – ale tyhle konkurenty prý startup bere jako potenciální zákazníky

Založeno: Září 2016

Vysvětlete (jednou větou), co NG Aviation dělá.

NG Aviation se věnuje digitalizaci leteckých dat a procesů za použití nejmodernějších technologií.

Michal Demko
Michal Demko

Jak vaše podnikání souvisí s vesmírnou technologií?

V portfoliu produktů AIME je služba monitorování pohybů vozidel a letadel po letištích na digitálních mapách, která využívá na určení pozice nejmodernější družice Evropské vesmírné agentury.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Z pohledu schopnosti přizpůsobit se na nejmodernější požadavky leteckých bezpečnostních autorit bezpečně a rychle. Naše řešení nabízí unikátní způsob, jak se letiště a poskytovatel navigačních služeb mohou integrovat do jednotného evropského vzdušného prostoru na nejvyšší kvalitativní úrovni z pohledu digitalizace leteckých dat. Unikátnost produktu spočívá ve spojení nejmodernější vesmírných technologií a leteckých standardů s přísnými certifikačními požadavky.

Na kterých trzích působíte?

Cílový trh našich produktů je v letecké terminologii nazvaný AIM (Aeronautical Information Management). Jedná se o trh, který se primárně soustředí na přetváření letectví do digitální podoby a sdílení informací mezi jednotlivými účastníky letového provozu. Tato část letectví je relativně mladá, jelikož koncept transformace statických dat je starý 2 roky.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Simona Franková (CEO) působila v institucích pro letectví po celé Evropě od soukromých firem až po nadnárodní organizace, kde se setkávala s různými řešeními, které byly pro zákazníky mnohdy složité a nečitelné a tak vznikla myšlenka, jak přinést zákazníkovi jednoduchou práci se složitými datovými strukturami. Rozhodli jsme se oslovit dlouholeté profesionály z IT a letectví a podařilo se nám v Praze poskládat skvělý mezinárodní tým, který momentálně na našich produktech pracuje.

Simona Franková (CEO) na letišti Heathrow, kde tým zjišťoval potřeby produktu a specifikaci
Simona Franková (CEO) na letišti Heathrow, kde tým zjišťoval potřeby produktu a specifikaci

Kolik máte zákazníků?

V současnosti jsme ve fázi, kdy náš produkt vyvíjíme a bylo pro nás dost složité získat pilotní letiště, na kterém se naše produkty budou testovat a aplikovat. Momentálně jednáme s mezinárodním letiště Praha ve spolupráci s Řízením letového provozu České Republiky, které patří v rámci zavádění moderních technologií k nejlepším v Evropě. Naším plánem je postupně se etablovat do různých zemí v rámci EU a USA. Jelikož se jedná o produkty s nároky zejména na bezpečnost, potřebujeme si získat důvěru trhu na různých kontinentech.

Jaké jsou vaše tržby/prodeje/zisky a jakým tempem rostou?

Momentálně se zaměřujeme na získávání certifikací. Jako technologický startup zabývající se vývojem software s vysokou bezpečnostní náročností je třeba si vždy pořádně promyslet strategii certifikace produktů. V tomto případě je nezbytné takový postup definovat co nejdříve, nejlépe hned u počáteční idey projektu [úsměv].

Část našeho týmu už je certifikovaná RTCA ve Washingtonu USA a také Eurocontrolem v Lucemburku. Vstup na trh s prvními certifikovanými produkty a tím také první tržby očekáváme koncem roku 2017. Na několika významných evropských letištích máme ověřenou poptávku po našich produktech.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Naším cílem je vybudovat důvěryhodnou značku na trhu, která disponuje řadou certifikátů v oblasti vývoje leteckého softwaru. Taktéž chceme vybudovat demo centrum pro naše produkty v České republice a zúčastnit se leteckých veletrhů po celém světě.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Naším partnerem v oblasti financí je česká investiční skupina CEBIG a také patříme do pražského ESA BIC inkubátoru. Doposud jsme získali dvě investice ve výši 500 tisíc eur. Společnost NG Aviation se také zúčastnila European Venture Capital Summitu v Dusseldorfu, kde jsme vzbudili velký zájem investičních skupin z Londýna investovat do našeho projektu, v současné době probíhají závěrečná jednání a čekají nás podpisy smluv.

Team NG Aviation
Team NG Aviation

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte taky pobočky v zahraničí? Plánujete expanzi?

Momentálně je náš tým složen z IT architektů, SW vývojářů, expertů v oblasti letectví a manažerů v Praze a Bratislavě. Úzkou spolupráci máme s BKO Ltd., spin-offem z Imperial College of London, zabývajícím se řešeními v oblasti Internet of Things a Univerzitou Pavla Jozefa Šafaříka v Košicích s Geografickým institutem. Dohromady tvoříme 14členný tým.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Naším cílem je vybudovat důvěryhodnou značku s produktovým portfoliem, které se uvede na trh na letištích v Evropě a postupně expandovat do USA, Číny, Ruska a na Blízký Východ.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Jelikož se nejedná o aplikaci, s níž se uživatel může běžně setkat, bylo těžké investorům vysvětlit potenciál trhu a produktů. Na začátku byl náš tým čistě technologický a museli jsme se naučit efektivně komunikovat s potenciálními investory a také komerčními partnery. Postupem času jsme našli způsob, jak naše ideje prezentovat i subjektům, které nepůsobí v letecké oblasti, a osvojili si také obchodní dovednosti. Technologickým startupům můžeme poradit, aby zapomněly na složité technické výrazy, maximálně vše zjednodušili a osvojili si dovednost produkt prezentovat z pohledu potřeb zákazníků a užitku.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Obrazem: Navštívili jsme Wayru. A začínáme věřit, že něco změní

Pražská pobočka globálního akceleračního programu Telefóniky otevře své brány už příští rok. Nevídaný projekt, který má pro telekomunikačního obra najít mezi stovkami až tisícovkami startupů nový velký byznys do budoucna a tedy i možnou záchranu, je svým rozsahem ohromující. A přesto se zdá, že jakkoliv je to na první pohled nepravděpodobné, za vším skutečně stojí startupový duch.