Startup Týdne #29: Lift Off, výrobce městských cyklobrašen a modulárního batohu

Cože?! V Startupu Týdne je firma vyrábějící batohy? Ano, na Těchinternetech rádi píšeme o úspěšných českých projektech s globálními ambicemi, i když nejde nutně o technologie – ať jsou příkladem cvrččí tyčinky, ponožkoboty, kokpit stíhačky nebo třeba sedací batoh.

I když podle nás jen těžko najdete startup s víc hipsterským popisem produktu jako „městské cyklobrašny“ nebo „modulární batohy“, Lift Off opravdu nadhipsterské a vůbec globální ambice má. Ostatně, dokazuje to i jeho název.

„Už kvůli názvu Lift Off, tedy start rakety, očekáváme jedině přímý vzlet ke hvězdám. Nový modulární batoh je pro nás momentálně nejzásadnější produkt a naprostá většina připravovaných výrobků je vázána přímo na něj,“ říká pro TyInternety Lukáš Procházka, zakladatel a designer.

Lift Off logoVedení startupu: Filip Nguyen (zakladatel, CEO), Lukáš Procházka (zakladatel, designer), Daniel Macek (media, právní support), Patrícia Šimončičová (prototyping, vývoj), Michaela Klanicová (marketing, fotograf)

Investor: bez investora

Konkurence: Missionworkshop, Cote et Ciel, Timbuk2

Založeno: podzim 2014

Vysvětlete (jednou větou), co Lift Off dělá.

V angličtině se prezentujeme větou „Made for those who carry by those who care.“, ale v češtině to tak hezky nezní.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Jsme bez historie, takže není nic, co by nás svazovalo, bez manažerů máme spoustu prostoru pro kreativitu a bez cíle převálcovat konkurenci nás nikdy nebudou zajímat trendy, ani levná masová výroba. Vše děláme tak poctivě, jak jen to jde, a zakládáme si na kvalitní české výrobě.

Věříme, že stejně tak jako se mění například automobily podle potřeb doby, tak by se měla měnit a přizpůsobovat i zavazadla. (Proč bychom měli vyrábět stejnou tašku, jakou měl náš dědeček, když v ní nenosil notebook ani tablet a mohlo se mu jen zdát o 3D textilii pro pohodlné polstrování zad?). Chceme být inovátory, hledat nová řešení a způsoby, jak chytře a efektivně přepravovat věci. A samozřejmě nám záleží i na tom, abyste u toho dobře vypadali.

S cyklo taškami, které lze snadno připevnit na rám a stejně tak je nosit jako klasickou brašnu, jsme v podstatě představili zcela nový typ zavazadla. Stejně tomu je i u nejnovějšího modulárního batohu Naut. Na trhu je sice několik značek zabývající se modulárními systémy, ale nikdo nepracuje s jednou univerzální platformou, která nese různé druhy modulů dle potřeby.

Lift Off Naut

Na kterých trzích působíte? Jen v České republice, nebo také v zahraničí?

Na českém původu si zakládáme, vidíme ho totiž jako záruku kvality a velmi si vážíme brašnářského řemesla, které zde má dlouhou tradici. Je zde pro nás ale samozřejmě důležitý i prodej a máme radost, že se postupně zvyšuje. Od začátku jsme ale mířili více do zahraničí, kvůli kupní síle i kvůli zájmu o originální a inovativní produkty. Obzvlášť v zahraničí lidé dobře slyší na evropskou výrobu a materiály a nebojí se našeho designu, který se zde mnohým zdá příliš extravagantní. Zákazníky tak máme například v Německu, Francii, Švédsku, Dánsku, ale i v USA, Rusku, Kanadě, Brazílii nebo v Mexiku.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Na začátku nebyl záměr podnikat v oboru zavazadel, chtěli jsme prostě tvořit. První cyklo brašně předcházel nábytek, architektura i automobilový design. Byl to však první projekt, který jsme se rozhodli posunout ze skic až k prodeji a to kvůli společné zálibě v cyklistice a cestování.

Kolik máte zákazníků?

Aktuálně v řádu stovek, rosteme pomalu, ale jistě.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou? Kolik produktů jste reálně prodali?

Nejsme milionová společnost a to ani v korunách ani v prodaných kusech. S batohem ale vše nabralo nové tempo, během necelých dvou měsíců se ho prodaly desítky, uzavřely se spolupráce s několika významnými partnery v Německu, Francii, Nizozemí, Itálii a máme s ním spoustu plánů.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Už kvůli názvu Lift Off (start rakety) očekáváme jedině přímý vzlet ke hvězdám. Nový modulární batoh je pro nás momentálně nejzásadnější produkt a naprostá většina připravovaných výrobků je vázána přímo na něj. Buď jde o další moduly, nebo o různé doplňky.

Zásadní pro nás byla Tour, kterou jsme uskutečnili toto léto. Tato kampaň sloužila jako představení nového batohu, jeho testování a především jsme díky ní propojili několik zajímavých značek s cílem sdílet fanoušky, zákazníky a navzájem se podpořit. Na Tour se podíleli například Mini, Festka, Mana, Logicworks, Zew, Bang&Olufsen, Sygic a módní návrhářky Mirka Horká a Zdeňka Imreczeová se svou značkou Fiorina Fury. Ukázalo se, že přesně takový typ spolupráce je velmi přínosný a plánujeme další kampaně tohoto typu.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Celá firma se rozběhla z vlastních financí v základním kapitálu na podzim roku 2014 a od té doby do ní žádné investice vloženy nebyly. To však neznamená, že bychom další investice nezvažovali, např. v podobě crowdfundingu.

Jak velký je váš tým?

Nyní nás je v základním týmu pět, ale spolupracujeme s mnoha dalšími lidmi, bez kterých bychom nikdy nebyli tam, kde jsme. Postupně určitě porosteme, ale mít tisíce zaměstnanců určitě není naším cílem. Máme rádi věci pod kontrolou, rádi dohlížíme na výrobu a rádi sami komunikujeme se zákazníky a partnery.

Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte taky pobočky v zahraničí?

Část týmu je z Čech, část ze Slovenska, oficiální sídlo máme v Praze, kde do budoucna plánujeme i vlastní showroom, ten totiž dosud nemáme. V Čechách jsou momentálně naše produkty k vidění v popup storu Movement na metru Křižíkova, ale to do konce září.

Lift Off

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Náš nejnovější a zároveň nejdůležitější produkt, modulární batoh Naut, je ukázkou toho, kam se značka bude v nejbližší budoucnosti ubírat. Tedy k produktům, které jsou založené na funkčním, chytrém a propracovaném designu. Od začátku jsme se točili kolem cyklistiky a tak tomu bude i nadále. Chceme ještě prohloubit spolupráci s českým výrobcem kol Festka a společně připravit řadu projektů.

Za pět let chceme mít stabilní zastoupení v celé Evropě, v USA a také v Japonsku a Jižní Korei, kde vidíme obrovský potenciál. Zároveň chceme zvýšit prodej přes vlastní e-shop a vybudovat celosvětovou síť ambasadorů.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu”? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

To bylo hned na začátku. Nejdříve jsme nestihli spustit e-shop v dostatečném předstihu před Vánoci a přišli tak o nemalé množství plánovaných objednávek – tedy, nespouštějte prodej na poslední chvíli na konci roku. A potom to bylo naskladnění příliš velkého množství produktů – tedy, vyvarujte se velkým investicím do skladu, pokud to nebude nutné, a investujte víc do propagace.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

České ručičky ovládly americký AppStore. Wood Camera první, Plague pátý

V americké verzi obchodu s aplikacemi pro zařízení od Applu můžete dnes sledovat poměrně neobvyklý jev. Hned dvě aplikace z první pětky se mohou pochlubit z větší či menší míry českou účastí. Již dlouhodobě zde boduje hra Plague a nově se do čela probojovala aplikace Wood Camera, v níž má nepříliš překvapivě prsty parta bezva kluků kolem Robina Raszky a Petra Reichla.
Přečtěte si více

Imagine Cup zná vítěze, za odměnu je Microsoft pošle do Ruska

Míč se smartphonem, rozšířená realita, sdílení knih, mobilní dieta, CRM pro nejmenší. Pět pestrých týmů se nakonec prezentovalo před porotou českého finále soutěže Imagine Cup s cílem vybojovat příležitost zastupovat Českou republiku na finále světovém, tentokrát v ruském Petrohradu. Letos jsme navíc usedli v porotě a tak máme všechno z první ruky.