Robert Marchevka se jednou během návštěvy zoo nedokázal dobře zorientovat a najít svá oblíbená zvířátka. Proto se rozhodl spustit NaviZoo, aplikaci interaktivně navigující návštěvníky zoo.
„O přímé konkurenci, tedy samostatné aplikaci pro navigaci v zoo, zatím nevíme. Čtvrtina nejprestižnějších světových zoo má své aplikace, ale mají v nich jen vlastní zoo, žádné jiné. A samozřejmě kvalita jejich aplikací je rozličná,“ říká Marchevka pro Tyinternety.
Aktuálně NaviZoo testuje svůj obchodní model a obsahuje mapy různých zoo v České republice, na Slovensku, Maďarsku či Německu, v plánu jsou pak další Polsku nebo ve Skandinávii.
Vedení startupu: Robert Marchevka
Investor: (Zatím) boostrap
Konkurence: Individuální aplikace ZOO
Založeno: 2016
Vysvětlete (jednou větou), co NaviZoo dělá.
NaviZoo je globální aplikace, která interaktivně naviguje návštěvníky v zoo, přičemž návštěvníkům šetří čas, poskytuje zajímavé informace o atrakcích a zvířatech, a tak zlepšuje jejich zážitek při návštěvě zoo.
V čem jste lepší než vaše konkurence?
O přímé konkurenci, tedy samostatné aplikaci pro navigaci v zoo, zatím nevíme. Čtvrtina nejprestižnějších světových zoo má své aplikace, ale mají v nich jen vlastní zoo, žádné jiné. A samozřejmě kvalita jejich aplikací je rozličná.

Na kterých trzích působíte?
Aplikace momentálně obsahuje mapy zoo v ČR, SR, Maďarsku, Německu. Jednou za měsíc přidáváme 3 až 4 nové zoo.
Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?
Nápad na NaviZoo vznikl z osobní zkušenosti. Nevěděl jsem, jak se mám dobře zorientovat v jedné zoo, a bylo velice náročné najít má oblíbená zvířata.
Kolik máte zákazníků?
Aplikace byla spuštěna v průběhu června. Tehdy jsme ji ještě dolaďovali především z hlediska stability. Od té doby má NaviZoo více jak 2000 stažení. Aktuální stav je v průměru 50 až 80 stažení denně.
Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?
Momentálně je naše aplikace v módu, kdy obchodní model jen testujeme. Naší prioritou je validace využití aplikace u zákazníků, získání zpětné vazby, a až následně budou na denním programu obchodní metriky.
Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?
Rozšíření na další trhy, zvýšení počtu uživatelů a retence, dále také validace obchodního modelu.
Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?
Dosavadní financování NaviZoo řešil zakladatel projektu z vlastních prostředků, případně ze startupového úvěru Slovenské spořitelny.
Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?
Tým tvoří pět členů; dva z nich jsou na Slovensku, tři v Česku. Nesedíme však na jednom místě, ale využíváme svobody, které se nám v dnešní době dostává. I přesto, že jsme každý na jinde, jsme schopni firmu udržovat v pohybu.
Plánujete expanzi?
Expanzi plánujeme postupně. Zajímá nás především Polsko a poté Skandinávie. Z globálního hlediska je nám nejblíže samozřejmě evropský trh.
Kde svůj startup vidíte za pět let?
Chceme se stát lídry v rámci kvalitních zážitků v zoo. Dále máme připravené rozšíření, které přesahují funkce samotné aplikace a od kterých si slibujeme další výhody pro uživatele NaviZoo.
Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?
Pokud začínáte pracovat na nějakém nápadu takzvaně od nuly, tak zmíněných „fuck-upů“ bude ještě hodně, to prostě patří k procesu. Zahrnuje to spoustu věcí od hledání správných lidí až po běh na dlouhou trať, kterým je financování a investice. Je toho samozřejmě ještě víc, ale řešení problémů je pro podnikatele každodenním chlebem. Důležité je vytrvat, věřit svému nápadu a být nakloněný směrem k zákazníkovi.