Startup Týdne #101: CleverFarm propojující zemědělce s moderními technologiemi

CleverFarm je on-line aplikace, která zjednodušuje a zlepšuje život zemědělcům. Pokročilé moduly on-line senzorů a satelitních snímků pomáhají snižovat náklady, zvyšovat kvalitu produkce, dosahovat vyšších výnosů a ve finále více vydělat.

„Filozofií CleverFarm je přinášet nové technologie do zemědělského sektoru a činit je dostupnými a srozumitelnými každému farmáři. Celý sektor bude v budoucnu čelit výzvám, které plynou ze zvyšujícího se nároku na zabezpečení potravinové bezpečnosti proti výkyvům počasí, které s sebou přináší změna klimatu,“ popisuje v rozhovoru Adam Zlotý, CEO CleverFarm.

Podle něj se farmáři budou muset naučit pracovat s novými technologiemi, aby mohli zmiňovaným výzvám čelit. Do běžného zemědělského slovníku by se tak měla dostat pojmy jako IoT, Big Data, Machine Learning, Artificial Intelligence… a tenhle český startup chce být u toho.

Vedení startupu: Adam Zlotý (CEO)

Investor: MindForge

Konkurence: AG Info, GC Upravy a  Agdata

Založeno: 2016 jako spinoff z CleverMaps

Vysvětlete (jednou větou), co CleverFarm dělá.

CleverFarm zavádí moderní technologie do zemědělství a umožňuje farmářům efektivněji hospodařit a předcházet rizikům.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Cleverfarm se výrazně odlišuje od ostatních svojí komplexností. Věnuje se totiž nejen online agroevidenci, správě majetku, vlastních pozemků a pachtovného, díky modulu CleverAssets, ale i podpoře přesného zemědělství s využitím družicových snímků a využití online senzorů v síti IoT.

Vyvíjíme cloudovou aplikaci, která zemědělce nezatěžuje zbytečnými funkcemi nebo složitým rozhraním. Klademe důraz na to, aby se mohl zemědělec připojit odkudkoli a měl snadný přístup k informacím ze své farmy. Uživatelé tak mohou sledovat, například díky senzorům, klíčové ukazatele, jako jsou teplota nebo vlhkost. A vše si přehledně vizualizovat na mapovém podkladu. Satelitní snímky zase umožňují určit, kde se plodině daří dobře a kde méně a podle toho hnojit efektivněji.

Spolupracujeme přímo se zemědělci, takže řešení přizpůsobujeme jejich konkrétním potřebám a zkušenostem.

Adam Zlotý

Na kterých trzích působíte?

Soustředíme se nyní především na český trh, ale daří se nám prosadit naše řešení i v zahraničí. V nedávné době jsme pomáhali budovat IoT síť v Srbsku, kde je o aplikaci CleverFarm velký zájem. V současné době vyjednáváme například také s partnery na Slovensku, Ukrajině, v Polsku a v Malajsii. Vhodným potenciálním trhem pro naše řešení je také právě Balkán.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Tým, který se pustil do rozvoje projektu CleverFarm, měl dlouhodobé historické zkušenosti ze zemědělského prostředí, stál mimo jiné u zrodu českého registru půdy (LPIS) a současný management navíc pochází z farmářských rodin. Rozuměli jsme problémům, které běžného českého zemědělce trápí a naše služby jsme vystavěli tak, aby podpořily rozhodování o běžné agendě na farmě.

Projekt CleverFarm vznikl v rámci inkubátoru CleverMaps, který byl založen v roce 2013, odkud zase pramení zkušenosti s využitím map.

Kolik máte zákazníků?

V současnosti aplikaci CleverFarm využívají desítky zákazníků po celé ČR. Pilotní provoz byl zahájen i v Srbsku v oblasti Vojvodina, kde jsme pomáhali budovat IoT síť.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

V současnosti pracujeme na testování a vývoji dalších senzorů. Plánujeme také maximálně využít potenciálu dat z družicových snímků.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Máme investora, kterým je MindForge. Finančně nám pomáhá rozvíjet projekt a rychleji expandovat. Bez jejich pomoci by byl vývoj aplikace daleko pomalejší.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

Tým má v současné době 15 osob. Největší část vývojového týmu sedí v kanceláři v Brně. Část je ale i v Praze nebo jinde v České republice. Máme ale i kolegy, kteří žijí v zahraničí a pracují vzdáleně. A funguje to, to je hlavní.

Plánujete expanzi?

Neplánujeme. Ale příležitosti přichází a my se snažíme chytit je za pačesy a využít je, jak jen to jde.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Filozofií CleverFarm je přinášet nové technologie do zemědělského sektoru a činit je dostupnými a srozumitelnými každému farmáři. Celý sektor bude v budoucnu čelit výzvám, které plynou ze zvyšujícího se nároku na zabezpečení potravinové bezpečnosti proti výkyvům počasí, které s sebou přináší změna klimatu. Farmáři se budou muset naučit pracovat s novými technologiemi, aby mohli těmto výzvám čelit. Pojmy jako IoT, Big Data, Machine Learning, Atrificial Intelligence, a také samo-navádění strojů se brzy dostanou do běžného zemědělského slovníku. My chceme být u toho a zemědělcům tohle všechno usnadnit.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Myslím, že nemůžeme mluvit o fuck-upu. Složité pro nás bylo stanovit si mezník, po jehož dosažení půjdeme s aplikací na trh. Vždy do toho vstoupily ještě další nápady a podněty, které by bylo vhodné zapracovat. Nakonec jsme ale mezník stanovili a šli jsme s aplikací ven. Podnětů na další vylepšení a nové nápady máme v šuplíku hodně a postupně je budeme dopracovávat, k jejich realizaci ale povede ještě dlouhá cesta.

Total
0
Shares
Další články